Kass(t)längd med multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kass(t)längd med multirulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kass(t)längd med multirulle

    Jag brukar ju tjata om att kastlängden för mig inte har så stor betydelse... men idag har jag testat runt lite i alla fall för att få ett faktiskt resultat för mig själv som är uppmätt lite seriöst.

    Ena spöet är ett Svartzonker 12-38g med en ABU Garcia MAX X med Spiderwire smooth 8 0.13mm. Här hade jag en kast-dobb som väger 25 gram och då skickade jag iväg dobben 47,4 meter med ren sidvind.

    Det andra spöet är ett ABU Garcia Svartzonker 6-21g med en Shimano 20 Metanium MGL och även där är det Spiderwire smooth 8 i 0.13mm och på det hängde jag en Tiny Buster som väger 10 gram utan krokar och den kombon gav mig 35,6 meter med samma sidvind.

    Nu är det här snittlängder för tio kast med vardera spö men det skiljde som mest 3 meter mellan längsta och kortaste på båda riggarna.

    Nu började det regna så jag fick avbryta... (Jag krymper när jag blir blöt) men jag tror inte att jag kan öka på kastlängderna något nämnvärt ändå.

    En av anledningarna till att jag blev tvungen att mäta var för att jag vill minnas att några här på forumet för några år sedan menade att de kastade 50 - 60 meter eller mer med lätta beten och jag har många ggr funderat på om mitt ögonmått är så jäkla dåligt så jag kanske också kastar så långt... när jag är på sjön och inte har någonting att relatera till för att "höfta" längderna då såklart... hemma på gräsmattan vet jag ju att kastlängderna med en Tiny Buster hamnar runt 33-37 meter och det nästan oavsett vilken rulle jag kastar med så länge linan är cirka 0.13 flät eller 0.28 mono..

    Är det någon annan här som har testat sin förmåga med multirigg som används till fiske och mätt upp flera kast repeterbart utan problem?

    Om det är någon här som faktiskt kastar ett bete 50 - 60 meter med multirulle gång på gång så blir jag helt klart imponerad och då vill jag veta vad det är för rulle, spö, lina och bete som används... Va inte blysamma nu :-)

  • #2
    Samma person har nog 25cm k-k..

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
      Samma person har nog 25cm k-k..
      Nu ska du inte vara sån... det är ju jag som brukar vara sån... :-D

      Efter att ha kikat lite på youtube och sett den där som har kanalen THE REEL TEST så finns det ju en chans att någon eller några har hittat beten som är rena kastkanonerna... typ en 7 grams ABU Droppen utan sked och krok... :-) Jag kör också utan krok men det är ju främst för att jag testar hemma på gräsmattan och det är ett helvete att veva in beten med krok då...
      Testing of reels, rods, lures, and other fishing tackle! I dont just talk about the tackle, I show you! :)

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

        Nu ska du inte vara sån... det är ju jag som brukar vara sån... :-D

        Efter att ha kikat lite på youtube och sett den där som har kanalen THE REEL TEST så finns det ju en chans att någon eller några har hittat beten som är rena kastkanonerna... typ en 7 grams ABU Droppen utan sked och krok... :-) Jag kör också utan krok men det är ju främst för att jag testar hemma på gräsmattan och det är ett helvete att veva in beten med krok då...
        Brukar provkasta jerkbaits på ängen här hemma med krok på. Så får jag uppleva jävulska fighter iaf hemma.. För på vattnet lever dom med sin frånvaro haha

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Jag brukar ju tjata om att kastlängden för mig inte har så stor betydelse... men idag har jag testat runt lite i alla fall för att få ett faktiskt resultat för mig själv som är uppmätt lite seriöst.

          Ena spöet är ett Svartzonker 12-38g med en ABU Garcia MAX X med Spiderwire smooth 8 0.13mm. Här hade jag en kast-dobb som väger 25 gram och då skickade jag iväg dobben 47,4 meter med ren sidvind.

          Det andra spöet är ett ABU Garcia Svartzonker 6-21g med en Shimano 20 Metanium MGL och även där är det Spiderwire smooth 8 i 0.13mm och på det hängde jag en Tiny Buster som väger 10 gram utan krokar och den kombon gav mig 35,6 meter med samma sidvind.

          Nu är det här snittlängder för tio kast med vardera spö men det skiljde som mest 3 meter mellan längsta och kortaste på båda riggarna.

          Nu började det regna så jag fick avbryta... (Jag krymper när jag blir blöt) men jag tror inte att jag kan öka på kastlängderna något nämnvärt ändå.

          En av anledningarna till att jag blev tvungen att mäta var för att jag vill minnas att några här på forumet för några år sedan menade att de kastade 50 - 60 meter eller mer med lätta beten och jag har många ggr funderat på om mitt ögonmått är så jäkla dåligt så jag kanske också kastar så långt... när jag är på sjön och inte har någonting att relatera till för att "höfta" längderna då såklart... hemma på gräsmattan vet jag ju att kastlängderna med en Tiny Buster hamnar runt 33-37 meter och det nästan oavsett vilken rulle jag kastar med så länge linan är cirka 0.13 flät eller 0.28 mono..

          Är det någon annan här som har testat sin förmåga med multirigg som används till fiske och mätt upp flera kast repeterbart utan problem?

          Om det är någon här som faktiskt kastar ett bete 50 - 60 meter med multirulle gång på gång så blir jag helt klart imponerad och då vill jag veta vad det är för rulle, spö, lina och bete som används... Va inte blysamma nu :-)
          -------------------------------------

          Hej Patrik Xerup;

          De multirullar jag ägt och kastat normalt långt med sedan min allra första Ambassadeur 5000 som jag fick i present av min mor år 1952 hör till fabrikaten ABU, Daiwa och Shimano...

          För mig har kastlängderna haft mindre betydelse än betena, fiskeplatserna och årstiderna...
          Leif Engström
          Old Firehand

          https://www.google.com/search?rlz=1C...Q3nm_frdzXKTKM


          Kommentera


          • #6
            Intressant, jag ska göra ett test med mina prylar på torsdag. Återkommer :-)

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg

              Brukar provkasta jerkbaits på ängen här hemma med krok på. Så får jag uppleva jävulska fighter iaf hemma.. För på vattnet lever dom med sin frånvaro haha
              Har du mätt några kastlängder? Jag tycker det kan vara intressant att se hur olika kombinationer av spö/rulle/lina/bete kastar oavsett om det är UL eller tyngsta riggen för lax eller gädda...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
                Intressant, jag ska göra ett test med mina prylar på torsdag. Återkommer :-)
                "inget äro så som väntans tider..."

                :-)

                Kommentera


                • #9
                  Om du vill kan du få prova den här rullen?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Ahven Visa inlägg
                    Om du vill kan du få prova den här rullen?
                    Jag gissar att du inte fiskar så mycket med den :-) Tävlar du i casting?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 317 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 557 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X