Hjälp mig att testa Fishaby (ny sida för små fisketävlingar) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig att testa Fishaby (ny sida för små fisketävlingar)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp mig att testa Fishaby (ny sida för små fisketävlingar)

    Hej alla fiskevänner,

    Förra våren, under en lunch med en kollega och fiskevän, diskuterades det just fiske – inte helt ovanligt. Inspirerade av YouTube-produktionerna Perch-, Pike- och Predator Fight skulle vi samma helg samla några båtar för att se vem som kunde fånga längst abborrar och gäddor. Kollegan säger spontant:

    - Det vore ju smidigt om man kunde ha något ställe att rapportera in alla fångster, så att man slipper räkna och hålla koll…

    Och där… där föddes tanken och idén till det som senare skulle bli Fishaby.

    Är inte speciellt kunnig eller skolad kring webbutveckling och programmering men lite har man snappat upp i alla fall, så satte jag mig ned samma kväll och gjorde en liten hemsida som täckte våra behov för aktuell minitävling – och det fungerade kanon. Alla tre båtar kunde löpande under den soliga lördagen i maj följa hur det gick för de andra båtarna och vi kände:
    - Fasen, detta var kul!

    Jag vet med mig att det finns flera olika sidor och tjänster där man kan anordna och administrera fisketävlingar och de jag har sett används ofta för större tävlingar och vissa verkar vara betaltjänster. Och i ärlighetens namn så har jag egentligen inte tittat speciellt mycket på dessa tjänster för ibland är det helt enkelt roligt att… bara skapa något, själv. Med vår lyckade vårtävling i minnet funderade jag på om det inte gick att utveckla min lilla lösning vidare och göra den öppen för andra fiskevänner också. Så i höstas, efter att båten tagits upp, satte jag mig ned och började skissa och titta djupare på en större lösning som skulle släcka såväl mina som kanske era behov framöver. Vid sidan om ordinarie arbete och familjebestyr (ni vet, hus, barn, läxor, kvällsmat, tandborstning och nattningar) har sedan dess lite tid då och då ägnats åt att knacka ihop en sida, för mig, för er - för oss alla som gillar att fiska.

    Fishaby

    Tanken är att erbjuda en kostnadsfri tjänst som gör det möjligt att både ha personliga fiskedagböcker och möjlighet till att skapa små tävlingar.

    Funderade och kände att tjänsten måste uppfylla:

    - utan kostnad kunna registrera en egen fiskedagbok eller liten tävling, kompisar emellan, oavsett om man utgår från samma båt eller varsin
    ”skall vi fiska ikväll och köra en liten tävling? vad säger du, abborre och gädda - big five?”

    - inga komplicerade registreringar

    - vid tävling, möjlighet att välja vilka fiskar man vill tävla i (abborre, gädda eller gös – och alla kombinationer dem sinsemellan)

    - olika sorters beräkningar av längder och resultat (t ex, skall det vara alla fångster, Big Five och skall en abborres längd vara det den är eller multipliceras med x 2, för att stå mer jämförbar med en gädda osv)

    - Big Five och automatisk poängberäkning

    - möjlighet att både visa eller dölja resultatet under tävlingens gång

    - möjlighet att ladda upp bilder och visa exakt plats

    - se statistik på alla fångster som gjorts (per drag, varumärke mm)

    - sidan skall vara minimalistisk och fungera på alla telefoner

    mm mm



    Och ja.
    Dessa tankar har mynnat ut i Fishaby och det vore otroligt roligt om ni skulle vilja hjälpa mig att testa sidan och tjänsten.

    https://fishaby.com

    Tjänsten är idag på engelska men efter testning osv så kommer en svensk version sen att lanseras via fishaby.se . Sidan är fortsatt under utveckling – så, det finns mycket som inte är färdigt (t ex så skall analysdelen fördjupas) så detta är verkligen en beta-testning och jag vill ha igång testningen redan nu, i god tid innan fiskesäsongen sätter igång på allvar så det finns några demotävlingar som ni kan leka runt i:


    DEMO FishingLog (personlig fiskedagbok)
    https://fishaby.com/event.asp?eventid=70
    Använd lösenord: ”fiskesnack” för att rapportera in fångster


    DEMO PikeFight (gäddtävling)
    https://fishaby.com/event.asp?eventid=72
    Använd lösenord: ”fiskesnack” för att rapportera in fångster
    Använd lösenord: ”fiskesnackadmin” för att komma till Admin-gränssnittet


    DEMO PredatorFight
    https://fishaby.com/event.asp?eventid=71
    Använd lösenord: ”fiskesnack” för att rapportera in fångster
    Använd lösenord: ”fiskesnackadmin” för att komma till Admin-gränssnittet


    Och det är förstås fritt fram - och uppmuntrat - att via förstasidan skapa nya tävlingar och fiskedagböcker för att lattja runt (namnge dem gärna som ”Demo” i någon form). Lek runt, lattja, rapportera fångster och kom med feedback.


    Vad fungerar bra?
    Vad fungerar mindre bra?
    Skulle ni vilja använda en svensk version av Fishaby framöver?
    Om ja, varför?
    Om nej, varför inte?
    Finns det funktionalitet ni saknar?
    osv osv

    Alla åsikter är välkomna.

    På förhand, tack

    Hegge

  • #2
    Hej alla,

    Feedbacken har väl kanske inte varit extremt stor här men utvecklingen har fortsatt och nu är t ex Analytics-delen kraftigt utvecklad och innehåller nu ännu fler olika insikter baserat på fångstdata i databasen.

    Fiskesäsongen närmar sig med stormsteg så vill ni hjälpa till och testa tjänsten, antingen via evenemangen ovan eller att testa/skapa egna - fritt fram!

    All feedback skulle uppskattas.

    Må väl och väl mött!

    Mvh Hegge

    Kommentera


    • #3
      Hej!

      Jätrekul idé, och detta är något som jag vill testa framöver med mina fiskekompisar då vi kör lite småtävlingar ibland!

      några synpunkter:
      Det är väldigt mycket alternativ att fylla i när man ska rapportera en fångst, jag skulle önska att det går att låta admin välja vilka alternativ som ska vara tillgängliga samt om de ska vara obligatoriska eller inte.

      Scrolllistorna var lite jobbiga också, speciellt att man var tvungen att scrolla fram tillverkaren av betet som obligatorisk information.

      Kanske skulle det gå att ha en ruta som man skriver i och så ger det förslag på val, t.ex om jag börjar skriva "w" så får jag upp westin, wolfcreek o.s.v.
      alternativt att man kan välja att använda en fritextruta för att sammanfatta hela betet, t.ex "shadteez slim headlight 12cm 10g" eller "6cm blå popper"

      Det skulle även vara kul om det gick att lägga till fler arter, kanske som fritext där man som admin kan skriva i art och eventuell faktor och få med det som alternativ för deltagarna?

      Lycka till med sidan : )

      (PS skriver från mobilen men hoppas inte autokorrekten gått för hårt fram på texten)

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg
        Hej!

        Jätrekul idé, och detta är något som jag vill testa framöver med mina fiskekompisar då vi kör lite småtävlingar ibland!

        några synpunkter:
        Det är väldigt mycket alternativ att fylla i när man ska rapportera en fångst, jag skulle önska att det går att låta admin välja vilka alternativ som ska vara tillgängliga samt om de ska vara obligatoriska eller inte.

        Scrolllistorna var lite jobbiga också, speciellt att man var tvungen att scrolla fram tillverkaren av betet som obligatorisk information.

        Kanske skulle det gå att ha en ruta som man skriver i och så ger det förslag på val, t.ex om jag börjar skriva "w" så får jag upp westin, wolfcreek o.s.v.
        alternativt att man kan välja att använda en fritextruta för att sammanfatta hela betet, t.ex "shadteez slim headlight 12cm 10g" eller "6cm blå popper"

        Det skulle även vara kul om det gick att lägga till fler arter, kanske som fritext där man som admin kan skriva i art och eventuell faktor och få med det som alternativ för deltagarna?

        Lycka till med sidan : )

        (PS skriver från mobilen men hoppas inte autokorrekten gått för hårt fram på texten)
        Hej SjonsBaever,

        Tack!
        Wow - Tack för din feedback! Otroligt uppskattat.

        Valbara fält
        Iden med att låta en admin välja vilka alternativ av vattendjup, lufftemperatur, lufttryck mm som skall finnas valbara lät väl som en superbra idé! Den skall jag införa, definitivt! Tack!

        Scrolllistor
        Idagsläget är typ av bete och betestillverkare tvingande men ja, förstår helt din feedback och skall fundera lite på hur jag bäst lägger upp det framöver. Allt är förstås en balans med att få in så mycket data som möjligt i databasen, för att ge andra fiskare tips om vilken utrustning och förhållanden som fungerar bäst, samtidigt så skall det kännas enkelt och smidigt.

        Fritextfält vid drag
        Bra ide! Skall fixa till det också!

        Fler arter
        Här behöver jag fundera lite.
        Det är idag en ganska omständig process då det finns massor av beräkningar som är kopplade just till gädda-abborre-gös, per deltagare, drag osv osv men jag kanske skulle kunna göra en variant av poängberäkning i bakkant, fast där benämning av fiskarten bestäms i ett fritextfält. T ex "Karp", "Harr" osv.
        Tar med mig denna. Intressant iaf och skulle potentiellt kunna öka nyttjandet av sidan också.

        Väl mött med fler funderingar, närhelst de kommer!

        Vi hörs!

        Mvh Hegge
        https://fishaby.com

        Kommentera


        • #5
          Hej alla glada och speciellt SjonsBaever, hehe

          Några av dina funderingar är nu verklighet.

          Nu är det möjligt att via Admin-delen på tävlingen, eller i ens personliga fiskedagbok, ställa in vilka alternativ som skall synas vid en fångstrapportering. För de som t ex bara vill åka ut och en kväll och räkna centimeter och inget annat, ja - då är det möjligt numera

          Det är nu också möjligt att ange "Lure Details", d v s en mer detaljerad beskrivning kring ditt bete.
          Beskrivningen lagras på din fångst och finns synbart för andra efteråt i den detaljerade fångstrapporten.

          Här kommer några skärmdumpar så ser ni hur det kan se ut.

          Kom gärna med fler synpunkter.

          Mvh Hegge

          https://fishaby.com

          Click image for larger version  Name:	catchoptions.png Views:	0 Size:	43,7 KB ID:	2596544


          Click image for larger version

Name:	image_105079.png
Views:	110
Size:	64,7 KB
ID:	2596543

          Kommentera


          • #6
            Klockrent, nu är det bara våren som saknas för att testa skarpt!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg
              Klockrent, nu är det bara våren som saknas för att testa skarpt!
              Ja, den är väääldigt efterlängtad nu.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              • Newborn
                Svar till Värde?
                av Newborn
                Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                2024-01-13, 20:31
              • Knox88
                Värde på spön ?
                av Knox88
                Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                2023-08-13, 11:49
              • Backslag
                Svar till Cisco Kid, mindre
                av Backslag
                Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                2023-09-03, 20:16

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
              15 svar
              4 565 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              63 svar
              13 334 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg RUSTY HOOK  
              Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
              16 svar
              1 454 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg mrfisker  
              Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
              19 svar
              5 318 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
              20 svar
              25 557 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Arbetar...
              X