Catch and release på gädda under sommaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Catch and release på gädda under sommaren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Catch and release på gädda under sommaren

    https://www.podbean.com/media/share/...source=w_share

    Fiskekologen pratar om catch and release och hur det påverkar gäddan i det varma vattnet.

  • #2
    Jag tror han har fullkomligt rätt i sina påståenden, sen gör var och en som man vill.
    Själv vill jag ha friska gäddvatten hos mig och avstår riktat gäddfiske helt från mitten av juni till september.
    Dessutom är slanka sommargäddor inte alls lika tilltalande som senhöstens och vinterns välgödda grisar.

    Kommentera


    • #3
      Instämmer med dig Reekie. Sen tycker jag att de som avser att tjäna pengar på något sätt såsom t ex sponsrade fiskeprofiler och/eller redskapstillverkare har ett betydligt större ansvar (än vad de tar idag ) gällande när, hur och var de väljer att fiska jämfört med svenssonfiskaren som ska ut och kasta lite en kväll.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Henke E Visa inlägg
        https://www.podbean.com/media/share/...source=w_share

        Fiskekologen pratar om catch and release och hur det påverkar gäddan i det varma vattnet.
        Hej Henke E;n

        Alltför hög vattentemperatur över +22 gr.C kan påverka gäddan i negativ riktning. Gäddans optimala trivseltemperatur ligger vid +14 gr.C. Gäddans trivseltemperaturområde ligger mellan +6 gr. C. och +18 gr.C.

        Catch & Release på gädda började vi i Team Saida med redan på 1970-talet då fisket efter 10 kilo + Gäddor blev svårare vilket jag redan då skrev i mina fiskeartiklar i Fiskejournalen och Svenskt Fiske...
        Mvh/Old Firehand
        Leif Engström
        Senast ändrad av Old Firehand; 2022-09-16, 15:12.

        Kommentera


        • #5
          Jag får lite dåligt samvete när jag fiskar gädda eller öring i höga tempraturer, så numera undviker jag det. Kan lika gärna rikta mitt fiske efter borre eller meta under sommaren om det blir varmt, eller än bättre ligga på stranden och umgås med familjen. Men finns samtidigt många ställen som sällan blir varma så man ska inte döma ut alla de som fiskar gädda under sommaren då man inte vet vart de fiskar.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

            Hej Henke E;n

            Alltför hög vattentemperatur över +22 gr.C kan påverka gäddan i negativ riktning. Gäddans optimala trivseltemperatur ligger vid +14 gr.C. Gäddans trivseltemperaturområde ligger mellan +6 gr. C. och +18 gr.C.
            Mvh/Old Firehand
            Leif Engström
            Hej Leif! när man mätte tempen i ytvattnet visade det 24 plusgrader igår här i Jönköpings län. Ser fram emot gädffisket i höst istället bättre låta dom vara nu.

            Kommentera


            • #7
              Nu kan man ju inte garantera att en gädda inte kommer hugga på ens lilla abborrjigg eller crank, men jag brukar inte rikta fiske mot gädda på sommaren. Inte för att jag aktivt hade behövt undvika det för jag får ändå inga napp när det är för varmt, haha.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Henke E Visa inlägg

                Hej Leif! när man mätte tempen i ytvattnet visade det 24 plusgrader igår här i Jönköpings län. Ser fram emot gädffisket i höst istället bättre låta dom vara nu.
                Hej Henke E;

                Du får köpa en Thermo Spotter eller annan portabel termometer så att du kan avläsa vattentemperaturen på olika vattendjup. Då kan du med hjälp av termometern söka efter områden i vattnet som ligger närmast Gäddans optimala vattentemperatur...

                Fiskar du i Vättern som är en av Sveriges djupaste insjöar bör du tillsammans med ditt ekolod hitta både stora Gäddor och andra fiskarter som kan vara lockande att fiska efter....

                Mvh/Old Firehand
                Leif Engström

                Kommentera


                • #9
                  Drygt 15 plusgrader i vattnet nu är det bara att köra på med gäddfisket :-)

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Henke E Visa inlägg
                    Drygt 15 plusgrader i vattnet nu är det bara att köra på med gäddfisket :-)
                    Hej Henke E.

                    September är en av årets bästa månader att fiska Gädda i...
                    https://www.lef.se/fisketips/galleri_02.htm

                    Leif Engström
                    Old Firehand

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 577 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 592 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X