Klarar ni er på 10 beten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klarar ni er på 10 beten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Klarar ni er på 10 beten?

    Hittade gäddprofessorns 34 gäddfisketips som jag läste igenom för säkert 1000:e gånger tidigare. Många klocka ord som skrevs där. Kom då tänka på alla nya beten som kommer hela tiden och fulla väskor många kamrater har. Hur många skulle "klara av" tips nr 18 nuför tiden, fiska 10 beten? Peronsligen brukar jag köra få beten men det blir ändå ett litet gäng. Så i år tänkte jag anta Leif's "utmaning" på både gädda och borre. Kanske jag sparar nån krona på kuppen Men fördelningen blir lite annorlunda än Leif, byter ut spinnaren åtminstone.


    18. Lär dig att fiska perfekt med tio olika beten.
    Lär dig att kunna hantera tio olika beten perfekt i stället för femtio som du fiskar med lite då och då och aldrig lär dig ordentligt. Välj ut fyra olika wobbler, tre jerkbaits, två skeddrag och en spinnare i varierande storlekar och färger. Tänk på att de utvalda betena skall täcka olika djup och hastigheter. De utvalda betena kommer nu att användas och fungera vid 95 % av dina framtida fisketillfällen. Ditt enda återstående problem blir att hitta fisken.

  • #2
    Med handen på hjärtat har man på tok för mycket beten oavsett om det kommer till gäddfiske eller för abborre. När man väl är ute så brukar det ju ändå bara bli att man nöter sin top5a med utrymme för något bete till, så ja jag hade absolut klarat mig på 10beten egentligen, men sen så är man ju en sån där perfekt kund som tycker det är kul med grejer...

    Kommentera


    • #3
      Har säkert 50 stycken av Stanley the Stickleback i motoroil, går åt typ 5-10 st varje tur så 10 beten räcker nog inte för mig iaf :p

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Herrlin Visa inlägg
        Har säkert 50 stycken av Stanley the Stickleback i motoroil, går åt typ 5-10 st varje tur så 10 beten räcker nog inte för mig iaf :p
        Hehe, tänkte betesmodeller, sen kan man ha de I många ex och även färger. Annars blir det mission impossible.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg

          Hehe, tänkte betesmodeller, sen kan man ha de I många ex och även färger. Annars blir det mission impossible.
          Med de villkoren så klarar jag mig lätt med 10 beten, har faktiskt under de senaste åren (inte under corona då) sålt bort massor på bakluckeloppis tror det blivit 20 tal spön, 30 tal rullar och flera hundra beten mest wobblers och några kompletta askar med jiggar både krokar och kroppar till paketpris så nu börjar det bli mera plats hemma ;-)

          Vet vad frågan blir och NEJ det ska inte köpas något nytt utan framöver gäller en sak ut en in så det ska inte byggas upp nya lager bara ersätta sånt som går sönder eller kastas bort och självklart förbrukningsmaterial som lina och beteslås mm som ju byts när det blivit slitet.

          Kommentera


          • #6
            Jag kör aktivt med 7 st beten. Jag äger fler än så, men fiskar inte särskilt mycket med dem. Jag ser alla beten förutom de sju jag fiskar med som situationsbeten. De plockar jag fram här och där för att de passar en viss situation som jag sällan befinner mig i. Ytbeten exempelvis, eller beten som går riktigt riktigt långsamt vid islossningen (Zalt soft t.ex). Annars täcker dessa 7 st beten mitt fiske till 95% som professorn säger. Jag ska expandera mitt sortiment med åtminstone två ytterligare beten, som jag vill fiska med för att det är kul att fiska med dessa beten.

            Kommentera


            • #7
              Har haft hundratals med olika beten som bara legat orörda, så har börjat skala ner rejält och istället satsa på typ 5 beten för gädda, 5 för abborre etc men att ha dom i olika färger och storlekar. Betydligt skönare att ha lite ordning och reda i sina lådor.

              Kommentera


              • #8
                Ja, egentligen så gör man ju det, har sålt av det mesta jag haft nu men i beteshinken hänger det fortfarande mer än 10 olika typer utav beten även om några är samma modell fast i olika färger/storlekar. Men väl ute så blir det oftast inte att man fiskar mer än 10 olika beten ändå, oavsett om det är hårdbete och gummi sammanlagt (för gädda). Man kan ju inte byta bete direkt för att det inte hugger så rent tidsmässigt känns det som att man ändå inte hinner fiska alla beten man vill på en runda. Men om jag bara hade 10 st olika beten så hade jag känt varje gång jag inte fått någon fisk att "Tänk om jag bara hade det och det betet också. !

                Yes, jag är prylbög ibland.
                2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
                2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
                2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

                Kommentera


                • #9
                  Händer ofta när jag går upp till sjön att jag bara har med det drag som sitter på spöet.
                  5 till gädda - abborre klarar jag mig lätt på.
                  2 till P&T fisket
                  1 fluga till bombarda för P&T

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag klarat mig knappt med tio spön :-D

                    Jag skulle nog klara mig med två spön och få mer fisk men hur kul är det... några rullar har jag fått i present och dom kommer jag ju aldrig göra mig av med även om dom en vacker dag hamnar i vitrinskåpet...

                    Jag använder dock färre beten per spö/rulle kombo men använder nog som mest tre beten per kombo.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 577 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 592 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X