Låt oss samla fiskets största och vanligaste klichéer! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Låt oss samla fiskets största och vanligaste klichéer!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
    Det här är riktigt intressant. Mest tydliga exempel är ju alla "svengelska " ord man måste använda i tid och otid.
    förr fiskade man med vobbler men nu är det tydligen crankbait eller ändå häftigare cranks. Släppa fisken gör man inte längre heller. Du ska releasa den. Fisken hugger inte längre i gräset utan i "weeden"
    Senaste pikefight så kom södergubbarna med det ena roligare utryck efter det andra.
    Underbart engqvist , haft den diskussionen med yngre fiskare på jobbet och då känner man sig gammal som fiskar med vobbler/vibrobeten och inte cranks

    Kommentera


    • #12
      - Betet "flyttar mycket vatten"
      - Lunker
      - Tank

      Kommentera


      • #13
        Klingan har en "elektrisk" känsla

        Kommentera


        • #14
          Klingan är lätt i "high modulus low resin anti torsion blank"-uförande med "X-wrap compression carbon taping" som ger spöt mycket kraft och ryggrad

          Då så då vet man….

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg
            Klingan har en "elektrisk" känsla
            Ha ha ja det är väl ungefär det sista man vill känna när man håller i ett kolfiberspö :-)

            Kommentera


            • #16
              Glöm inte att det är baitfish man söker på ekolodet, att säga mörtstim blir väl ingen bra tv.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                Den är ju så underbar. Betala 600 för att göra reklam. Skillnaden mot bassfiskarna de drömmer om och försöker efterlikna är att de får BETALT för att göra reklam. Det kanske absolut mest korkade jag läst var någon som frågade . Var köper man reklam till sin båt? Alltså gossen vill betala för klisterdekaler från företag att klistra på sin privata båt. Tyvärr inte ovanligt...
                Det är en sak att vara sponsrad eller jobba hos ett visst företag. Då förstår jag att man vill visa detta, och är du sponsrad är du dessutom skyldig företaget att framhålla deras märke och produkter. Men att frivilligt betala så mycket pengar för att göra reklam för ett märke...

                Jag ska inte döma, men i min värld känns det meningslöst. Lika meningslöst som att bara köpa produkter av ett märke och rata allt annat. Det är också en fiskekliché jag som jobbar i butik ganska ofta märker av. "Nej, jag vill inte köpa den här Daiwan, jag köper bara rullar av Penn." Aldrig förstått vitsen med att hålla sig till ett märke om du inte är sponsrad. Är du inte sponsrad är du inte skyldig något företag något. Då finns heller ingen vits att bara hålla sig till ett märke.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Bernie K Visa inlägg
                  Hej!

                  Först: Skriver detta med 100% glimten i ögat, så ingen idé att känna sig påhoppad om man känner sig lite träffad. Vi är alla människor och mår bra av lite självdistans : )

                  Som lite av en hobbyfilosof och -psykolog har jag på senare tid (oavsett område/hobby, inte bara inom fisket) börjat få upp ögonen för och tycka det är så allmänt fascinerande med allt som man med ett samlingsnamn skulle kunna kalla för klichéer/klyschor/plattityder. Det kan mycket väl vara saker som är sanna, så det är inte myter eller lögner det handlar om. Bara såna generella klichéer och talessätt som liksom breder ut sig och till slut blir så vanliga att folk säger dem i produktvideos, vloggar etc etc utan att egentligen reflektera över vad man säger - det kommer liksom "från ryggmärgen", man säger det av bara farten.

