Är det fler som föredrar haspel till gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det fler som föredrar haspel till gädda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Är det fler som föredrar haspel till gädda?

    Insett att jag föredrar haspel till gädda. Brukar ha 2 spinn och ett haspel med mig men insett att jag föredrar haspeln oftast. Till jerk och riktigt långsamt spinn föredrar jag multi bättre men annars blir haspeln använd mest och tycker den har många fördelar. Nån annan haspelfrälst?
    Senast ändrad av Niklar; 2022-01-12, 12:55.

  • #2
    Jag kör 75% hårbeten till mitt gäddfiske och prickkastar till 90% runt vegetation. Dessutom har jag en trimmad Ambassadeur som kastar lika långt som många haspelrullar. Av någon anledning ska alla hasplar vara så förbannat snabba nu för tiden, och jag föredrar lågutväxlat till 90% av mitt gäddfiske. Därav fiskar jag mycket med multirullar, närmre bestämt Ambassadeurer med 5.3:1 utväxling. Undantaget är ytbeten, där jag ibland fiskar med haspelutrustning.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
      Jag kör 75% hårbeten till mitt gäddfiske och prickkastar till 90% runt vegetation. Dessutom har jag en trimmad Ambassadeur som kastar lika långt som många haspelrullar. Av någon anledning ska alla hasplar vara så förbannat snabba nu för tiden, och jag föredrar lågutväxlat till 90% av mitt gäddfiske. Därav fiskar jag mycket med multirullar, närmre bestämt Ambassadeurer med 5.3:1 utväxling. Undantaget är ytbeten, där jag ibland fiskar med haspelutrustning.
      Man ska köra det man trivs bäst med. Kasta prick är lättare med multi även om man blir bra på bromsa kasten med haspel också.

      Tycker dock många vevjerkar går bättre med haspel. Gillar själv mycket jiggfiske och har då lätt spötoppen uppåt vilket känns bekvämare med haspeln. Kastlängden blir ofta riktigt bra och tycker även mina mothugg sitter bättre med haspel. Sen gillar jag drillarna. Även i kyka slipper man bli blöt om handen vilket är skönt. Är ingen övertalningskampanj, mest nyfiken om det fanns andra som gillade haspel.

      Kommentera


      • #4
        Intressant frågeställning! Jag kom häromveckan att tänka på att jag inte använt min haspelutrustning på säkert 3 års tid eller mer vid gäddfiske. Vid abborrjiggning föredrar jag haspel.

        När jag själv har fiskat så tycker jag inte att jag har märkt av så stor skillnad i precision som många verkar tycka mellan multi och haspel. Jag kan hålla med om att man har bra precision med multi. Menar man att det är lättare att stoppa betet innan nedslag, att det är där skillnaden är? Eller just att svingen blir mer precis och att man kommer nära den punkten man tänkt kasta till? Eller båda?

        Jag kan absolut se fördelar med haspelfiske efter gädda, exempelvis är det för mig svårt att lirka spöt uppåt med multi som jag gärna vill göra om jag fiskar ett grunt parti och betet är på gränsen för att cleara gräset, ett klassiskt exempel är skeddrag. Vid fiske med gummibeten är det lätt att bara latveva och då passar multi bra eftersom jag tycker man får bättre kontakt med betet.

        Finns ju fördelar med båda, jag kan sakna att det med haspel bara är att bomba ut betena utan att behöva tänka på backslag. Mer slacklina för mig vid haspelfiske, mer variation på något sätt och kanske fler hugg ibland av den anledningen. Sen är det i vissa situationer skönt att köra spötoppen uppåt som vid jiggfiske som du säger, helt klart skönare med haspel. En som jag fiskar med har båda uppsättningarna med sig och byter till haspel lite då och det fungerar bra.

        Haspel har blivit bortglömt vid gäddfiske, nuförtiden fiskar väldigt många med multi.

