Abborren är försvunnen. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborren är försvunnen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Abborren är försvunnen.

    Jaha, i höstas drog man minst 10-15 st i storlekarna 500g - 1kg. Sen kom isen och pimplet..säkert borrat 50 hål i denna lilla sjö (dec till feb) Inte ett napp.

    Sen smälte isen och fiske från båt kunde komma igång.
    Men nej, inte en aborre på hela April och inte hela Maj och inte början på Juni heller.

    Frågan är. Vart i helvete har dom tagit vägen?
    Har provat allt (förutom dynamit).
    Alla möjliga drag, djupt, mellan, högt.
    Det närmsta jag kommit var en hyfsad aborre som nafsade till precis vid båtkanten men stack.
    Det är det enda livstecknet på 5-6 månader!

    Har aborren slutat äta eller vart fan är den?
    Sjön är max 4-5 meter djup men snittar runt 2 överallt.
    Inte ens på mete får man napp haha.

    Kan abborren vandra iväg?
    Jag vet att sjön mynnar ut till en bäck men är tveksam på om det verkligen går att simma igenom.

    Aja.. trist!

  • #2
    De är kvar men har förmodligen livnärt sig på annat än fisk och/eller haft helt andra födotillfällen än vad du är van vid. Vårfiske efter abborre är erkänt ganska klurigt. Jag använder t.ex i princip enbart finesse-tekniker för vårens fiske.

    Kommentera


    • #3
      Just nu får jag veva på ordentligt med beten som verkligen är livade... och då vevar jag ändå med 8,1:1 i utväxling.

      Kommentera


      • #4
        Skiljer ju sig något enorm beroende på vart i landet man befinner sig också.
        Jag, boende i Hälsingland har haft ett rejält trögt vårfiske men för ett par veckor sedan släppte det rejält under en helg och flertalet fina fiskar landades. Däremot är det nu trögt igen och man får verkligen kämpa upp dem.

        För egen del tror jag att det beror på ökande vattennivåer i älvar/åar/sjöar och att det stökar till det lite nu.

        För mig har det varit så att de ena timmen ratar långsamt och bottennära för att bara ta cranks för att nästa timme inte ens visa intresse för crank och bara ta mjukbeten på botten.
        [FONT=Tahoma]"Det gäller att inte vara osynlig"[/FONT]

        Kommentera


        • #5
          Är stor skillnad på höst, vinter och vårfisket. Men nu bör de ha lekt klart och snart drar sommarfisket igång. Då brukar det vara lätt. Fart och skrammel, gärna kring växter så blir det borre. Vinter och vår är betydligt känsligare, humöret svänger lättare på abborrarna. Visa dagar kan vara huggsexa men oftast är de mer kinkiga och man får köra mer "finnese".

          Från isen ger vertikalpirkar med små limkrokar nästan alltid fisk, men storleken på de abborrarna är sällan något att skryta om. Bara borra tills man hittar de. Max 1 minut i hålen, vill man ha stor abborre regelbundet från isen krävs dock en annan teknik, men inget mängdfiske.

          Kommentera


          • #6
            I skärgården (Stockholm) är det följa betesfisken som gäller på senvåren, helt sterilt på lodet på alla kända strukturer. Krokade ett par kilosborrar på jerkbait senaste passet, mitt i ett stort stim med småmört - fiskade aggressivt men med långa pauser.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
              I skärgården (Stockholm) är det följa betesfisken som gäller på senvåren, helt sterilt på lodet på alla kända strukturer. Krokade ett par kilosborrar på jerkbait senaste passet, mitt i ett stort stim med småmört - fiskade aggressivt men med långa pauser.
              Det beror också på plats och siktdjup. I grumligare vatten ställer sig abborre ofta grundare. Jag var t.ex ute idag i en skärgårdsvik i Stockholm. Där fick jag icke utlekta abborrar. Jag hittade dem i princip enbart i anslutning till gräs, men också på sandbotten, där de stod nere i gropar. Betesfisk är dock ett säkert kort i 90% av fallen.

              Kommentera


              • #8
                Ett är i alla fall "säkert": Lågtryck = ingen fisk. (Simblåsan sväller när lågtryck är på ingående o de blir "mätt"). (Situationstecken runt säkert eftersom fiske ju tack o lov inte är något linjärt system dvs inte (helt) förutsägbart.) Var i Norge nyss och lågtryck kom in sista dagarna. Överallt feta stim på ekolodet men de vägrade hugga, alltså inte ens småsejen ville..

                Kommentera


                • #9
                  Fiskar med sluten simblåsa går gärna ner lite djupare för att kompensera för lågtryck som kommer hastigt... i riktigt grunda sjöar där dom inte kan gå djupare blir dom lite apatiska ett par timmar.

                  Stabilt tryck under flera dagar är bra... gärna lågtryck med regnskurar och lite vindar så vattnet syresätts... det har regnat på tok för lite här sista månaden men det är ju snart midsommar så det blir snart oväder...

                  Kommentera


                  • #10
                    Det är inte så enkelt..
                    https://www.fiskesnack.com/forum/fis...-och-lufttryck
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

                    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                    -Okänd

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 320 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 317 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 553 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X