Katastrofen är ett faktum! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Katastrofen är ett faktum!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Katastrofen är ett faktum!

    Nu verkar det som att kustnära trålning, skarv och säl till slut förintat havsöringsbeståndet i den älv jag fiskar. Har fiskat på samma ställe i ca 30 år och alltid fått bra med HÖ, speciellt på hösten. Normalt brukar jag få 50-70 havsöringar totalt på vår och höst säsongen. I våras fick jag inte alls lika bra som jag brukar och dom flesta var små. Tar bara några matfiskar vår och höst så dom flesta får simma tillbaka och växa på sig. I våras fick jag bara två godkända matfiskar och resten släpptes tillbaka. Nu har jag fiskat 3 hela helger i rad och den här tiden är det inte ovanligt att få upp mot 5-6 öringar per dag. På dessa 3 helger = 9 hela dagars fiske har jag fått 2 små öringar....Pratade med mannen som har fiskerätten på den älvsträcka jag mest fiskar på och han sa att han inte fått en enda öring i flytnätet och det har inte hänt på dom nästan 60 år han fiskat där! Han berättade även att ett notlag längre upp i älven har fiskat ett antal ggr och bara fått ett par sikar. Öringen verkar ha försvunnit totalt och det känns väldigt sorgligt och skrämmande....Hösten brukar vara höjdpunkten på året vad gäller fisket för mig, men nu känner man sig bara nedstämd!

  • #2
    Ryggradslösa politiker ( som samtliga borde åtalas för kriminell inkompetens ) och 40 tals generationens rovdrift har fört vår värld över gränsen för vad den klarade av.

    Kommentera


    • #3
      Jag känner oxå en stor oro för vart öringfisket tar vägen. I mina " jaktmarker " har jag under ett antal år märkt hur mycket svårare det blivit o ta några bättre öringar.
      Under vårfisket så ser jag allt färre större besor på väg mot rehabkliniken( havet) samma sak upplever jag ned större lekfisk på hösten . Skarv , säl , miljöpåverkan är säkert en stor del i problemet. Sen tror jag att mängden öring ( smolt) som sätts ut varierar och i vissa områden har utsättningen upphört vilket såklart får effekt efter ngt år.
      I Skåne är man på väg o förbjuda nätfiske på många lokaler som är öringens barnkammare , mckt bra förslag. Sk.
      " husbehovsfiske" borde tillhöra en svunnen tid.
      Tror det krävs ett mer samlat folkligt uppror för att få beslutsfattarna inse vidden av problemet. Vi har en tendens att prata till redan frälsta.
      Peter b

      Kommentera


      • #4
        Jag är smärtsamt medveten om svårigheterna vid havsöringsfiske, och när inte de mest rutinerade drar fiskar är det nåt som är fel. Att jag som nybörjare skulle ens ha en marginell chans på fin havsöring är i princip obefintlig och anledningen till att jag sålt all utrustning till det fisket. Sorglig utveckling

        Kommentera


        • #5
          Jaa det är väldigt sorgligt att se flockarna med skarv som patrullerar älven dagligen. För 6-7 år sedan fick vi två skarvkolonier här. Den första är precis där älven mynnar ut i en havsvik och där som det tidigare var ett riktigt bra fiske efter gädda på grynnorna runt ön finns det knappt någon gädda alls kvar. Den andra kolonin ligger ca 2 mil nedanför den första, några kilometer innan havsviken övergår till öppet hav. På sommaren när ute med båten så häpnar man över hur många skarvar som flyger skytteltrafik fram och åter i jakt på fisk. Förr förra gången jag var upp med husvagnen och fiskade över helgen så gick jag ut tidigt med en kopp kaffe för att kolla vattennivån. Då hörde ett ljud jag inte kände igen, nåt slags fräsande. Gick fram till slänten som går ner till stranden och där var 40-50 skarvar minst som dök och jagade. Dom flydde i panik när dom fick syn på mig och jag drömde om att jag hade haft ett helautomatiskt hagelgevär......Man har organiserad jakt på Lupiner för dom är en invasiv art som förstör för andra växter i diket, men skarven får gå fram som en dammsugare i våra vatten. Det är faan patetiskt!!!!

          Kommentera


          • #6
            Med skottpengar på skarv och guider som får betalt för att köra ut jägare bland öarna är vi äntligen på rätt spår i alla fall.

            Jag hoppas detsamma kommer hända med sälarna.

            Ge ett bidrag om du kan.


            https://jagareforbundet.se/mitt/stoc...dsjagad-skarv/

            Kommentera


            • #7
              Jag tror ändå på mer långsiktiga lösningar.

              Om vi ställer frågan på ett annat sätt: varför har vi skarv och säl så nära våra kuster nu, mer än någonsin förr?

              Trålarna rensar haven på mat för både skarv o säl i för stor utsträckning så för att skarven o sälen ska hitta föda så får de flytta sig till ställen där det kan finnas föda. (För politiker som inte förstår så förtydligar jag att detta innebär våra kuster)

              vill vi bli av med skarv och säl långsiktigt utmed våra kuster så måste vi återställa deras platser att hitta föda på. Det sättet vi kan göra det på är att stoppa trålningen. Så småningom kommer vi förmodligen slippa sälen och skarven.

              Gör vi inte det (eftersom de har vant sig vid att hitta föda på dessa nya ställen) så kanske vi skulle införa skyddsjakt på politiker som kört huvudet i röven istället för att jaga dessa djur som bara kämpar för sin egen överlevnad. Alternativ 2 är att införa skyddsjakt på säl o skarv tills de lärt sig att födan finns där den fanns innan trålarnas tid.

              jag försvarar inte att sälen och skarven (även dessa djur) ställer till det för oss sportfiskare MEN vi ska titta på varför det blivit såhär och inte ta den enklaste lösningen just nu, enligt mig så ska vi ta den hållbara lösningen: stoppa trålningen.

              Bestånden av fisk kommer förhoppningsvis (om det inte redan är för sent) att växa sig större och fler. Grövre fisk, fler av allt. Varför ska då säl o skarv leta ”småfisk” utmed våra kuster när de kan ägna lika mycket energi åt att fånga en fisk som ger de tillräckligt med näring ute till havs.

              stå upp för att stoppa trålningen, det kommer vi vinna väldigt mycket på i längden. Hållbart fiske, ekologiskt fiske istället för att proppa odlad lax full med sill-mjöl!

              finare kuster fria från väldiga mängder av tång och grötigt gräs och annat krafs. Tar vi tag i detta så kan ju Sverige så småningom bli ett turistort som politiker och hela Sverige tjänar mångdubbelt mer på än någonsin förr.

              att i samband med fina badstränder erbjuda turistfiske för tillresta kommer resultera i fler jobb och ett mer levande Sverige och levande hav.

              men vilka politiker tar upp denna fråga som viktig inför stundande val?

              Kommentera


              • #8
                Allmän jakt på säl förbjöds 1975 och sälen har varit fredad i svenska vatten sedan 1988 fram till för några år sedan då skyddsjakt blev tillåten.

                Dessvärre försvinner kunskapen om HUR man framgångsrikt jagar säl och finns det inga stora djur att jaga för "skärgårdsbönder" behöver dessa inte betala för ett kulgevär och då försvinner kunskap och intresse för all framtid. När man förbjöd jakt på skarv en gång i tiden skedde samma sak, kunskapen om hur man bäst håller efter bestånden försvinner.

                Det finns inga sälar eller skarvar som jagar föda utanför trålgränsen. Dom behöver närhet till öar, kobbar och skär.

                Vi ska absolut inte förinta skarv och säl... men vi behöver börja förvalta bestånden. Handeln med sälprodukter är förbjuden av EU och ingen vill äta skarv... Vi får inte ens använda dom som biomassa att värma våra hus med... hört talas om sälolja?

                Självklart ska det storskaliga trålfisket förbjudas i hela östersjön eftersom det endast är ett tiotal företag som tjänar pengar på det hela... dessvärre sitter dessa företagsledare med politiker som vänner.
                Senast ändrad av Xerup; 2022-08-05, 08:24.

                Kommentera


                • #9
                  Jag är själv inte utsatt för problemet med säl eller skarv men har förstått vidden av problemet e längre tid & nu verkar de ju vara fullständig katastrof!


                  ”Skarvkramare” (kallades tydligen fienden).. Argumentet de främst vekar luta sig mot är att vid bedrift av skyddsjakt på skarven så drabbas arters häckning väsentligt. Samt att ”alla” jägarna som bedriver skyddsjakten beskrivs är ett gäng hänsynslösa Hillbilly’s allihop som är fullständigt oförmögna ta nåt som helst ansvar & bara skjuta hejvillt på allt som rör sig & har en fundamental inställning att bryta så många jaktlager de bara är möjligt...


                  Men nämns också att de gör allt för att lösa problemet utan att de ska innebära att skarvarna avlivas & tycker jag verkligen inte låter som att de finns något intresse rädda nått fiskebestånd om fågeljävlarna som verkar vara absolut värsta skadedjuren & utrotare själva måste sätt livet till för & rädda fiskebeståndet!


                  Fick till mig de som att länstyrelsen har engagerat sig & har tagit beslut på att 7000skarv ska skjutnas i en skyddsjakt, men läste lite till & var ju för fan 2017!

                  Skarvbeståndet på västkusten sägs nått en population på närmare 200 000 individer. Men kan vara betydligt fler men troligen runt ca300.000 individer iaf & av dessa togs de alltså beslut av skyddsjakt på 7000skarvar, va bra bara ca299300kvar då.


                  Försökte då ä, fram lite mer specifika uppgifter ang hur stor skavpopulationen verkligen är & de tog en stund då de jobbats hårt för att mörka & förhindras den informationen!

                  Dock tillslut fick jag fram lite uppgifter som sedan visade sig inte stämma alls för var ca 1000.000 förlite skarv i Europa bara som undanhölls, de ska vara ca 2100.000 och de var vad som först sades finnas sammanlagt i hela världen så dubbla se med då så finns de kanske globalt 4000.000 till 4200.000 individer..

                  Ca 25% av europeiska populationen beräknas finns i Sverige & blir då ca 500.000 & 600.000 individer.


                  Mellan år 2002 & 2006 ökade skarv populationen ”in the Baltic Sea region. mainly in Sweden by 43.000pairs /ca 100.000 individer.
                  Senast ändrad av LongButt; 2022-08-05, 09:55.

                  Kommentera


                  • #10
                    En praktisk sida av det hela är också att det inte bara är att "åka ut och skjuta en knippe skarvar". Det krävs många jägare med jakträtt i området som har möjlighet att lägga många timmar på skarvjakt. Jaga sjöfågel med hagel- eller kulgevär ställer stora krav på skicklighet och säkerhet, ofta i närheten av trafikerade farleder etc. Så visst, 7 000 är i sammanhanget få fåglar, men många som faktiskt ska falla ner. Ökas siffran till 100 000, vilket nog är lägsta avskjutningsnivån så krävs ett enormt engagemang på många sätt.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 577 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 592 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X