        En stor fördel med multi som jag tar för givet är att vid kast så tvinnar sig betet mindre i luften. Var störigt när man körde wobblers med tre krokar, läs Bomber. Sugen på att köra lite skeddrag och haspel, alltid tyckt att den kombon passat bra.
        Senast ändrad av gabbu; 2022-01-12, 22:29.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
          Intressant frågeställning! Jag kom häromveckan att tänka på att jag inte använt min haspelutrustning på säkert 3 års tid eller mer vid gäddfiske. Vid abborrjiggning föredrar jag haspel.

          När jag själv har fiskat så tycker jag inte att jag har märkt av så stor skillnad i precision som många verkar tycka mellan multi och haspel. Jag kan hålla med om att man har bra precision med multi. Menar man att det är lättare att stoppa betet innan nedslag, att det är där skillnaden är? Eller just att svingen blir mer precis och att man kommer nära den punkten man tänkt kasta till? Eller båda?

          Jag kan absolut se fördelar med haspelfiske efter gädda, exempelvis är det för mig svårt att lirka spöt uppåt med multi som jag gärna vill göra om jag fiskar ett grunt parti och betet är på gränsen för att cleara gräset, ett klassiskt exempel är skeddrag. Vid fiske med gummibeten är det lätt att bara latveva och då passar multi bra eftersom jag tycker man får bättre kontakt med betet.

          Finns ju fördelar med båda, jag kan sakna att det med haspel bara är att bomba ut betena utan att behöva tänka på backslag. Mer slacklina för mig vid haspelfiske, mer variation på något sätt och kanske fler hugg ibland av den anledningen. Sen är det i vissa situationer skönt att köra spötoppen uppåt som vid jiggfiske som du säger, helt klart skönare med haspel. En som jag fiskar med har båda uppsättningarna med sig och byter till haspel lite då och det fungerar bra.

          Haspel har blivit bortglömt vid gäddfiske, nuförtiden fiskar väldigt många med multi.

          En stor fördel med multi som jag tar för givet är att vid kast så tvinnar sig betet mindre i luften. Var störigt när man körde wobblers med tre krokar, läs Bomber. Sugen på att köra lite skeddrag och haspel, alltid tyckt att den kombon passat bra.
          Helt klart bortglömd, kollar man nere i Europa är det betydligt populärare. Angående precession är det väl lättare att bromsa kastet så man inte kastar rakt in i vassen men har som sagt inte själv några problem med haspel. Kastar man lite för hårt kan jag bromsa linan med handen en bit ovanför rullen. Tittar man på havsöringsfiskare kör de ju oftast haspel och de kastar ju ofta prick in mot strandstenarna utan problem. Så ligger nog egentligen väldigt lite i det "påståendet".

          Kommentera


          • #6
            För mig blir det en naturlig split - beten under 70-80 gram kastar jag med haspel, tyngre än så med multi. Jag fiskar på sådana ställen att de meter jag förlorar i kastlängd när jag byter från haspel till multi inte spelar så stor roll.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Gäddfisk Visa inlägg
              För mig blir det en naturlig split - beten under 70-80 gram kastar jag med haspel, tyngre än så med multi. Jag fiskar på sådana ställen att de meter jag förlorar i kastlängd när jag byter från haspel till multi inte spelar så stor roll.
              Håller delvis med om spliten, Förut körde jag tyngre beten med haspel men slutat med det. Men kör dock lättare beten på multi också men bra gränsdragning.

              Kommentera


              • #8
                Jag fiskar sällan haspel efter gädda längre men saknar ibland haspelspöet för vissa tekniker, t ex start och stopp då jag helt enkelt tycker haspel är skönare. För det mesta gäddfisket föredrar jag dock multirullen.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                • Newborn
                  Svar till Värde?
                  av Newborn
                  Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                  2024-01-13, 20:31
                • Knox88
                  Värde på spön ?
                  av Knox88
                  Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                  2023-08-13, 11:49
                • Backslag
                  Svar till Cisco Kid, mindre
                  av Backslag
                  Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                  2023-09-03, 20:16

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                15 svar
                4 563 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                63 svar
                13 320 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                16 svar
                1 454 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg mrfisker  
                Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                19 svar
                5 315 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                20 svar
                25 553 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Arbetar...
                X