Fiskehype, Succé eller flopp? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskehype, Succé eller flopp?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiskehype, Succé eller flopp?

    Har ni någon gång gått på en hype som dragit genom fiskevärlden? Vad var det och hur vart resultatet?

    Jag själv föll för det drag trumman håller kärt utöver bustern, nämligen miuras mousen. "They always go for the head" ekade i mitt huvud när jag la beställningen inte enbart på ett utan två st. De tre första fiskepassen kände jag ingenting, inte ens ett bottennapp och jag började smått ifrågasätta mitt omdöme när andra säkra kort i arsenalen levererade MEN sen kom dagen då det fullkomligt lossnade och under en extremt svårfiskad dag när inget annat funkade så klev musen fram och fullkomligt dominerade under hela fisketuren. Efteråt så har musen alltid varit med i min top5 när det kommer till att låta drag få pröva lyckan.

  • #2
    Bådeoch, i slutändan handlar det om att ge det tid och som du själv skriver tillslut så visar det sig fungera. Har provat massor med hypade beten och inte fått en enda fisk men i ärlighetens namn handlar det om att man inte ger betet tillräckligt med tid under rätt förutsättningar samt kanske jämför ett 20 cm 150g tungt hemmasnickrat träbete med ett massproducerat 12 cm vevjerksbete, det mindre fångar mer fisk för att det är ett mindre bete för gäddan att svälja och man får fler fiskar helt enkelt.

    Ska man tävla i antal så tror jag inte ens dom mest erfarna gäddfiskarna skulle dra på det största betet dom har, en mouse är ju ändå rätt hyfsat stor även om en gädda på 3kg + enkelt inhalerar hela skiten.
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
    8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

    Kommentera


    • #3
      Haha många gånger men det var betydligt vanligare förr när man var mer osäker på sitt fiske.

      Miuras mouse var ett sådant bete jag med bara var tvungen att testa.
      Och första passet var en helt perfekt decemberdag med +1 i vattnet och en tunn isskorpa i vikarna.
      Första kastet den dagen blev självklart musen och en välkonditionerad gädda på 7 kg fick syna båten.
      Vilket jävla bete tänkte efter den dagen, även om det blev enda fisken för mig på hela dagen när polaren drog snipor i parti och minut.
      Köpte på mig en hel uppsättning färger och fiskade miuras hela vintern men musen funkade bara allt sämre. Nu fiskar jag den aldrig, totalt tappat förtroendet för den.
      Så för mig blev det tvärtom.

      Kommentera


      • #4
        Intressant ändå. Jag köpte två handgjorda möss för snart fyra år sedan. De två första åren fick jag inte ett skit och var osäker på hur jag skulle fiska det. Jag ville så gärna fiska det med lite vevstopp och långsamt. För mig låg hemligheten i att göra precis tvärtom: fiska det rakt, viktat och snabbt. De två senaste åren har musen levererat nytt PB och därutöver samtliga gäddor över metern (med något enstaka undantag kanske). Och ja, they always go for the head.... är många musskallar som suttit längst ned i svalget. Den bästa musen, en helt spygrön sak, är numera så ihoplimmad och urblekt att man tycker synd den. För min del är det numera betet nummer ett när jag anar att det finns större fisk i närheten.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Kristofer_a Visa inlägg
          Intressant ändå. Jag köpte två handgjorda möss för snart fyra år sedan. De två första åren fick jag inte ett skit och var osäker på hur jag skulle fiska det. Jag ville så gärna fiska det med lite vevstopp och långsamt. För mig låg hemligheten i att göra precis tvärtom: fiska det rakt, viktat och snabbt. De två senaste åren har musen levererat nytt PB och därutöver samtliga gäddor över metern (med något enstaka undantag kanske). Och ja, they always go for the head.... är många musskallar som suttit längst ned i svalget. Den bästa musen, en helt spygrön sak, är numera så ihoplimmad och urblekt att man tycker synd den. För min del är det numera betet nummer ett när jag anar att det finns större fisk i närheten.
          Tänk att det kan vara så olika, jag har bara kört den som kallvattensbete och endast fiskat det extremt långsamt med väldigt långa vevstopp.
          En bidragande orsak till att den slutade leverera berodde troligen på att jag aldrig testade att dra upp hastigheten när värmen kom.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

            Tänk att det kan vara så olika, jag har bara kört den som kallvattensbete och endast fiskat det extremt långsamt med väldigt långa vevstopp.
            En bidragande orsak till att den slutade leverera berodde troligen på att jag aldrig testade att dra upp hastigheten när värmen kom.
            Testa! Jag tänkte precis som dig, men har ärligt talat svårt att nå någon framgång med musen i kallvatten fortfarande (I Mälaren där jag fiskar är det i och för sig rätt svårt att få något lyckat gäddfiske över huvud taget under de kallare månaderna). Men från efterleken och in i september med lite bly runt nosen och högutväxlad rulle är musen alltid riggad.

            Kommentera


            • #7
              Ja jag själv har också haft som bäst fiske när jag viktat ned den och nästan fiskat hem den så långsamt så att det blir tråkigt. Utkast, låta det sjunka, vev vev, stop i några sekunder, vev, stop, vev vev osv... men vilka hugg det blir oavsett storleken på gäddorna, har inte upplevt några sådana mördarhugg på något annat bete i arsenalen. En klar favorit!

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              • Newborn
                Svar till Värde?
                av Newborn
                Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                2024-01-13, 20:31
              • Knox88
                Värde på spön ?
                av Knox88
                Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                2023-08-13, 11:49
              • Backslag
                Svar till Cisco Kid, mindre
                av Backslag
                Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                2023-09-03, 20:16

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
              15 svar
              4 587 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              63 svar
              13 624 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg RUSTY HOOK  
              Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
              16 svar
              1 467 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg mrfisker  
              Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
              19 svar
              5 337 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
              20 svar
              25 577 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Arbetar...
              X