Kass(t)längd med multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kass(t)längd med multirulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Är det nån av er som har några bra tips på hur man kan öva upp tekniken snabbare eller är det kanske bara mycket övning som gäller?
    Håller med om ditt resonemang i stort.
    Tycker också det är enklare att kasta, eller att det blir ett kast överhuvudtaget, om bete/rulle/lina får "löpa fritt".

    Numera har jag en hyfsat god teknik och tror det är just tekniken som grusas då man håller igen på kasten.
    Kaströrelsen blir mer stel och onaturlig vid riktigt korta kast där man kanske koncentrerar sig lite för mycket på precisionen.

    Mitt tips, eller min metod, är att inte dela på spö/rulle/lina utan köra precis samma kombination, så samstämmig som möjligt. Nöt med ett bete till det sitter i ryggmärgen, först efter det gå på andra beten.

    Här är en stor anledning till att jag gärna behåller i synnerhet rullar och i allmänhet spön många år, jag kastar (och fiskar) bäst med en utrustning jag kan utan och innan.
    Senast ändrad av JontaK; 2023-01-28, 20:30.

    Kommentera


    • #52
      Mina tankar går mer åt att en rulle som jag enkelt kastar långt med kan bli svår att kasta kort med och att jag istället kanske ska försöka få till en rulle som är bättre anpassad för kortare kast med mer broms.

      Kommentera


      • #53
        Kanske därför en hel del av oss inte anser det så smart att sätta renodlade BFS-rullar på längre och tyngre klassade spön, då de helt enkelt inte är byggda för långa kast.

        Då jag mätt kastlängder, även med så lätt som 6 och 8 gram, ligger BFS-rullar som Aldebaran BFS och Alphas Air inte så bra till i konkurrensen, längdmässigt.

        Kommentera


        • #54
          Jag använder en mörrum sx1601 mag med spole från AMO som väger 7 gram med med lager och stift tillsammans med ett 140cm glassfinn från dan kung med kastvikt på 1-5 gram. Den kombon tillåter kast under vardagsrumsbordet men det är ändå inte lätt... för att inte göra några märken kastar jag med ett litet gummibete med shallowskruv på totalt 3 gram och spöet laddar det utan problem.... problemet för mig är att hinna med att bromsa spolen när betet nuddar golv, soffa eller nånting annat...

          Kommentera


          • #55
            Xerup jag har inte full koll på hur väl den typen av spole lirar ihop med magnetbromsen i Mag.
            Har bara kastat några tiotals kast med Mag och då i fabriksform, mer tid med Ultramag med enbart med originalspole. Mag'en måste vara en kul rulle med så lätt spole!

            Stoppar man i en spole av den här DIY-typen (antar att många av dem kommer från samma fabrik) i en magnetbromsad mindre Daiwa blir rullen ganska lugn, även på låg bromsinställning.
            Bromsa spolen behövs dock, tycker det är en vana som byggs upp över tid, även vid korta precisionskast (eller kanske särskilt vid korta precisionskast).

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Xerup jag har inte full koll på hur väl den typen av spole lirar ihop med magnetbromsen i Mag.
              Har bara kastat några tiotals kast med Mag och då i fabriksform, mer tid med Ultramag med enbart med originalspole. Mag'en måste vara en kul rulle med så lätt spole!

              Stoppar man i en spole av den här DIY-typen (antar att många av dem kommer från samma fabrik) i en magnetbromsad mindre Daiwa blir rullen ganska lugn, även på låg bromsinställning.
              Bromsa spolen behövs dock, tycker det är en vana som byggs upp över tid, även vid korta precisionskast (eller kanske särskilt vid korta precisionskast).
              Med "normala" kast där kastlängden är runt 8 meter och därutöver fungerar magnetbromsen riktigt bra med den här lätta spolen. Det finns en annan spole från samma tillverkare som är ännu ett gram lättare. Samma typ av "bromsskiva" på båda dessa. Jag har mer magnetkraft att lägga på om jag vill kasta lättare beten än 3 gram men det tillför inte så mycket för mig.

              När jag kikar på Saito eller vad han heter... Japanen som promotar glasfiberspön från Anglo & Company custom design Anglo&company på youtube Enjoy Fishing Channel - YouTube så använder han sällan (eller aldrig) tummen för att bromsa spolen när betet slår i vattnet och det måste jag... jag har så svårt att tro att han drar åt den mekaniska spolbromsen på sina rullar.

              Kommentera


              • #57
                Saito är det han med klockspel i grenen? Undrar om det har med att skrämma björnar att göra eller… En väldigt duktig kastare i alla fall.

                Se för övrigt länk nedan om kastlängder från säg inlägg 3191 och en bit framåt innan ni återgår till denna tråd, givet ärende förstås https://www.fiskesnack.com/forum/fis...22#post2618530
                Senast ändrad av anteman; 2023-02-27, 11:24.

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Saito är det han med klockspel i grenen? Undrar om det har med att skrämma björnar att göra eller...
                  Björnbjällror, ja.
                  Kanske finns det även andra anledningar, man vet aldrig riktigt med japaner.

                  Det är rätt intressant det här med "duktiga kastare" och betet slår i vattnet utan att spolen bromsas med tummen.
                  Jag får inte riktigt ihop det varken teoretiskt eller praktiskt, alltså att en bra kastares spole inte snurrar övervarv då betet når vattnet. Tyvärr är nog jag rätt indoktrinerad av det typiska svenska tankesättet "bra kastare = låg bromsintällning" (går ju inte undvika insupande av diverse fiskepojkars historier om påstådda bromsinställningar och kastlängder).
                  De flesta av oss vet att med låg bromsinställning på merparten rullar är tumme på spolen nödvändig vid nedslag.

                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Björnbjällror, ja.
                    Kanske finns det även andra anledningar, man vet aldrig riktigt med japaner.

                    Det är rätt intressant det här med "duktiga kastare" och betet slår i vattnet utan att spolen bromsas med tummen.
                    Jag får inte riktigt ihop det varken teoretiskt eller praktiskt, alltså att en bra kastares spole inte snurrar övervarv då betet når vattnet. Tyvärr är nog jag rätt indoktrinerad av det typiska svenska tankesättet "bra kastare = låg bromsintällning" (går ju inte undvika insupande av diverse fiskepojkars historier om påstådda bromsinställningar och kastlängder).
                    De flesta av oss vet att med låg bromsinställning på merparten rullar är tumme på spolen nödvändig vid nedslag.
                    I det här fallet kastar han ju Saito så jäkla korta kast så jag hinner själv knappt med att bromsa spolen på så korta kast så precist. Rent tekniskt är han ju helt underbar i sitt kastande och jag gissar att han sover med sina spön och rullar i sängen... :-) Oavsett hur han ställer bromsen så har han väldigt god kontroll över sina prylar och sin egna teknik.

                    Kommentera


                    • #60
                      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

                      I det här fallet kastar han ju Saito så jäkla korta kast så jag hinner själv knappt med att bromsa spolen på så korta kast så precist. Rent tekniskt är han ju helt underbar i sitt kastande och jag gissar att han sover med sina spön och rullar i sängen... :-) Oavsett hur han ställer bromsen så har han väldigt god kontroll över sina prylar och sin egna teknik.
                      Absolut, jag misstänker dock att den där kontrollen över både prylar och teknik kan innebära lite mer broms än den typiskt svenska enda, halva, nedfilade vävbakelitvikten i UT-rulle som kastar 150 meter i motvind.

                      Gissar bara i alla såna här lägen, kastbromsinställning verkar blivit macho och/eller hemligt av outgrundlig anledning.
                      Själv bromsar jag nog alltid med tummen men vissa rullar stannar upp rätt bra av sig själva med de inställningar jag oftast använder (vilket generellt är mer än hälften på mina magnetbromsade Daiwor).
                      Senast ändrad av JontaK; 2023-02-27, 20:25.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 576 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 589 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 329 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X