Kass(t)längd med multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kass(t)längd med multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Xerup
    replied
    Det är väl inte direkt ovanligt att man vill både kasta och veva med dominant hand. Jag gör dock sämre mothugg med icke dominant hand så primärt föredrar jag att veva med vänster av den anledningen.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

Här har du en som både kastar och vevar med vänster hand... Med haspel :-)

https://youtu.be/GeMTMn8jSuM?si=Pe3-rdZF1YVBaifL
    Ja det var ovanligt, har jag nog inte sett förut! Egentligen lika udda som jag gör men tvärtom med multi fast då lärde jag mig på den tiden vänstervevade multirullar inte (knappt?) fanns att tillgå iaf inte en 5600C med röd knapp.

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Ja förvisso, betets "attraktionsyta" om man kan kalla den så ökar ju med kastens längd och att kunna kasta långt är ingen dålig kunskap :-)

Själv skulle jag vilja kunna kasta ungefär så här vid vissa tillfällen, synd att man inte har en 25 pool på tomten för tränings skull. https://youtu.be/46EsQ-JnYP4?si=JphhpQHSThlV0qxM
    (Där kan ni för övrigt se att det funkar utmärkt att kasta med höger, skifta grepp och veva med höger, den här killen har dock övat ordentligt mer än så...)
    Här har du en som både kastar och vevar med vänster hand... Med haspel :-)

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Ja att vara eller snarare träna sig till att kunna kasta bra med både höger och vänster är ju heller ingen nackdel. Jag nöjer mig än så länge att veva höger eller vänster beroende på om rullen sitter under eller över spöt.

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Visst går det bra att byta kast/vevarm. Jag föredrar dock att kasta med motsatt han jämfört med vart veven hamnar. Under en lång dag med tyngre gäddbeten brukar jag varva mellan vänster och högervev för att spara lite på kroppen och använda båda sidorna lika mycket.

Röd pro rocket med vänstervev och grön pro shop med högervev i både 5 och 6000-storlek :-D

Click image for larger version

Name:	20251018_144812.jpg
Views:	164
Size:	3,64 MB
ID:	2661206
    Senast ändrad av Xerup; 2025-10-18, 13:50.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Ja förvisso, betets "attraktionsyta" om man kan kalla den så ökar ju med kastens längd och att kunna kasta långt är ingen dålig kunskap :-)

Själv skulle jag vilja kunna kasta ungefär så här vid vissa tillfällen, synd att man inte har en 25 pool på tomten för tränings skull. https://youtu.be/46EsQ-JnYP4?si=JphhpQHSThlV0qxM
    (Där kan ni för övrigt se att det funkar utmärkt att kasta med höger, skifta grepp och veva med höger, den här killen har dock övat ordentligt mer än så...)

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Det är aldrig någon nackdel med att kunna kasta långt :-)

Lämna en kommentar:

• Backslag
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

- - -

Nå min lilla poäng är att de öringar jag fått sällan huggit längst ut, snarare senare hälften..
    Så bra kastlängd känns gött å rätt i själen i vissa lägen men tja betyder, ger, tror jag mest en viss tillfredsställelse mellan glesa hugg - långa kast =jag har givet omständigheter gjort vad jag kan...
    Kastlängden kan nog ha betydelse även om man hunnit veva in halva kastet när hugget kommer. Fisken följer ju ofta betet en bit innan den hugger.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

Ja för precision på kasten kanske men oftast tar fisken nära- iallafall för egen del så max längd är inte det viktigaste utan presentationen av betet .
    fiskar du vid kusten kanske det är annorlunda
    Åter börjat köra efter HÖ från kust och och det går så där från land från Upplandskusten.. inte tätt med öring eller om jag är dålig på fisket...

Därför vill jag gärna få långa kast som möjligt. Samtidigt är det lite paradoxalt då jag kör med en multi, 2012 Excence DC och 9'6" spö eller kanske därför jag halv-fixerar vid kastlängd...

Nå min lilla poäng är att de öringar jag fått sällan huggit längst ut, snarare senare hälften..
    Så bra kastlängd känns gött å rätt i själen i vissa lägen men tja betyder, ger, tror jag mest en viss tillfredsställelse mellan glesa hugg - långa kast =jag har givet omständigheter gjort vad jag kan...

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Jag behöver inte övertala andra om att öva som tur är. För min del räcker det med att jag själv övar och lär av andra som har betydligt mycket bättre teknik i momenten jag vill bli bättre i.

Jag fiskar ganska mycket pelagiskt från båt vissa tider på året och då har jag absolut fördel av att kunna kasta så långt som det är fysiskt möjligt med mina förutsättningar och min utrustnings begränsning.

När det kommer till dom kortare kasten nära eller in i en liten öppning i vassen känner jag att mitt nötande på gräsmattan med att pricka olika områden gett mig ganska mycket tillbaka. Att kunna fiska effektivt sparar tid för mig med mindre trassel.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
7 svar
1 516 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34