Den heta debatten om när folk ta med sig matfisk hem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den heta debatten om när folk ta med sig matfisk hem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
    Så länge man väljer rätt fisk ur storlek och antal kunde jag inte bry mig mindre. Det är bra att vi lär oss värna om fisken även som matfisk.

Något jag däremot är genuint orolig över är den nonchalans många uppvisar kring fiskhantering och ryser när 45 åriga karlar med belånade värstingbåtar och illasittande cykeltröjor behandlar fisken som skit. Det förstör allmänhetens bild av vad sportfiske är. Min egen åsikt är att om man avsätter att sätta tillbaka fisken ska man göra allt man kan för att göra alla moment så skonsamt som möjligt. Är man inte redo att göra det är det bättre att ta upp fisken som matfisk.

Tänker t ex specifikt på den stora mängden xlgösar som hittats döda i en sjö efter slarvig och långvarig hantering ovan yta samt att fiskarna troligen återfångats tät inpå med hjälp av liveteknik. Den tekniken gör utan tvekan att man som fiskare kan ta genvägar och innebär konkret att en mindre erfaren fiskare sett ur fiskhanteringsperspektiv kan fånga fiskar i storlek och antal som kräver en större erfarenhet om man avser att släppa tillbaka fisken.
    helt klart har du rätt i det du skriver och en idioti till bland dom ”sponsrade fiskarna” är att tar fisken på ”fel bete” ska även sånt bytas inför dokumentation för sponsorns skull så rätt bete syns på bild , apropå skonsam återutsättning så prioriteras sånt före i pengaindustrin fiske

Kommentera

Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
      Det som borde diskuteras är livewells och annat mängdfiske.
      Instämmer och det krävs nog hårdare regler att inte röra lekande fisk. Läste i en av grupperna på facebook mängdfisket efter gös.

Kommentera

håller med om allt här!
        helt sjukt att det ska grinas så fruktansvärt över nån matfisk här och där!

som nån skrev tidigt, är det bättre med nån trålad fisk på matbordet???

sen är ju den hätska stämningen på alla olika facebookgrupper helt sjukt underlig och fylld med sådan dubbelmoral att man häpnar.... man älskar ju att se "sportfiskemuppar" läxa upp nån stackars sate för att denna t ex inte har använt avkrokningsmatta... för att senare se bilder från dessa där dom, visserligen säkert oxå använt sig av avkrokningsmatta å fan å hans moster av saker och ting för att hjälpa fisken överleva (bra såklart om den ska tillbaka), håller (företrädesvis gäddor) fisken smetad över kläder eller mot kroppen eller vad som helst i den stilen... så länge mattan använts så???
        sen vet man ju också ofta att fisk som ska upp på dessa medier oftast blir hanterade otroligt länge för att få till den "perfekta bilden", även av många "stora" profiler, samt i stil med att dom ligger å släpas över allsköns grejer/kläder etc... vad hjälper då en matta innan allt detta? såklart bättre än både avsaknad av matta plus idiotisk hantering, men ja, ni fattar säkert!

mvh/peter
        https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Många riktiga o vettiga synpunkter. Kan bli brydd på att vi kan ägna oss åt så mycket " internkritik " och i vissa fall ren smutskastning. Varför inte lägga denna energi på att bekämpa det storskaliga industrifisket i vårt o andra länder. Ofta sanktionerade av våra myndigheter( politiker ). Om vi bara kastar skit o skäller på de som gör fel , vad tror vi ? kommer de att lyssna eller går de i baklås. Att upplysa o undervisa kan va en bättre väg till framgång . När det gäller rättshaveristerna så hjälper oftast inget , såvida man inte tar till Björn Ferrys metod för o stoppa Doping - dödsstraff eller åtminstone upprepade pungsparkar. ( kanske inte bokstavligt)
          Jag äter fisk som jag själv fångat tycket att jag har bättre koll på den än vad som hamnar i fiskdisken.
          Imon bitti skall jag ut o försöka ta några makrillar. Metod Halmstadflöte o sill , en metod jag praktiserat i 55 år och hyllar som en av säsongens höjdare.
          Peter b

Kommentera

Dessa gäddgrupper på facebook vissa är ju helt galna trycker ner andra och är avundsjuka. Sportfiskare är ett speciellt släkte tyvärr dagens sanning.

Kommentera

De nitiska gäddfiskarna på nätet skulle sett det jag såg i veckan. I en fin fiskbutik säljs torkade lackade gäddskallar. Priserna börjar strax under tusingen.. Och enligt uppgift från killen i kassan va skallarna på hyllan från gäddor mellan 10-15kg.
              Kan själv tycka det är lite tråkigt och visst hade gäddorna gjort mer nytta för beståndet i sjön dom är fångade i.
              Men inte går jag bananas o bränner stället för det.

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                De nitiska gäddfiskarna på nätet skulle sett det jag såg i veckan. I en fin fiskbutik säljs torkade lackade gäddskallar. Priserna börjar strax under tusingen.. Och enligt uppgift från killen i kassan va skallarna på hyllan från gäddor mellan 10-15kg.
                Var kom dom ifrån?

Kommentera

Från en Halländsk / Småländsk sjö..

Kommentera

Att ta med sig matfisk hem är vad jag skulle kalla det miljömedvetna valet och till viss del moraliskt rätt. Den matfisk som gemene fiskare tar upp påverkar inte några bestånd och alternativet är att köpa fisk. Med transport, trålning och allt annat som hör till påverkar desto mer.

Visst lät detta bra. Jag är dock av en mycket enklare uppfattning. Den fisk man inte ska ha krokar man av och slänger i och den fisk man vill äta så gör man det. Inget mer med det. Är det någon som har en åsikt om det ena eller andra så respektera att dom får ha en åsikt sen kan ni be dom suga en k*k för vem bryr sig egentligen vad någon annan känner i denna fråga.

Kommentera

Posiitivt är att fler och fler sportfiskeprofiler börjar uppmuntra till att ta med en och annan matfisk.
                      För mig är det en självklarhet att ta hem någon gös och några abborrar. Snipor är dessutom utmärkt kattmat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                      9 svar
                      1 088 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman