Fiske efter abborrre sommartid i insjö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske efter abborrre sommartid i insjö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiske efter abborrre sommartid i insjö

    Under sommaren blir mina fiskepass mer spontana och kortvariga. Vad passar inte bättre än att stå och jigga abborre en solig sommardag någon timme på kvällskvisten? Men när bompassen radar upp sig, och man får kämpa för att få fatt en 25cm abborre, då börjar man ifrågasätta sina kunskaper som fiskare. Vart fan är abborren sommartid? Den absolut bästa abborrfisket har jag från slutet av augusti till början av oktober, då fiskar jag mestadels djupkanter, grynnor och risvasar i närheten av stora djup. Det funkar kanon. Våren har alltid varit svår, men någon fisk brukar det bli iallafall. Men sommaren är katastrof. Vart hittar ni abborren i era sjöar?

  • #2
    Ibland känns det motigt helt enkelt. I de sjöar jag fiskar har jag inte hittat något direkt mönster. Men haft bäst erfarenhet i nära anknytning till ett litet strömsatt sund. Beroende på vindriktning och tid på dygnet kan abborre hugga på olika ställen i den sjön. Bör tilläggas att det är otroligt mycket kräftor i sjön och maxdjupet ligger på ca 6 meter. Dock har majoriteten av borrarna tagit på runt 0.5 ner till 2 meter. Kvällstid runt metern och den sida solen legat på under dagen.

    Eftersom det är mycket döda träd, dy och elände i sjön så har jag med ankaret lokaliserat hårdbotten och förlagt mest tid där då jag även noterat under årens lopp var kräftburarna placeras. Finns det kräftor finns det fisk.

    Sen så finns det dagar allt känns helt rätt och det inte blir ett pet på grejorna. Då känner man sig bra vilsen...
    Men ge aldrig upp, när du minst anar det smäller det på.
    /Rikard

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Glaciär291 Visa inlägg
      Under sommaren blir mina fiskepass mer spontana och kortvariga. Vad passar inte bättre än att stå och jigga abborre en solig sommardag någon timme på kvällskvisten? Men när bompassen radar upp sig, och man får kämpa för att få fatt en 25cm abborre, då börjar man ifrågasätta sina kunskaper som fiskare. Vart fan är abborren sommartid? Den absolut bästa abborrfisket har jag från slutet av augusti till början av oktober, då fiskar jag mestadels djupkanter, grynnor och risvasar i närheten av stora djup. Det funkar kanon. Våren har alltid varit svår, men någon fisk brukar det bli iallafall. Men sommaren är katastrof. Vart hittar ni abborren i era sjöar?
      Troligen står inte borrarna i din sjö på botten under sommaren så prova beten som går ytligt eller i mellanvattnet - vibrationsbeten, cranks eller jerkbaits. Leta efter stim med bytesfisk då borrarna finns i anslutning till dessa.
      Senast ändrad av holden; 2022-08-03, 10:12.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg
        Ibland känns det motigt helt enkelt. I de sjöar jag fiskar har jag inte hittat något direkt mönster. Men haft bäst erfarenhet i nära anknytning till ett litet strömsatt sund. Beroende på vindriktning och tid på dygnet kan abborre hugga på olika ställen i den sjön. Bör tilläggas att det är otroligt mycket kräftor i sjön och maxdjupet ligger på ca 6 meter. Dock har majoriteten av borrarna tagit på runt 0.5 ner till 2 meter. Kvällstid runt metern och den sida solen legat på under dagen.

        Eftersom det är mycket döda träd, dy och elände i sjön så har jag med ankaret lokaliserat hårdbotten och förlagt mest tid där då jag även noterat under årens lopp var kräftburarna placeras. Finns det kräftor finns det fisk.

        Sen så finns det dagar allt känns helt rätt och det inte blir ett pet på grejorna. Då känner man sig bra vilsen...
        Men ge aldrig upp, när du minst anar det smäller det på.
        /Rikard
        Tack för stödet! Gäller att våga prova nya taktiker, lätt att hamna i gama hjulspår och nöta på som vanligt.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

          Troligen står inte borrarna i din sjö på botten under sommaren så prova beten som går ytligt eller i mellanvattnet - vibrationsbeten, cranks eller jerkbaits. Leta efter stim med bytesfisk då borrarna finns i anslutning till dessa.
          Jag får ge det ett gäng chanser till. Har inte haft någon stor framgång med vibrationsbeten, de gånger jag får nåt så är de väldigt smått. Cranks och jerkbaits verkar väldigt många ha bra fiskelycka med, jag ska köpa mig en uppsättning. Det märks så tydligt att abborren är mer rörlig sommartid jämfört med kallare perioder, behövs mer letande och mindre nötande kanske. Tack för tipset.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          • Newborn
            Svar till Värde?
            av Newborn
            Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
            2024-01-13, 20:31
          • Knox88
            Värde på spön ?
            av Knox88
            Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
            2023-08-13, 11:49
          • Backslag
            Svar till Cisco Kid, mindre
            av Backslag
            Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
            2023-09-03, 20:16

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
          15 svar
          4 565 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          63 svar
          13 334 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg RUSTY HOOK  
          Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
          16 svar
          1 454 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg mrfisker  
          Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
          19 svar
          5 318 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
          20 svar
          25 557 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Arbetar...
          X