                  Inom fisket finns det några olika kategorier, varav en är ganska tydlig, nämligen "Säljargument". Det handlar då främst om påståenden i syfte att få en produkt att framstå mer unik än vad den i själva verket är. Några exempel som jag älskar: "Betet går att rigga på flera olika sätt", "Betet rör sig fint i alla olika hastigheter" och "Betet kan fiskas både snabbt och långsamt". Alltså.. det är säkert helt sant, och är sånt som ur en aspekt kan ses som helt vanlig "nyttig information", särskilt för nybörjare. Men det är saker som är så långt ifrån unika för just denna produkt att påståendet blir fullkomligt urvattnat och intetsägande som säljargument. När det gäller spön är det ett helt eget kapitel där jag inte har några specifika exempel, men det blir lätt "klichéigt" när det ska beskrivas hur ett spö känns och man inte säger vad man jämför med. "Spöt har en mjuk topp" är iofs lite av en favorit, eller "mjuk topp men en kraftig ryggrad". Vad som är mjukt och vad som är toppen definieras sällan (känns som det är 50-50 om man med "mjuk topp" syftar på toppig vs. djup aktion), och om man ex-vis pratar om ett 40grams abborrspö så är det klart att spöt måste ha ryggrad om toppen är mjuk. Om BÅDE toppen och ryggraden är lika mjuka skulle det inte vara ett 40grams-spö, utan kanske ett 5-15, 7-20 eller 5-25g-spö! : ) Det som är intressant är ju hur spöt är jämfört med andra spön i samma viktklass, hur aktionen är, eventuell över/under-klassning, varför 40g-spöt ev. är att föredra framför klenare spön i lägen X, Y och Z, osv. Och alla spön mellan himmel och jord oavsett aktion kan sägas ha "ryggrad" om man av någon konstig anledning jämför med spön som överlag är mycket klenare. Nog utspårat om spön..

                  De övriga klichéer jag har noterat utgör lite av en "blandad kompott", men väljer att ta följande två som favoritexempel:

                  - "Den högg i droppet!!" när det sägs som om det är nåt sensationellt vi just har bevittnat. Säger det nog själv emellanåt, så inget fel på uttrycket i sig Men: 1) Det är väldigt ovanligt att någon som säger detta (låt säga i youtube-sammanhang) sedan utvecklar lite mer om vad denne menar (i nån form av utbildningssyfte), men när det görs är det klockrent som tips för t.ex en nybörjare, och då typ "Tänk på att göra vevstopp ibland så betet får sakta in/sjunka/stiga eftersom det ofta är då som fisken hugger" eller liknande. 2) Det sägs ofta som att det är jätteunikt att en fisk hugger i droppet, när det egentligen kanske är 9 av 10 fiskar. 3) Man hör sällan eller aldrig att en fisk högg i nåt annat än droppet, så då är det ju DET som har potentiellt nyhetsvärde och inte det omvända, d.v.s att en fisk högg i droppet : )

                  - "Det blir så hårda (abborr)hugg på jerkbaits". 1) Vad menar man egentligen? 2) Kan det möjligtvis, mööööjligtvis vara så att fisken i sig inte hugger hårdare på betet, utan att hugget upplevs som hårdare enbart p.g.a att man formligen sliter hem betet med hårda knyckar? Ytterst sällan man hör någon utveckla någon form av tankegångar kring uttrycket, utan det bara sägs och alla nickar instämmande.

                  ****************

                  Så.. vad har ni andra för favorit-klichéer inom fisket som gör ni att ni bara garvar//småler/fnittrar/ryser/etc när ni hör eller läser dem? Eller är det bara jag som överanalyserar och borde släppa sargen? : ) Fyll på i tråden med mer härliga klichéer för allt vad tygen håller!

                  Edit: Inlägget är fullt av smilies, men det verkar inte synas några spår av dem, iaf inte för mig. Säkert nåt script som strular..
                  Appropå abborrhugg på jerkbait, så tycker jag personligen att de smäller på hårt på jerkbaits oftare än andra beten, gissningsvis för att betet i sig är hårt.

                  Kommentera


                  • #19
                    * Grajnda
                    * Leadertouch!
                    * "bättre fisk!"......"är den bättre?"....."jag tror det......men jag har ingen aning.."
                    "vilket jävla hugg!!"

                    Kommentera


                    • #20
                      Nej AJ ! usch vad jag int tillhör en sådan grupp som säger skriver nonsen i sammanhang som int ens har med det å göra (dvs hittepå ska aldrig finnas förutom på en 3Promille fylla ! )

                      jeeesh he måst vara korrekta ord vid fisket annars blir he bara dynga utav det hela ialla fall i min Värld å jag har ändå dreadlocks å nästan mer synligt bläck än gömt . aj .

                      det var mina tankar om det hela å filosofi är inget för mig att sitta å spekulera hujja men Trevligt att andra Gör det istället så kan jag gå å Fiska .

                      mvh
                      Paul Roger Nilsson - Norrbotten

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 587 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 636 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 579 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X