Hjälp av båtval - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp av båtval

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Nä, kostar några hundralappar på exempelvis biltema.

    Kommentera


    • #12
      Du bytar länspump och landternor från tusenlappen och uppåt ca. Köp inte billigaste du hittar.. Man vill ha kvalitet på säkerhetsgrejer.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
        Du bytar länspump och landternor från tusenlappen och uppåt ca. Köp inte billigaste du hittar.. Man vill ha kvalitet på säkerhetsgrejer.
        Som en vis man en gång lärde mig "det får aldrig brista i kvalitén" även fast det blir dyrt i förstaläget så brukar det ju ändå bli billigt i längden

        Kommentera


        • #14
          Bumpar tråden igen, står fortfarande i valet och kvalet... ska man välja en rorkult eller styrpulpet? Kastdäck eller inget kastdäck? Står för tillfället och väljer mellan en crescent 432SL (styrpulpet) eller en ryds 430 attack (rorkult) Någon här som kanske har lite input till någon av båtmodellerna? Tanken är att med enkelhet kunna ha en båt att rampa i, i små till mellanstora insjöar.

          Kommentera


          • #15
            Ang rorkult eller styrpulpet tycker jag det beror på vad man ska bedriva. Rorkult går bra, men ska du trolla mycket eller har långa transportsträckor, föredrar jag absolut pulpet.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
              Ang rorkult eller styrpulpet tycker jag det beror på vad man ska bedriva. Rorkult går bra, men ska du trolla mycket eller har långa transportsträckor, föredrar jag absolut pulpet.
              Det kommer mest bli spinnfiske men kanske att man "bonnatrollar" någon gång ibland, angående sträckorna så blir det också lite blandat men pulpet känns ju "bekvämast" på något vis

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Mackan4 Visa inlägg
                Tjenare alla fisketokar och experter!

                Som rubriken lyder så behöver jag lite assistans kring tankar om nästkommande båt då det, ärligt talat är en jäkla djungel. För tillfället skvalpar jag omkring i en interboat 385 från 70-80talet (nutidens terhi 385) men tycker den känns alldeles för ostabil, speciellt när man är själv. Jag fiskar för det mesta i mindre till mellanstora sjöar men vill även kunna rampa i ekipaget i Vättern/Vänern om feelingen för detta skulle uppkomma.

                Så nu till min fråga, vilken båt bör jag snegla mot? Söker en stabil styrpulpet för 1-3pers inom 50-80.000 (inget behov av en bassboat med 5olika ekolod för 600.000 även om det vore fränt)

                skitfiske på er!
                Kul att någon mer än jag har en Interboat 385! Haft min sedan ca 1987, används fortfarande flitigt i en liten skogssjö, har också två alubåtar men jag fångar alltid mest från minstingen.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

                  Kul att någon mer än jag har en Interboat 385! Haft min sedan ca 1987, används fortfarande flitigt i en liten skogssjö, har också två alubåtar men jag fångar alltid mest från minstingen.
                  Haha se där ja! Ja denna har hängt med inom familjen sedan 70-talet, samtliga i släkten har tagit sina första fiskekast i den båten så känns nästan lite vemodigt att göra sig av med den.

                  Kommentera


                  • #19
                    Jag har en Ryds Attack och det är en trevlig båt för lite lugnare vatten. Den har låga fribord och låg stäv som gör den olämplig för hög/krabb sjö, särskilt om man är två och en sitter i mitten eller fram. Den har även en bred utskärning för motorn i akterspegeln och spegelns höjd är något mindre än modernare båtars gjorda för kort rigg, så någon typ av splash guard eller höjning är nog på sin plats. Min har vatten i skummet i sidorna och det tror jag är vanligt på dessa (finns inget skum i botten) så den kräver 20 hk om den ska plana med en person och full fiskepackning. Gör då ca 18 knop. Med två personer gör den 10 knop. Specad för upp till 35 hk men det skulle jag inte våga ha på min, litar inte på akterspegeln riktigt för förra ägaren har förstärkt med plåt och det syns att en fet motor suttit på, misstänker vatten i akterspegeln dessutom. Är från 1970 så man får ta med i beräkningen att det kan vara en del som behöver fixas om man vill ha den helt i ordning. V-formen framtill i skrovet gör att den klyver "lagom stora" vågor mjukt men planar man i lite vågor studsar det rätt bra på den platta bakre delen av skrovet. Den är ganska sidostabil för sin storlek och har ganska bra durkyta. Man kan lätt skruva bort den mittre sittbrädan och göra ett enkelt kastdäck på ca 1,5 m längd (jag har ett 1 m långt och har kvar mittensittbrädan). Jag tycker båten är så charmig att jag behåller den fast jag blir mobbad av kompisarna. Trollar gös och gädda i många timmar och då blir det lite jobbigt för rorkultsarmen men jag vill inte ha styrpulpet på båt under ca 4,70 meter för utrymmets skull.

                    Kommentera


                    • #20
                      Vad gäller rorkult kontra styrpulpet, behöver du mer plats i båten och/-eller kunna precisionsköra för prickskytte så bör du ha rorkult. Styrpulpeten är dessutom i vägen när man kastar om den är för hög, enda fördelen är ju om man kör mycket och långt att kunna gömma sig bakom rutan och slippa fartvinden.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 575 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 463 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 328 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 571 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X