Kass(t)längd med multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kass(t)längd med multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sundström76
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Oavsett vad man vill eller behöver öva på så kommer det löna sig.

Än så länge har jag aldrig ångrat en dag med ett fiskespö i min hand.
    Haha nej det har du rätt i helt klart men jag har 500 meter till närmsta fiskevatten i andra änden på byrakan så med spöet i handen så är det alltid skarpt läge på övningen
    fluga skulle dock behöva övas på på öppen yta faktiskt för där finns mycket att jobba på

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Oavsett vad man vill eller behöver öva på så kommer det löna sig.

Än så länge har jag aldrig ångrat en dag med ett fiskespö i min hand.

Lämna en kommentar:

• Sundström76
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

Det är svårt... men det lönar sig för dom som tar sig ut och övar.
    Ja för precision på kasten kanske men oftast tar fisken nära- iallafall för egen del så max längd är inte det viktigaste utan presentationen av betet .
    fiskar du vid kusten kanske det är annorlunda

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
    Det är svårt att få ut en flugfiskare på gräsmattan för att träna lite kastning. En spinnfiskare är nog svårare ändå eller vad tror ni?
    Det är svårt... men det lönar sig för dom som tar sig ut och övar.

Lämna en kommentar:

• Okoun
    replied
    Det är svårt att få ut en flugfiskare på gräsmattan för att träna lite kastning. En spinnfiskare är nog svårare ändå eller vad tror ni?

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Just den funktionen är jättebra för den som har svåra trasselproblem med andra rullar.
    Samtidigt får man en haspel av betydligt högre kvalitet än den asiatiska budgetrulle Svivlo är byggd på för samma peng just Svivlo betingar.

Frågan är hur mycket man vill offra för att vara totalt skyddad från trassel (vilket varken haspel eller Svivlo verkar vara).

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Om Svivlo innebär att man aldrig får traditionellt trassel så är det väl en bra multirulle för många och det är väl då jättebra oavsett hur långt någon kastar med den.

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ja, visst är det skillnad på rulle och rulle, samt inställning och inställning.
    Då jag mäter kastlängder finns en omständighet vilken gör att mätningarna trots relativt stor noggrannhet runt mitt kära "allt annat lika" förvandlar dem till något subjektiva:
    Jag ställer bromsarna på rullarna så de passar mig.
    Det kan i värsta fall betyda att en rulle som inte passar det givna spöt faktiskt får en ofördelaktigt redovisad kastlängd.
    Likadant med rullar som inte passar min teknik.

Jag vidhåller dock att min metod fortfarande i betydligt större mån visar på rullmodellers realistiska kastprestanda än valfri reklamkeps och cykeltröjeförsedd "jag behöver inte mäta, vet exakt hur långt jag kastar"-gosse.

Nästan ofrånkomligt att Svivlo ska nämnas.
    Har talat med runt tiotalet som varit positiva efter att ha testat Svivlo, samtliga har sagt något i stil med "den kastade ju helt okej/rätt bra/ganska långt/tillräckligt långt" men inte haft en aning om, eller velat diskutera, verkliga längden.

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
    Men det är väl med kastlängder som snopplängder. Det skall helst inte mätas med kalibrerade måttstockar utan skall skattas utifrån innehavarens pålitliga omdöme.
    Jag mäter med 50-meters måttband som dessutom är graderat i millimeter för säkerhets skull :-)

Jag har sån jäkla tur som har Ahven här på forumet i närområdet och vi har ju träffats och kastat med diverse rullar och spön så jag gissar att han kan gå i god för mig när jag säger att jag inte mäter med ögonmått.

Det viktiga med en bra rigg för mig är absolut inte att kasta längst... utan att kunna kasta problemfritt under en hel fisketur.

Lämna en kommentar:

• barnmorskan
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Har vidhållit i många år att liknande klass av rullar, allt annat lika, kastar ungefär lika långt.
    Inte bara vidhållit teoretiskt, de tester jag gjort har pekat på skillnader men skillnader som i rena meter är så små att de åtminstone för mig spelar mindre roll.

Dock svårt att få gehör av "jag vet exakt hur långt jag kastar och just min jättedyra jättenya rulle kastar alltid längst"-gänget.
    Aldrig mäta, alltid bli kränkt.
    Näe, det där med kastlängd är en så svettig faktor, just för att det är så lätt att avgöra. Det är, som du säger rätt svårt att märka, om ens mäta, skillnader mellan "välkomponerade" rullar. Oavsett prisklass. Sedan är det ju ofta en viss skillnad mellan hanterbarhet och kastlängd. De rullar jag har som kastar längst är oftare lite bångstyriga och otämjda än de bekväma "blunda och kasta" som trots Svivlos försök att göra till en innovation på sätt och vis alltid har funnits. Undrar fortfarande hur deras kastbroms står sig i längdgrenen. Att få en amba5000 att kasta stabilt, men kanske inte längst, har väl aldrig heller varit särdeles svårt att åstadkomma.

Men det är väl med kastlängder som snopplängder. Det skall helst inte mätas med kalibrerade måttstockar utan skall skattas utifrån innehavarens pålitliga omdöme.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
11 svar
13 060 visningar
0 gillar
Senaste inlägg jimmy85
av jimmy85