Katastrofen är ett faktum! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Katastrofen är ett faktum!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Katastrofen är ett faktum!

Nu verkar det som att kustnära trålning, skarv och säl till slut förintat havsöringsbeståndet i den älv jag fiskar. Har fiskat på samma ställe i ca 30 år och alltid fått bra med HÖ, speciellt på hösten. Normalt brukar jag få 50-70 havsöringar totalt på vår och höst säsongen. I våras fick jag inte alls lika bra som jag brukar och dom flesta var små. Tar bara några matfiskar vår och höst så dom flesta får simma tillbaka och växa på sig. I våras fick jag bara två godkända matfiskar och resten släpptes tillbaka. Nu har jag fiskat 3 hela helger i rad och den här tiden är det inte ovanligt att få upp mot 5-6 öringar per dag. På dessa 3 helger = 9 hela dagars fiske har jag fått 2 små öringar....Pratade med mannen som har fiskerätten på den älvsträcka jag mest fiskar på och han sa att han inte fått en enda öring i flytnätet och det har inte hänt på dom nästan 60 år han fiskat där! Han berättade även att ett notlag längre upp i älven har fiskat ett antal ggr och bara fått ett par sikar. Öringen verkar ha försvunnit totalt och det känns väldigt sorgligt och skrämmande....Hösten brukar vara höjdpunkten på året vad gäller fisket för mig, men nu känner man sig bara nedstämd!

Ryggradslösa politiker ( som samtliga borde åtalas för kriminell inkompetens ) och 40 tals generationens rovdrift har fört vår värld över gränsen för vad den klarade av.

Kommentera

Jag känner oxå en stor oro för vart öringfisket tar vägen. I mina " jaktmarker " har jag under ett antal år märkt hur mycket svårare det blivit o ta några bättre öringar.
      Under vårfisket så ser jag allt färre större besor på väg mot rehabkliniken( havet) samma sak upplever jag ned större lekfisk på hösten . Skarv , säl , miljöpåverkan är säkert en stor del i problemet. Sen tror jag att mängden öring ( smolt) som sätts ut varierar och i vissa områden har utsättningen upphört vilket såklart får effekt efter ngt år.
      I Skåne är man på väg o förbjuda nätfiske på många lokaler som är öringens barnkammare , mckt bra förslag. Sk.
      " husbehovsfiske" borde tillhöra en svunnen tid.
      Tror det krävs ett mer samlat folkligt uppror för att få beslutsfattarna inse vidden av problemet. Vi har en tendens att prata till redan frälsta.
      Peter b

Kommentera

Jag är smärtsamt medveten om svårigheterna vid havsöringsfiske, och när inte de mest rutinerade drar fiskar är det nåt som är fel. Att jag som nybörjare skulle ens ha en marginell chans på fin havsöring är i princip obefintlig och anledningen till att jag sålt all utrustning till det fisket. Sorglig utveckling

Kommentera

Jaa det är väldigt sorgligt att se flockarna med skarv som patrullerar älven dagligen. För 6-7 år sedan fick vi två skarvkolonier här. Den första är precis där älven mynnar ut i en havsvik och där som det tidigare var ett riktigt bra fiske efter gädda på grynnorna runt ön finns det knappt någon gädda alls kvar. Den andra kolonin ligger ca 2 mil nedanför den första, några kilometer innan havsviken övergår till öppet hav. På sommaren när ute med båten så häpnar man över hur många skarvar som flyger skytteltrafik fram och åter i jakt på fisk. Förr förra gången jag var upp med husvagnen och fiskade över helgen så gick jag ut tidigt med en kopp kaffe för att kolla vattennivån. Då hörde ett ljud jag inte kände igen, nåt slags fräsande. Gick fram till slänten som går ner till stranden och där var 40-50 skarvar minst som dök och jagade. Dom flydde i panik när dom fick syn på mig och jag drömde om att jag hade haft ett helautomatiskt hagelgevär......Man har organiserad jakt på Lupiner för dom är en invasiv art som förstör för andra växter i diket, men skarven får gå fram som en dammsugare i våra vatten. Det är faan patetiskt!!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Bergman, 2002-08-30, 21:53
          6 svar
          1 739 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Kattman
          av Kattman