Kass(t)längd med multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kass(t)längd med multirulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    102cm är nog linintag med full spole, dvs stor diameter på linpaketet, det sjunker ju en hel del så på slutet av kastet kanske endast 60-70 cm utgör ett varv runt spolen. Frånlandsvind från kust med 60g låter kämpigt, vilken målfisk har du?

    Ja längd på spö och tyngre betesvikt allt annat lika ger ju längre kast men det finns en gräns. Är betet för tungt och spöt kraftigt så blir det svårare att sätta hög fart på det hela. Vad gränsen går är till viss del individuellt givet styrka. Spana in rekorden i Casting, kanske kan ge viss vägledning? Välfylld spole, tunn lina och genom spööglor med låg friktion lär göra sitt.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      102cm är nog linintag med full spole, dvs stor diameter på linpaketet, det sjunker ju en hel del så på slutet av kastet kanske endast 60-70 cm utgör ett varv runt spolen. Frånlandsvind från kust med 60g låter kämpigt, vilken målfisk har du?

      Ja längd på spö och tyngre betesvikt allt annat lika ger ju längre kast men det finns en gräns. Är betet för tungt och spöt kraftigt så blir det svårare att sätta hög fart på det hela. Vad gränsen går är till viss del individuellt givet styrka. Spana in rekorden i Casting, kanske kan ge viss vägledning? Välfylld spole, tunn lina och genom spööglor med låg friktion lär göra sitt.

      Ett varv med veven borde väl vara samma oavsett? Veven är kopplad till rotorn och rotorn snurrar väl alltid med samma utväxling oavsett spole. Om jag sätter på en mindre eller större spole påverkar inte hur mycket lina som tas in när man vevar?

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Hugg1 Visa inlägg


        Ett varv med veven borde väl vara samma oavsett? Veven är kopplad till rotorn och rotorn snurrar väl alltid med samma utväxling oavsett spole. Om jag sätter på en mindre eller större spole påverkar inte hur mycket lina som tas in när man vevar?
        Inte menat vara kaxig men tänk efter en gång till nu & visualisera i huvudet en 10ggr så stor spole denna gång, samt en bara hälften så stor spole mot nuvarande storlek medans du vevar in ditt bete...
        .
        Inget??

        Kommentera


        • #34
          Dom som pysslar med Casting är begränsade till en och samma typ av kastdobb med vikten 18 gram. Linan måste hålla en viss tjocklek och spetsen/toppen mot dobben måste vara tjockare för att inte linan ska gå av i utkastet... skapliga krafter om linan går av utav en liten vikt på endast 18 gram :-)

          Dom bättre kastar över 100 meter.

          Dom får lite "svart på vitt" när dom kan kolla varandras spön, ringar, linor, rullar och teknik.

          För egen del hade det varit intressant att se andras resultat med exakt samma kastplugg/bete/vikt för att kunna jämföra min utrustning så som spön, rullar, linor... inte för att mäta längden på snorren...

          Det som Hugg1 skriver om Svartzonker 30-90g där en 60 grams wiggler verkar kasta bra är ju någonting att ha i åtanke för mig exempelvis. Jag har ett sånt spö fast för multirulle och jag vill minnas att jag också fått fina kastlängder med just 60 gram och att spöet laddar bra med den vikten.

          Dock så måste vi mäta med linräknare eller med måttband på torra land där det senare ger mest exakt resultat även om det för mig bara skiljer på nån meter fram och tillbaka mellan dom två nämnda metoderna om jag spänner upp linan innan jag mäter med linräknaren. Jag har en rapala som mäter i meter och en bekant har beställt två från Berkley som mäter i fot... den ena är beställd till mig.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Hugg1 Visa inlägg


            Ett varv med veven borde väl vara samma oavsett? Veven är kopplad till rotorn och rotorn snurrar väl alltid med samma utväxling oavsett spole. Om jag sätter på en mindre eller större spole påverkar inte hur mycket lina som tas in när man vevar?
            Jo som flera sagt, det blir skillnad. Ta linan och linda ett varv runt fingret. Ta samma varvrörelse runt handleden så ser du att utfallet blir olika.
            Senast ändrad av anteman; 2022-08-05, 11:51.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av LongButt Visa inlägg

              Inte menat vara kaxig men tänk efter en gång till nu & visualisera i huvudet en 10ggr så stor spole denna gång, samt en bara hälften så stor spole mot nuvarande storlek medans du vevar in ditt bete...
              .
              Inget??
              Antar att det beror på om rotorn rör sig på samma sätt runt spolen oavsett spolstorlek.

              Jag kan inte tekniken men det låter i annat fall som att rotorn växlar upp eller ner beroende på hur mycket lina som finns på spolen.
              Senast ändrad av Hugg1; 2022-08-05, 10:23.

              Kommentera


              • #37
                Om du släpper ut 70m från en full spole så snurrar spolen färre varv än om spolen bara är halvfull vid start. Alltså går det snabbare att veva in linan igen med välfylld spole.

                Kommentera


                • #38
                  Skulle ju isåfall vara intressant om tillverkaren angav hur mycket lina som tas in vid tom respektive full spole

                  Kommentera


                  • #39
                    De allra flesta rullar 99,9 % har bara en växel. Om du mäter spolens omkrets med tom spole och halvfylld spole och multiplicerar med utväxlingen så får du intaget per vevvarv vid just dessa fyllnadsgrader.

                    Kommentera


                    • #40
                      Så angiven längd är ett snitt?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 576 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 589 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 329 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X