Kass(t)längd med multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kass(t)längd med multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Begriper fortfarande inte. I mitt huvud är det enda som
    påverkar hur mycket lina som tas in hur rotorn rör sig. Om inte rotorn ändrar rörelse ändras inte mängden lina.

Linan läggs fler varv runt spolen ju mindre lina som ligger på men det ska inte påverka hur mycket lina som vevas in

Kommentera

Ursprungligen postat av Hugg1 Visa inlägg
      Begriper fortfarande inte. I mitt huvud är det enda som
      påverkar hur mycket lina som tas in hur rotorn rör sig. Om inte rotorn ändrar rörelse ändras inte mängden lina.

Linan läggs fler varv runt spolen ju mindre lina som ligger på men det ska inte påverka hur mycket lina som vevas in

Har du verkligen läst t ex inlägg #35, rent av utfört övningen? Jag antar att det linintag som anges från tillverkaren gäller en fylld spole, ej genomsnitt. Det kan du ju enkelt kolla genom att märka upp linan vid en punkt (t ex vid lintrissan) veva ett fullt varv och märka linan på nytt vid samma punkt, sen mäter du avståndet mellan de två markeringarna.

Det här innebär också att du måste veva snabbare med mycket lina ute för att få samma fart på betet som det kommer att ha när spolen nästan är fylld och betet är nära.

Kommentera

Tror att jag fattar lite bättre. Eftersom man måste veva olika fort beroende på hur mycket lina man har ute för att betet ska röra sig med önskvärd hastighet, skulle det vara intressant att ha reda på hur mycket intaget skiljer sig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hugg1 Visa inlägg
          Tror att jag fattar lite bättre. Eftersom man måste veva olika fort beroende på hur mycket lina man har ute för att betet ska röra sig med önskvärd hastighet, skulle det vara intressant att ha reda på hur mycket intaget skiljer sig.
          Ut med ett måttband på närmsta gräsplätt och mät så får du veta.

Dra ut hela linan från spolen... veva in tio meter åt gången och räkna antalet varv du behöver veva från dom första tio metrarna till dom sista.

Hör av dig när du är färdig :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

Ut med ett måttband på närmsta gräsplätt och mät så får du veta.

Dra ut hela linan från spolen... veva in tio meter åt gången och räkna antalet varv du behöver veva från dom första tio metrarna till dom sista.

Hör av dig när du är färdig :-)

Ja typ så eller dra ut all lina, märk lina vid lintrassan, veva ett varv, märk på nytt. Säg att du får in 50 cm med i princip en tom spole och 100 cm med en fylld spole,
            Vill du ha en konstant fart på betet så måste du då veva dubbelt så fort i början jämfört slutet och successivt slå av på farten du vevar för att behålla hastigheten på betet.

Jag skulle om jag vore lagd så, nöja mig med att dra iväg ett långt kast, represtativt för de kastlängder du vanligen når med aktuell utrustning och börja mäta därifrån...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
            10 svar
            3 847 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E