Kass(t)längd med multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kass(t)längd med multirulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Nu har jag vevat runt den där tiny bustern utan krokar här hemma i trädgården igen... vindstilla för en gångs skull innebar att jag kunde ägna mig åt lite finlir med kastbromsen.

    Det är nu en Shimano 20 Metanium xg som testas ihop med ett ABU Garcia Svartzonker 6-21g.

    Rullen har testats med 2 av bromsklossarna bortmonterade (det räcker med två) för att spara vikt på spolen. Då behöver jag vrida upp bromsen till 5 av 6 möjliga för att undvika linresning. Med den inställningen kom jag 39,5 meter.

    Nu monterade jag dit alla 4 bromsskorna och kunde då vrida ner till läge 2 på externa justeringen och kommer då 43,5 meter.

    Jag har testat med lite andra spön men märker ingen jättemarkant skillnad mellan kastlängderna men upplever nog ändå att rullen trivs bäst med det aktuella spöt med just 10 grams tiny buster.

    Det hade varit riktigt kul att få veta vad ni anvönder för beten när ni kastade 60 meter med så lätta beten. Jag minns ju dessvärre inte vilka ni var som skrev det och jag hittar inte tråden. Kliv gärna ut garderoben om du känner dig träffad. Bete och linval är jag intresserad av att få veta.

    Jag använder ju i sedvanliga ordning spiderwire smooth 8 0.13mm vilket jag funderar på att frångå till förmån för nån japansk lina med lite andra egenskaper än den amerikanska trossen... nu tror jag ju inte att jag vinner 17 meter på att byta lina... men många bäckar små.

    Först ska jag testa att kapa bort 5 meter av befintlig lina åt gången med originalspolen jag använder nu. Den linan som sen är kvar kommer även testas med Shimanos egna shallow edition spole som är på väg hem. Samma resa blir det då med den spolen fast då kapar jag nog bara 2,5 meter åt gången

    Nördigt? Jaha... :-)

    Kommentera


    • #22
      Fick en stund över med totalt vindstilla nu och testade då att kasta 1,5g med Shimano Curado BFS och på den en spole med lager från roro samt min ABU Garcia Pro Max BFS Edition med kinaspole som väger 9 gram med lager och stift.

      Jag spolade på den där japanlinan #1 som ska motsvara 0.17mm och testade rullarna med Major Craft Benkei 1-7g.

      Båda rullarna kastar i snitt 15,8 meter och fan vet om det går att få iväg den där jiggen utan skalle längre med en kanon...

      Det var kul att kasta tills jag såg att ingen av rullarna var bättre än den andra så jag testade med en gummijigg på 3 gram istället... fortfarande inget jigghuvud.

      Nu kastar Shimano 24 meter blankt i snitt och då använder jag alla magneterna i bromsen... om jag orkar så ska jag testa att plocka ur en eller två och gör om testet med den rullen.

      Bytte till ABU "DOYO" Garcia BFS och nu fick Shimano spö med 1,8 meter då Pro Max kastar 25,8 i snitt.

      Det här var absolut inte vad jag hade trott eller räknat med även om jag såklart hoppades på att hemmabygget skulle prestera riktigt bra... klart över förväntan :-)

      Att kasta så här fånigt lätta saker hemma i trädgården tillför dock inget i längden för mig och det tar en jäkla massa tid i anspråk att testa så här så jag har bestämt mig för att sälja Pro Max och Benkei till någon bättre behövande. Jag kommer fortsätta labba med curado bfs och Expride 3,5-10 istället då dessa vikter passar mig och min kastteknik bättre än überlätta prylar under 3 gram.

      Kommentera


      • #23
        Tänkte fortsätta mina tester med Shimano 20 Metanium idag men gick bet... hur jag än försökte kom jag inte längre än 41,6 meter idag och kasten låg konstant strax över 41 meter hela tiden. Det kom en regnskur i eftermiddags så allt känns kladdigt idag... kan det göra att kasten blir två meter kortare tro.

        För att testa så det inte är själva bustern som blir begränsande försökte jag mig på att kasta den med ett haspelspö istället... haspeln är klassad 15-45 så det är väl inte helt optimalt när det inte laddar som det ska... och jag är verkligen kass på att använda haspel men några kast kändes helt rätt efter ett tag så jag började mäta lite och kom fram till att jag kastar runt 38 meter med haspel så jag ska inte fortsätta testa med haspel något mer...

        Lägger testandet åt sidan ett tag... det verkar inte finnas något övrigt intresse här just för sånt här testande och jag ska försöka fiska lite tills jag får hem shallow edition spolen från japan.

        Återkommer med ytterligare ett test vid senare tillfälle...

        Just ja, jag beställde hem tio 7,5 grams och tio 18 grams kastpluggar från castingförbundet... jag behöver nog inte tio av varje... så om någon eller några är intresserade av kastplugg kan ni ju skicka ett PM så löser vi det.

        Kommentera


        • #24
          Xerup.

          80 meter med multi & en ambassadör dessutom!?? My God!! Är verkligen imponerad! Ingen idé för mig att ge mig på något sådant för vet vad som händer när jag börjar ladda så...

          Jag sitter snart där med sax eller kniv & konstaterar att varför lär jag mig aldrig... hehe

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av LongButt Visa inlägg
            Xerup.

            80 meter med multi & en ambassadör dessutom!?? My God!! Är verkligen imponerad! Ingen idé för mig att ge mig på något sådant för vet vad som händer när jag börjar ladda så...

            Jag sitter snart där med sax eller kniv & konstaterar att varför lär jag mig aldrig... hehe
            79,1 om jag får be... 80 kom vi aldrig upp till... :-)

            Jag hade nog ett kast med min ABU Garcia Revo Beast 41 som kan ha varit längre men det mättes aldrig... då kastade jag ett blysänke av droppformat som vägde 140 gram... det är 100 gram mer än vad som satt på Ahvens PD Special :-)

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

              79,1 om jag får be... 80 kom vi aldrig upp till... :-)

              Jag hade nog ett kast med min ABU Garcia Revo Beast 41 som kan ha varit längre men det mättes aldrig... då kastade jag ett blysänke av droppformat som vägde 140 gram... det är 100 gram mer än vad som satt på Ahvens PD Special :-)
              Hahaha jaja man märker du är väl vaccinerad mot den kroniska pandemin som verkar drabba alla som någonsin fångat en fisk sedan urminnes tider, sjukdomen ”sportfiskarmytomani”.. Hehe & de är ju bra iaf!!

              Kommentera


              • #27
                Om man aldrig ljuger behöver man aldrig minnas vad man har sagt...

                Jag tror det finns en och annan, både nybörjare och äldre rävar inom fisket som river sig i huvet både en och två gånger när dom ser rena fantasisiffror på kastlängder som folk säger sig ha presterat med sportfiskeprylar som i vissa avseenden skulle kunna göra någon inom världseliten inom casting att vilja byta utrustning... som att köra formel 1 med en gokart ungefär...

                Jag vill att vi slår hål på alla myter och fantasifoster och erkänner för oss själva att vi inte har några superkrafter.

                Jag vill även att vi tar oss ut ur forumet och träffas på riktigt och lär av varandra. Att få ett rejält skatbo är inget konstigt... om man inte har fått ett riktigt trassel som inte går att reda ut så har man förbanne mig inte ens försökt att optimera sin egna teknik och maximerat rullens potential till 100%.

                Tycker man att det är för dyrt att få trassel med premiumlinor så köp en kilometer Berkley Big Game för 100:- https://www.tradeinn.com/waveinn/sv/...-m/137864513/p

                Låt oss lära av andra... låt oss lära av varandra.
                Senast ändrad av Xerup; 2022-08-04, 21:18.

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  Om man aldrig ljuger behöver man aldrig minnas vad man har sagt...

                  Jag tror det finns en och annan, både nybörjare och äldre rävar inom fisket som river sig i huvet både en och två gånger när dom ser rena fantasisiffror på kastlängder som folk säger sig ha presterat med sportfiskeprylar som i vissa avseenden skulle kunna göra någon inom världseliten inom casting att vilja byta utrustning... som att köra formel 1 med en gokart ungefär...

                  Jag vill att vi slår hål på alla myter och fantasifoster och erkänner för oss själva att vi inte har några superkrafter.

                  Jag vill även att vi tar oss ut ur forumet och träffas på riktigt och lär av varandra. Att få ett rejält skatbo är inget konstigt... om man inte har fått ett riktigt trassel som inte går att reda ut så har man förbanne mig inte ens försökt att optimera sin egna teknik och maximerat rullens potential till 100%.

                  Tycker man att det är för dyrt att få trassel med premiumlinot så köp en kilometer Berkley Big Game för 100:- https://www.tradeinn.com/waveinn/sv/...-m/137864513/p

                  Låt oss lära av andra... låt oss lära av andra.



                  Hmm... Känner mig alltid lite fjompig när jag ska krama om andra män & berätta va bra dom är men tar de idag...

                  De var läsning som kändes i själen! Den borde alla i forumet ”tvingas” läsa för fortsatt medlemskap. Du har verkligen mycket hjärta. Ska försöka ta de till mig ordentligt med...

                  Kommentera


                  • #29
                    St croix lem80mhf
                    svartzonker Abu rullen från sportfiskeboden fast 4000 storlek full trimmad
                    spider wire 8 x 0.28mm
                    scoutswimmer Buster Jerk Westin swim
                    50-60m kast utan problem

                    Kommentera


                    • #30
                      Om det är av något som helst intresse stod jag och kastade vid kusten i stark medvind med ett 60g wiggler. Räknade 130 vevtag på ett av dom längsta kasten.
                      Använde ett sz black series pro 8”4’ 30-90g med en abu garcia revo premier 40 haspel som har en utväxling på 102 cm. Sufix 131 0.33 lina. 130 varv med veven betyder över 130 m lina. Det löper ju ut mer lina än längden på kastet men bör kastat minst 100 m.
                      Känns som att 60g är optimal vikt för bäst kastlängd på det spöt. Lättare vikt ner mot 30-40g känns bra men upp mot 80g blir svajigt.

                      Undrar också vad som leder till längre kast. Är längre spön och tyngre beten alltid bättre för att kasta långt? Någon gräns finns det ju och någonstans finns den optimala längden och vikten för att kasta så långt som möjligt

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 565 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 334 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 318 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 557 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X