Den heta debatten om när folk ta med sig matfisk hem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den heta debatten om när folk ta med sig matfisk hem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
    Posiitivt är att fler och fler sportfiskeprofiler börjar uppmuntra till att ta med en och annan matfisk.
    För mig är det en självklarhet att ta hem någon gös och några abborrar. Snipor är dessutom utmärkt kattmat.
    snipor går dessutom mycket enkelt och delikat göra till "sill", lägger man in dom lite a la north 'merica så märks inga y-ben av alls och blir delikat, fast kött av dem!
    https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Jag tar med mig matfisk då och då.
      mest blir det gös eftersom sjön jag mest fiskar i är överbefolkad av gös. Gädda äter jag inte,
      abborre är gott också men sällan jag får några av storlek så det lönar sig att hålla på o filea och greja när man kommer hem.

Kommentera

Jag säger som JanO sa... om vi inte äter fisk som vi fångar då och då så är vi enbart nöjesplågare...

Kommentera

Ursprungligen postat av Mattiaz Visa inlägg
          Jag tar med mig matfisk då och då.
          mest blir det gös eftersom sjön jag mest fiskar i är överbefolkad av gös. Gädda äter jag inte,
          abborre är gott också men sällan jag får några av storlek så det lönar sig att hålla på o filea och greja när man kommer hem.
          Står också över att äta gädda. Gädda som trycker i sig det mesta andungar vattensorkar grodor etc känns inte lockande för matintag :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            Jag säger som JanO sa... om vi inte äter fisk som vi fångar då och då så är vi enbart nöjesplågare...
            Goda fiskarter som ex gös regnbåge abborre sitter aldrig fel.

Kommentera

Det brukar åka med 2-3 matgösar och möjligen någon abborre i lagom matstorlek per år, vi äter inte mer insjöfisk än så. Havsöring kan det bli någon om den inte är vild och i rätt kondition.

Kommentera

För egen del är jag lite skeptisk till catch-and-release. Jag tror inte att fisken mår så bra av det. Därför eftersträvar jag att fånga matfisk, men släpper allt smått och större. För abborre innebär det att jag behåller 2 - 6 hg och för gädda 1 - 2,5 kg. När jag fått ihop en middag, avslutar jag fisket. Jag klämmer hullingarna på alla drag så att det blir lätt att kroka av utan skador. Tyvärr skadar småabborrarna ofta läpparna, och jag undrar hur de klarar sig efteråt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                9 svar
                1 088 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman