Den heta debatten om när folk ta med sig matfisk hem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den heta debatten om när folk ta med sig matfisk hem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Capsizer
    replied
    För egen del är jag lite skeptisk till catch-and-release. Jag tror inte att fisken mår så bra av det. Därför eftersträvar jag att fånga matfisk, men släpper allt smått och större. För abborre innebär det att jag behåller 2 - 6 hg och för gädda 1 - 2,5 kg. När jag fått ihop en middag, avslutar jag fisket. Jag klämmer hullingarna på alla drag så att det blir lätt att kroka av utan skador. Tyvärr skadar småabborrarna ofta läpparna, och jag undrar hur de klarar sig efteråt.

Lämna en kommentar:

• holden
    replied
    Det brukar åka med 2-3 matgösar och möjligen någon abborre i lagom matstorlek per år, vi äter inte mer insjöfisk än så. Havsöring kan det bli någon om den inte är vild och i rätt kondition.

Lämna en kommentar:

• Henke E
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Jag säger som JanO sa... om vi inte äter fisk som vi fångar då och då så är vi enbart nöjesplågare...
    Goda fiskarter som ex gös regnbåge abborre sitter aldrig fel.

Lämna en kommentar:

• Henke E
    replied
    Ursprungligen postat av Mattiaz Visa inlägg
    Jag tar med mig matfisk då och då.
    mest blir det gös eftersom sjön jag mest fiskar i är överbefolkad av gös. Gädda äter jag inte,
    abborre är gott också men sällan jag får några av storlek så det lönar sig att hålla på o filea och greja när man kommer hem.
    Står också över att äta gädda. Gädda som trycker i sig det mesta andungar vattensorkar grodor etc känns inte lockande för matintag :-)

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Jag säger som JanO sa... om vi inte äter fisk som vi fångar då och då så är vi enbart nöjesplågare...

Lämna en kommentar:

• Mattiaz
    replied
    Jag tar med mig matfisk då och då.
    mest blir det gös eftersom sjön jag mest fiskar i är överbefolkad av gös. Gädda äter jag inte,
    abborre är gott också men sällan jag får några av storlek så det lönar sig att hålla på o filea och greja när man kommer hem.

Lämna en kommentar:

• Gädd-jos
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
    Posiitivt är att fler och fler sportfiskeprofiler börjar uppmuntra till att ta med en och annan matfisk.
    För mig är det en självklarhet att ta hem någon gös och några abborrar. Snipor är dessutom utmärkt kattmat.
    snipor går dessutom mycket enkelt och delikat göra till "sill", lägger man in dom lite a la north 'merica så märks inga y-ben av alls och blir delikat, fast kött av dem!

Lämna en kommentar:

• Reekie
    replied
    Posiitivt är att fler och fler sportfiskeprofiler börjar uppmuntra till att ta med en och annan matfisk.
    För mig är det en självklarhet att ta hem någon gös och några abborrar. Snipor är dessutom utmärkt kattmat.

Lämna en kommentar:

• Jema
    replied
    Att ta med sig matfisk hem är vad jag skulle kalla det miljömedvetna valet och till viss del moraliskt rätt. Den matfisk som gemene fiskare tar upp påverkar inte några bestånd och alternativet är att köpa fisk. Med transport, trålning och allt annat som hör till påverkar desto mer.

Visst lät detta bra. Jag är dock av en mycket enklare uppfattning. Den fisk man inte ska ha krokar man av och slänger i och den fisk man vill äta så gör man det. Inget mer med det. Är det någon som har en åsikt om det ena eller andra så respektera att dom får ha en åsikt sen kan ni be dom suga en k*k för vem bryr sig egentligen vad någon annan känner i denna fråga.

Lämna en kommentar:

• esox88
    replied
    Från en Halländsk / Småländsk sjö..

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
9 svar