Katastrofen är ett faktum! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Katastrofen är ett faktum!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
    En praktisk sida av det hela är också att det inte bara är att "åka ut och skjuta en knippe skarvar". Det krävs många jägare med jakträtt i området som har möjlighet att lägga många timmar på skarvjakt. Jaga sjöfågel med hagel- eller kulgevär ställer stora krav på skicklighet och säkerhet, ofta i närheten av trafikerade farleder etc. Så visst, 7 000 är i sammanhanget få fåglar, men många som faktiskt ska falla ner. Ökas siffran till 100 000, vilket nog är lägsta avskjutningsnivån så krävs ett enormt engagemang på många sätt.
    Så som dom fortplantar sig så tycker jag att finns de 600.000 i Sverige ska 550.000 bort för att de ska ge en långsiktig effekt. De kan ju tydligen föröka sig med 100.000 på enbart 4år...

    Kommentera


    • #12
      Eller va fan finns ju upp mot 4miljoner skarv världen över, skjut bort allihop!

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av LongButt Visa inlägg
        Eller va fan finns ju upp mot 4miljoner skarv världen över, skjut bort allihop!
        Varför?

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
          En praktisk sida av det hela är också att det inte bara är att "åka ut och skjuta en knippe skarvar". Det krävs många jägare med jakträtt i området som har möjlighet att lägga många timmar på skarvjakt. Jaga sjöfågel med hagel- eller kulgevär ställer stora krav på skicklighet och säkerhet, ofta i närheten av trafikerade farleder etc. Så visst, 7 000 är i sammanhanget få fåglar, men många som faktiskt ska falla ner. Ökas siffran till 100 000, vilket nog är lägsta avskjutningsnivån så krävs ett enormt engagemang på många sätt.
          Exakt!

          Jag har förr om åren arrenderat ett område med ett tiotal öar i st anna skärgård för jakt på sjöfågel och då främst knipa då jag tycker dom är jäkligt goda... när jag började med den jaktformen small det lite nu och då bland dom andra öarna i närheten men med åren jagade folk allt mindre och mindre i skärgården. Att det är många som jagar innebär att fåglarna gärna flyttar på sig när någon kommer för nära med båt eller när någon skjuter och då flyger dom till ett annat område där kanske någon annan sitter och passar och så snart det smäller där så flyttar fåglarna igen. Då blir jakten ganska effektiv och rolig. När man i stort sett är helt ensam om att jaga sjöfågel i ett område behöver inte fåglarna flytta på sig och det blir meningslöst att försöka bedriva den typen av jakt.

          Det här gör ju även att dom som fortfarande jagar sjöfågel för matens skull inte längre har något intresse av att förvalta sina vatten, se över sina gömslen och kanske få chansen att skjuta en skarv som kommer för nära. Skarven syns dessvärre sällan till den tiden på året då vi jagar knipa. Försvinner alla hagelbössor och kunskapen om hur man bäst jagar över vatten kommer det ta många år innan en ny generation jägare får upp ögonen för den jaktformen.

          Jag tror att man från statens sida behöver gå in och picka äggen (sticka hål i skalet men låta äggen ligga kvar så fåglarna ruvar vidare och inte lägger nya ägg) i skarvens reden för att få ner föryngringstakten.

          Vidare så behöver det vara fri jakt på skarven i de rinnande vatten som är öppna under vintern där skarven kan kalasa på fisken som vandrat upp eller ner där. Lägger sig isen i skärgården måste fågeln äta där det finns öppet vatten och där finns ju även havsöring, lax och många andra arter som vi ser som skyddsvärda.




          Vidare... det heter inte skarvjävel... det heter inte mörtjävel... det heter inte kråkjävel... det heter inte gäddjävel.

          Kommentera


          • #15
            Härom kvällen tittade jag på några You Tubeklipp på skarvjakt någonstans i skärgården och utan att kunna ett smack om jakt och vapen så tänkte jag att, om jakten i första hand handlar om att så snabbt som möjligt decimera skarvbeståndet, så måste denna metod vara oerhört ineffektiv.

            Som Xerup skriver så borde väl picka ägg-metoden vara oerhört snabbare och effektivare...

            Kommentera


            • #16
              Intressant artikel om skarv

              http://www.skargarden.se/oljering-kv...n-i-sin-linda/

              Kommentera


              • #17
                [QUOTE=stefan1;n2605337]

                Varför?

                För att enda argumentet jag hittar ang om den är av vikt för naturen eller ekosystemet var att ”skarvarnas spillning göder marken och gynnar näringsälskande växtarter.”

                Och jag tror inte på det för en sekund att dess spillning är av så stor vikt då det uttalandet låter som en beställningsvara av någon flumbiolog... ”Näringsälskande växtarter” Vad för akademiker med lite innan för pannbenet & ett genuint intresse hade uttalat sig med ett sådant flumspråk? Opreciserat & talför med ett intellekt i klass med en mellanstadieelev.
                Så ett med enbart av ett egenintresse politisk beställt & påhittat uttalande och betyder att själva skarven i sig inte är av vikt för någon biologisk mångfald & liknade. Och då arten bedöms som livsstark & finns i miljoner på andra ställen där den inte anses göra någon skada ser jag bara en stor vinst i att göra sig av med den helt och låta fiskebeståndet försöka växa till sig så mycket de bara går ist! Å skulle den mot all förmodan tappa i bestånd världen över & oro för dess existens skulle uppstå så vet vi ju att den växer så det frodas i Svenska vatten & natur & bara att återsätta den igen isf!

                Precis som med vargen, också en livskraftig art som finns i över 300.000 individer mestadels av dem i sibirierns för människan extremt ogästvänliga klimat där den kan leva ostört. Och i liknade förhållanden i Kanadas urskogar & slätter med extremt tuffa väderförhållanden som inte är av intresse för människor där de kan leva ifred utan att bli störda eller ställa till problem i mer tätbefolkade områden. Så tycker vi kan göra oss av med den samtidigt då de inte är på något vis är en hotad art och fullständigt onödig låta den härja & ställa till extrem problem främst för de människor i Sverige som lever av & närmast naturen av oss & ofta med små ekonomiska marginaler som ingen är intresserade kompensera för skadorna...


                Därför...
                Vad är det för sälart eller särarter som även anses vara bidragande till de minskade fiskebeståndet??

                Kommentera


                • #18
                  En fantastisk plan, bort med alla djur som vi inte har någon nytta av..

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
                    En fantastisk plan, bort med alla djur som vi inte har någon nytta av..
                    Jaså var de så det som var drivkraften få bort skarven?? Den behövs inte så kan väll bara för skojs skull få till ett skyddsjakttillstånd så ser de bra ut om någon skulle börja tjöta och så vi kan skjuta fåglar med hagelkrämare om de blir tråkigt fiska hela dagarna!!
                    Ska vi säga 100.000 så vi inte skjuter slut på nöjet för fort & lerduveskytte är ju så jävla träligt & kostar ju en slant, fåglarna är ju gratis!!!

                    Haha fan & jag som trodde det var för att bla havsöringingsbeståndet verkar vara i fullständigt katastrofläge & på väg att helt utrotas på massor av gigantiska vattenområden & att få till ett naturligt fisketillständ genom återinsättning har jag fått till mig att de däremot är nästintill en omöjlig uppgift att åtgärda med fisk uppfödda i icke vilt tillstånd så vi bör göra allt vi kan för att försöka rädda den lilla promillen som fortfarande existerar i villt tillstånd, ge dem alla förutsättningar vi kan & bara be en bön för att de ska återhämta sig igen... Å därav plocka bort en skarvjävel som man kan återinsätta en nackryckning & fylla hela jävla landet med i överflöd på nolltid om vi känner för de... Men så var det inte alltså säger du?? Eller du menar att skarven är av betydligt större vikt för dig?

                    Å när vi ändå håller på, varför har vi inte en livskraftiga djurstammar med både brunbjörn, varg, järv & lo i HELA LANDET?? De var ju deras hem de med!!

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
                      En fantastisk plan, bort med alla djur som vi inte har någon nytta av..
                      Låter mer som en FANATISK plan.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 331 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 318 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 557 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X