Kass(t)längd med multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kass(t)längd med multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• anteman
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

Han kastar även 18-gramsdobb med bland annat black max3 :-) Det går dock inte att kasta sådär med beten vid fiske
    Så där kastar jag ibland från Väddö, får jag till timingen så fiskar nog betet en stund vid Eckerös västra stränder...

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Det lät nästan som om spollagren glödde där på högvarv...

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Länk för bövelen!

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Han kastar även 18-gramsdobb med bland annat black max3
    Länk för bövelen!

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Smolt Visa inlägg
    Kolla in den här killen så får ni lite tips

https://www.youtube.com/watch?v=kilQGlvuhYo
    Han kastar även 18-gramsdobb med bland annat black max3 :-) Det går dock inte att kasta sådär med beten vid fiske

Lämna en kommentar:

• Smolt
    replied
    Kolla in den här killen så får ni lite tips

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Nu blir diskussionen intressant på allvar!
    Tänkvärda inlägg på slutet.

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Generellt så upplever jag att längre spön ger längre kast (till en viss nivå) högre fart på betet ger ju längre kast allt annat lika och en lång hävstång ger ofta det (om man orkar accelerera fullt) tänker därför hellre 10' än 9' till min 5600C4 Mag, säg att det gör 5 meter?
    //
    Sen får man nog ta i beräkning hur vi laddar ett kast, vår" kaststil" om det finns en sån kan säkert lämpa sig mer åt det korta, snabba eller mer tvärtom...
    Jag faller på farten gällande längre spön tror jag.
    Har problem med både haspel och multi men det märks att den störda tajmingen och en viss övertro på egen förmåga baserad på kast medelst kortare spön påverkar multikastandet mer.
    Har aldrig fiskar långa spön och har skador i överkropp som gör att varken kraften eller rörelsespektrat finns där för att få optimal teknik med långt spö.

Mina spöna är därför korta och snärtiga, har faktiskt någorlunda kontrollerat jämfört kast underhand där spön laddas genom att pendla betet med kast över huvudet och i de flesta fallen kastar jag lika långt med mina spön och mina rullar.
    Men då har jag i någon mån valt utrustning efter mina begränsningar, eller min teknik om man så vill.

Xerup det där med att ladda till en viss procent är ett väldigt intressant sätt att se det.
    Jag anser att jag laddar mina spön fullt tillräckligt i normalfallet, baserat på min teknik och mina rullars kastbroms. Jag har däremot ytterst svårt att avgöra hur mycket rent procentuellt jag "får ut" av spöna.
    Hemskt intressant att fundera kring...

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Man får roa sig med att filma sig själv när man kastar

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Så är det nog, på kusten från land försöker jag ofta ladda så mycket jag (rimligt) kan men inte alltid. Enklare med multi än haspel i lite kyla, med det senare händer det att linan ibland slinter i förtid eller hamnar lite för långt in på pekfingret och släpper med en smärt...

Frågan är om man laddar rätt, om man "trycker och drar" i spöt lagom snabbt på ett koordinerat sätt givet klingans aktion?

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Sen får man nog ta i beräkning hur vi laddar ett kast, vår" kaststil" om det finns en sån kan säkert lämpa sig mer åt det korta, snabba eller mer tvärtom...
    För att kasta maximalt långt med ett spö kräver det helt klart att tekniken i kastet sitter där kastarmen rätas helt korrekt efter att klingan har laddats till max utan att brytas. Dom flesta jag ser kasta laddar inte sina spön ens till 60% av dess kapacitet.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
11 svar
13 056 visningar
0 gillar
Senaste inlägg jimmy85
av jimmy85