Det här med vibrationsbeten.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det här med vibrationsbeten....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Det här med vibrationsbeten....

    Tjena,

    Hakade för ett par år sedan på trenden med vibrationsbeten och visst har jag fått fisk på dem och ja de kan vara effektiva.
    Det var ju dock inte det som den här tråden skulle handla om och det tror jag ni förstod bara av rubriken.

    Hur tycker ni egentligen att det är att fiska med vibrationsbeten (tänker främst på "bladebeten" likt Powerblade").
    Personligen tycker jag att det är ett rent litet helvete om jag ska vara ärlig och jag vet inte ens om jag tycker att det är särskilt roligt.. Sluta fiska med dem skulle ju vara alternativet, men samtidigt så dras jag av någon jävla anledning till att hänga på dem några gånger varje pass.

    Vad är det som gör att jag tycker att det är ett rent litet helvete? Pyttesmå, sylvassa trekrokar på ett litet bete gör att de ofta sitter riktigt jäkligt i abborren.
    Får man dessutom bifångst i form av gädda så är det en ren pina att kroka loss dem.
    Utöver det så tycker jag att de alldeles för ofta trasslar in krokarna i tafsen eller beteslåset också...

    De kastar visserligen långt som attan och med bra precision, men själva hemtagningen (trots att de kan fiskas på en miljon sätt, typ) känns... Tråkig.

    Vad tycker ni? Är det roligt att fiska vibrationsbeten eller är ni som mig som använder dem för att de funkar men samtidigt inte alls tycker det är särskilt kul?
    Ni som tycker att det är kul, hur fiskar ni dem?

    [FONT=Tahoma]"Det gäller att inte vara osynlig"[/FONT]

  • #2
    Bort med främre trekroken så fastnar den sämre i botten om man jiggar hem den. Jag brukar dessutom byta trekroken som blir kvar mot enkelkrok då blir det ännu smidigare.

    Kommentera


    • #3
      Jag tycker att bladebeten är otroligt effektiva men håller med om nackdelarna vad gäller krokarna. Men dessa nackdelar har ju också små wobblers och börjar man laborera med krokarna på dessa så kan gången påverkas negativt. Vibrationsbeten däremot har jag aldrig märkt att de påverkas, så jag gör som Okoun och tar bort främre kroken. Jag byter också ut den bakre mot en något större trekrok.

      Kommentera


      • #4
        Jag nyper in hullingarna på alla mina krokar numera... mest för min egen del men det gör det även väldigt enkelt att kroka av fisk oavsett vilken art det är som hugger.

        Kommentera


        • #5
          Och ja, jag gillar bladbeten.

          Kommentera


          • #6
            https://youtu.be/YnEEXe974jk


            Har också funderat. Men för ett tag sen hittade jag hittade den här, om ett av dem. Rippin Rap

            Kommentera


            • #7
              Bra sökbete som jag gärna fiskar zig-zag eller hur man ska säga, vevar, låter den falla, knyck, vevar låter den falla, lite likt vissa jiggfisken. Tyvärr kan en liten trekrok fastna med alla krokar i käften även på liten fisk så jag tar bort hullningar och håller linan spänd.

              Ett bete jag gärna alternerar med är tail spinner, gärna de med en bakåtvänd dubbelkrok i buken.

              Tappar lite mer men man fastnar förvånansvärt sällan i botten och två enkelkrokar är bättre än tre när betet ska lossas. Fiskas som vib ungefär mkt mer varierat än t ex en vanlig spinnare kan vilket gör det mer intressant...

              Kommentera


              • #8
                Jag klipper en av trekrokarna och vänder resterande två krokspetsar bakåt. På så sätt kan jag fiska med betet genom gräs något bättre, men också kroka av snabbare.

                Kommentera


                • #9
                  Fiskar mycket med vibrationsbeten, främst Powerblade från Berkley, i Malmö Kanal.
                  Blivit många fina borrar på det.
                  Har fiskat vibrationsbeten i många år och jag var nästan ensam vad jag såg innan Perchfight kom.
                  Till och med så att ABU shoppen i Svängsta sålde ut dem för dom inte sålde? Mitt antagande där...
                  Sen kom PF och många började fiska med bl.a Powerblades.

                  Sen kan man debattera det där med "sökbete" då vi mer än några gånger inte fått något på jigg för att sedan dra på ett poweblade och pang så sitter där en stor fin borre från samma ställe man precis jiggat på.
                  Sökbete är bara ett annat namn för att "jag har för många beten i lådan och måste byta för så säger dom på social media".

                  Har heller inga större problem med att de hakar upp sig i kasten.
                  Men har märkt att om man sträcker linan precis innan betet landar så minskar risken för att det hänger upp sig. (Gäller både multi och haspel)

                  Krokning, ja jo, men sällan dem sitter illa på fisken i kanalen, inget jag har reagerat över men när det väl hänt så har det med en bra peang gått bra ändå.
                  Där tycker jag wobblers sitter mer illa runt ögon, "mjukdelar" osv pga större krokar och längderna på wobblerna man fiskar med idag.

                  Kommentera


                  • #10
                    Nu när vattnet är varmt snabb inspinning och kör mest med vibrationsbetet Astro Vibe.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 317 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 557 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X