Öringpremiären en dryg vecka bort - är ni laddade. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öringpremiären en dryg vecka bort - är ni laddade.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
    Spännande Rusty o grattis.
    Har inte provat själv men man blir onekligen sugen. Vad jag hört så har det varit fantastisk säsong såhär långt.
    Utgår från att det är Vättern . Är det fiske på både västra o östra sidan , de jag talat med pratar mest om östra sidan . Vad har du för djup på de lokaler du testat. Har du fått lite inside info eller jagat på egen .
    Kom gärna med lite mer info om du har lust.
    Peter b
    Ja Vättern, östsidan vid Hästholmen/Stora lund, gjorde egen research typ, fick massa spigg på kroken förra året och djupet utanför klippan va ca 30-40m ett kast ut som fortsätter stupa ner till 60-70m lr nåt sånt, så jag körde samma ställe som förra året fick fisk nu. Äkta pannbensfiske gäller där, kasta oavbrutet från att det ljusnar tills det mörknar

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      I snitt en lax per tur låter ju fullt acceptabelt, synd att inte Vättern (?) ligger i Uppland... :-)
      Ja det är bra, fick två första turen och en andra å bomtur tredje, vet inte hur långt du har exakt men det är värt några timmar bil, har själv ca tre timmar dit med en piss/tank stopp..

      Kommentera


      • #13
        Är inte risken för besor väldigt stor vid premiären?
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

        Kommentera


        • #14
          Risken finns men det gör den oxå långt fram på våren. Beror en del på var man fiskar . De som står vid åmynningar , där det är tillåtet vilket man kan ifrågasätta , löper betydligt större risk än jag som fiskar på öppna kusten.
          Upplever att chansen o få en fin blänkare är ganska hygglig i början av året. Sen är det så att vissa tar upp o tror att de fått en blankfisk när det i själva verket är en blankraga/rehabbesa.
          Bara för att fisken är blank så är det inte per automatik en riktig blanking. Fenor ljusa genomskinliga, litet huvud förhållande till kropp , välvning av rygg , fultonvärde över 1.0 , analöppning ej röd svullen - det finns fler tecken.
          Som ex kan nämnas att jag 3e helgen i april förra året fick en blankbesa på 78 vid öppen kust . Det gäller o va påläst och sätta tillbaka varligt, återutsättning när vattnet är kallt brukar gå enkelt.
          Hoppas alla får en fin premiär : ngt napp, lite skrönor o hyggligt väder. Vi syns - Peter b

          Kommentera


          • #15
            Peter B,
            tack för tipsen. Det var precis ett sånt svar från en erfaren öringfiskare jag ville locka fram. Det behövs i denna tråd. Premiären 1/1 gäller ju delar av landet men då görs ingen skillnad på å eller hav/sund.

            Jag har aldrig fiskat öring vid premiären i någon å då jag ser det fisket som etiskt tvivelaktigt. Skräckexempel är ju de premiärer i åar där det på 20 fångade fiskar går en som inte är besa (inte sagt att den håller måttet).

            Om det blir premiär för min del lär det bli i Öresund.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

            Kommentera


            • #16
              Allt mitt öringfiske bedriver jag i havet. Trivs med de öppna vidderna att inte behövs trängas , gäller inte vid premiären.
              Våra regler när det gäller öring lämnar mycket till övers vad det gäller enkelhet, tydlighet o likvärdighet. Fritt fiske på ostsidan , 1/1-14/9:på sydkusten och Skånes västkust 1/4-30/9 norr Kullens spets och norröver : Känner öringen till detta . Det kan va tillåtet o dänga i åarna på västkusten förste mars men i havet måste du vänta en månad till. Förklara detta för mig på ett pedagogiskt sätt ni som vid skrivborden fattar dessa beslut runt regler.
              Jag kommer o va i vattnet någonstans mellan Mölle- Helsingborg. Danskarna har gjort en hel del bra runt öringfisket i havet. Fritt året runt , tydliga fredningsområden , lekfärgad fisk måste återutsättas. Sen har dom knasat till det r gäller antal o storlek. Hur kan man acceptera 40cm som godkänt mått och tillåtet o ta 3 fiskar.
              Dagens Peter Ove b

              Kommentera


              • #17
                Int alls på Odlade arter nåmera .
                när sutarn abborrn gäddan mörtn odlas så kan jag åter bry mig om denna trågfisk .

                mvh
                Paul Roger Nilsson

                Kommentera


                • #18
                  PrN.
                  Ärligt talat så förstår jag inte vad du vill ha sagt med det inlägg - vänligen förtydliga.
                  Peter b

                  Kommentera


                  • #19
                    Jag har inte gett havsöringsfisket någon ärlig chans men blir mer och mer sugen att testa det hela. Jag är dock lite bekväm av mig och har ingen lust att ställa mig i vadare så här års och jag har väldigt dålig koll på lämpliga stränder att fiska ifrån så det får väl bli någon dags letande gissar jag.

                    Just nu har vi 4 plusgrader här i den delen av Östergötland där jag bor så det bör väl funka att fiska med spinn eller haspel men fluga lockar nog mer just nu.

                    Finns det någon som vill ge tips på lämplig plats att testa mellan Söderköping och Valdemarsvik så är jag idel öra... jag fiskar gärna i sällskap med nån lite mer rutinerad också ifall den chansen finns, hojta i så fall.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
                      Allt mitt öringfiske bedriver jag i havet. Trivs med de öppna vidderna att inte behövs trängas , gäller inte vid premiären.
                      Våra regler när det gäller öring lämnar mycket till övers vad det gäller enkelhet, tydlighet o likvärdighet. Fritt fiske på ostsidan , 1/1-14/9:på sydkusten och Skånes västkust 1/4-30/9 norr Kullens spets och norröver : Känner öringen till detta . Det kan va tillåtet o dänga i åarna på västkusten förste mars men i havet måste du vänta en månad till. Förklara detta för mig på ett pedagogiskt sätt ni som vid skrivborden fattar dessa beslut runt regler.
                      Jag kommer o va i vattnet någonstans mellan Mölle- Helsingborg. Danskarna har gjort en hel del bra runt öringfisket i havet. Fritt året runt , tydliga fredningsområden , lekfärgad fisk måste återutsättas. Sen har dom knasat till det r gäller antal o storlek. Hur kan man acceptera 40cm som godkänt mått och tillåtet o ta 3 fiskar.
                      Dagens Peter Ove b

                      Sportfiskarna tipsar ju om att fiska i mynningsområdena på premiären. Med sådana vänner.

                      https://www.instagram.com/sportfiskarna/tv/CNAXnb8gCqw/ strax efter 45 sekunder.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 577 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 592 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 331 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X