T/C riggar med beteslås? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

T/C riggar med beteslås?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • T/C riggar med beteslås?

    Hej!

    Sitter på kammaren och knyter riggar och drömmer till våren, och då slog det mig:
    Varför ser man aldrig någon som använder beteslås till kroken på sin Texas eller Carolina rig?

    Det borde väl funka bra och med mindre pill än att byta hela riggen om man vill byta krokstorlek?

    Eller missar jag något? Hur brukar ni göra när ni byter mellan beten?

    p.s. har inte fiskat alls mycket med dessa typer av riggar men har planer att ge det ett ordentligt försök under året, känns som det kan vara grymt effektivt under vissa förutsättningar!

    Click image for larger version

Name:	T-rigg med beteslås.png
Views:	278
Size:	257,1 KB
ID:	2594392

  • #2
    Beteslås tenderar att samla på sig massor av skit. Till och med för stora knutar gör det. Det finns produkter för att minska mängden slem/gräs som samlas på knuten, men med beteslås blir risken att du får massa skit på grejerna större.

    Kommentera


    • #3
      Där jag fiskar abborre mest hade det aldrig funkat.. Som Benjamin S skriver så samlar det skit.
      Mina stackars jiggar hade sett ut som om de hade en slöja av gegga o grejs..

      Kommentera


      • #4
        hmm, ja det känns ju inte orimligt! samla på mig skit är ju en detalj jag vill komma undan från med denna typ av riggning.
        Hur ser ni på att använda lekande som skarv mellan huvudlina och rigg? Jag har läst om att många föredrar att skarva direkt mot huvudlinan även där.

        En följdfråga:
        Jag brukar köra FG-knut mellan flätlina och ett par meter FC-tafs och knyta direkt i betet för det mesta, men med den här typen av riggar... vänta nu..

        jag tror jag fick en uppenbarelse..

        Med texasriggen så spelar det ju ingen roll, det är ju bara att göra som vanligt fast sätta ett flötesstopp eller nått på tafsen!

        Carolina däremot, där är ju "tafsen avklippt".. fast det går ju att knyta om ett par gånger innan det blir för kort där också!


        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg
          hmm, ja det känns ju inte orimligt! samla på mig skit är ju en detalj jag vill komma undan från med denna typ av riggning.
          Hur ser ni på att använda lekande som skarv mellan huvudlina och rigg? Jag har läst om att många föredrar att skarva direkt mot huvudlinan även där.

          En följdfråga:
          Jag brukar köra FG-knut mellan flätlina och ett par meter FC-tafs och knyta direkt i betet för det mesta, men med den här typen av riggar... vänta nu..

          jag tror jag fick en uppenbarelse..

          Med texasriggen så spelar det ju ingen roll, det är ju bara att göra som vanligt fast sätta ett flötesstopp eller nått på tafsen!

          Carolina däremot, där är ju "tafsen avklippt".. fast det går ju att knyta om ett par gånger innan det blir för kort där också!

          Jag använder micro-lekanden allra helst och sedan en liten silikon-grunka som skyddar lekandet från att samla skit.

          Kommentera


          • #6
            Kolla inom karpfisket. De har nått som brukar kallas sleeves som träs över lekande och liknande. De är avsmalnade i ena änden. Har man den monterad mot spöt till bör det ju drastiskt minska skiten som fastnar..

            Kommentera


            • #7
              Det var ingen dum ide! Brukar använda det när jag bottenmetar så jag har ju till och med redan lite såna grejjer hemma!

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              • Newborn
                Svar till Värde?
                av Newborn
                Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                2024-01-13, 20:31
              • Knox88
                Värde på spön ?
                av Knox88
                Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                2023-08-13, 11:49
              • Backslag
                Svar till Cisco Kid, mindre
                av Backslag
                Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                2023-09-03, 20:16

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
              15 svar
              4 586 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              63 svar
              13 604 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg RUSTY HOOK  
              Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
              16 svar
              1 467 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg mrfisker  
              Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
              19 svar
              5 336 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
              20 svar
              25 577 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Arbetar...
              X