Det är ett rent helvete att fiska i älvar där vattennivån regleras... eller? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det är ett rent helvete att fiska i älvar där vattennivån regleras... eller?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Det är ett rent helvete att fiska i älvar där vattennivån regleras... eller?

    Tjena,

    Nuförtiden fiskar jag till 90% i en älv (Ljusnan) som regleras av Fortum och känner att jag inte alls lyckas lika bra i mitt fiske som i insjöarna som är mer min hemmaplan.
    Älven regleras och vattennivån höjs och sänks relativt ofta och skillnaderna är stora och klart synbara. Det är alltså så stora skillnader att vid lågvatten blottas sandbankar mitt i älven och små öar blir omringade av en helt exponerad botten.

    Problemet för mig som van insjöfiskare är att jag inte helt vet hur jag ska tänka vid högt kontra lågt vattenstånd - hur skulle ni tänka?
    Hur påverkas (främst abborre) av högre flöde (klart mer strömt i älven nu kontra när det var lågvatten för en par veckor sedan) och högre vattennivåer?

    Jag känner ju att jag inte justerar mitt fiske särskilt mycket oavsett hur vattennivån är och har fått för mig att om jag bara lär mig hur man ska justera fisket och sedan faktiskt gör det så ökar chanserna till bättre fångster. Den här sommaren har jag haft otroligt segt fiske efter abborre i både älven, men även i ån som förbinder sjön Växnan med Ljusnan. Får jag en abborre så är jag skolad att det finns fler, men oftast får jag ändå göra en flytt för att få nästa.

    Gäddor har det blivit ett helt gäng trots riktat fiske mot abborre så de verkar inte alls bry sig lika mycket om rådande vattensituation.

    Vilket jävla sulligt inlägg det här blev - men är otroligt nyfiken på hur ni andra som fiskar i "reglerade" vatten tänker.
    Senast ändrad av Kryckan; 2022-08-15, 13:48.
    [FONT=Tahoma]"Det gäller att inte vara osynlig"[/FONT]

  • #2
    Fortum med flera är och trixar även med ätrans vattenstånd. Ingemar Alenäs skriver om hur laxar och andra fiskar dör p.g.a dom låga vattennivåerna. Han skriver bland annat att vattnet blir stillastående, varmare och syrefattigt. Fisket blir väl sämre och svårare vid lägre vattenstånd helt enkelt och man får göra samma anpassning i en älv som när vattnet i en sjö blir varmt och syrefattigt gissar jag.

    Årets tappning

    https://ingemar.alenas.se/?p=12484

    Torrläggning av delar av ätran

    https://ingemar.alenas.se/?p=12447

    Kommentera


    • #3
      Min erfaring er at fisken som er stor nok til å fiskes etter, raskt flytter seg for å tilpasse seg til endring i vannføring. Abbor finner du med andre ord på samme type plasser uansett vannføring, men hvor de plassene er endrer seg med vannføringen. : ) En plass som er kanon ved høy vannføring kan være elendig ved lav vannføring og omvendt. Se etter steder der abboren kan stå i ganske rolig vann, men hvor de har kontroll på vannstrømmen som går forbi (og fører med seg mat), typisk bakevjer eller roligere vann tett mot strømkanter.

      Click image for larger version

Name:	IMG_3834.jpg
Views:	345
Size:	121,9 KB
ID:	2606188

      Her fisket vi ganske tett på demningen, det er hard strøm til høyre for meg. Ved middels vannføring som her, stod det godt med abbor i bakevjen bak og til venstre for den lille øya du ser bak meg. Men vi brukte store deler av dagen på å finne akkurat den plassen, og ved høyere vannføring går vannet over øya og plassen er helt død.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        skumt... kunde inte redigera, eller det sparades inte så gjorde dubbelinlägg å tömde detta dårå...
        Senast ändrad av Gädd-jos; 2022-08-17, 08:08.
        https://www.facebook.com/OKspinners/

        Kommentera


        • #5
          Jag har inga handfasta tips på just Ljusnan eller så, men, i min erfarenhet så har älvar under sommar varit som allra bäst, när det kommer till de större exemplaren av abborren, när vattenföringen varit hög och stark, men, gäller ju hitta dom och kan klart vara frustrerande om man inte vet vad som väntar en från en dag till en annan... som andra redan är inne på hära, gäller att hitta platserna dom trivs vid, vilket oxå redan sagts, något som ser relativt likadant ut oavsett vattenståndet. (men är ju sällan just exakt samma platser mellan hög/låg vattenföring, utan samma "typ" av plats gäller att finna vid både hög/låg -föring).

          Bakom stora stenar, bakom nedfallna träd, i hålor på botten osv osv osv, och sällan man får sån handfast hjälp att man ser tydliga stenar eller annat, men, man lär sig hur älven ser ut även på ytan när såna platser ligger under vattnet, speciellt tydligt brukar det bli när vattenföringen är hög och det är strömt, observerar man älven så sticker oftast vissa ställen ut, sånt är alltid värt att testa och känna på!

          Men, jaga helt enkelt ställen där bytesfisk rör sig i närhet men där man (fisken då alltså) kan få möjlighet till "vila" under sitt födosök/väntan osv...

          Står man från land (som jag ofta gjort) så tycker jag att enklaste sättet varit att leta mig fram i vattnet mha jigg med tung skalle, hitta hålorna, hitta stenarna, med risk för förlorade jiggar dock så en pålitlig lina kan vara bra att ha samt massa tålamod, kasta över ställen och känn efter, inte alltid med avsikt att ens få fisk utan känn efter bottenstrukturen, får man fisk så är det ju ett direkt kvitto på nåt, men kan vara nog så mycket värt att bara stå och liksom "leka ekolod" ibland på vissa ställen.
          Svårt då ibland att vet om stället är nåt att ha då man kanske liksom "kastat sönder" det så man får ibland återkomma senare eller en annan dag om man kanske tror på stället efter sonderingen.

          älvfisket är underbart och ibland knepigt!

          bara kämpa på å försök tänka som en fisk, eller, tänka som man själv gör faktiskt, slött... hahaha!
          https://www.facebook.com/OKspinners/

          Kommentera


          • #6
            skumt, kan visst inte redigera mina inlägg??? eller jouuuu, redigera går men inte spara dom? kanske kommer ske i efterhand å sen bli helt kokobello allt hära men, jaja...
            https://www.facebook.com/OKspinners/

            Kommentera


            • #7
              Tack för era svar!

              Det är nog bara att tugga i sig frustrationen och fortsätta att försöka lokalisera fisk under så väl låg som högvatten.
              Missförstå mig rätt, jag älskar verkligen att fiska i Ljusnan men den har bringat mig mycket frustration och tvivel de senaste månaderna :-)

              Jag ska nog försöka ta och avsätta några timmar och ge mig ut mest för att reka och fundera och inte fiska så mycket nästa gång...
              [FONT=Tahoma]"Det gäller att inte vara osynlig"[/FONT]

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              • Newborn
                Svar till Värde?
                av Newborn
                Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                2024-01-13, 20:31
              • Knox88
                Värde på spön ?
                av Knox88
                Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                2023-08-13, 11:49
              • Backslag
                Svar till Cisco Kid, mindre
                av Backslag
                Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                2023-09-03, 20:16

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
              15 svar
              4 575 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              63 svar
              13 563 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg RUSTY HOOK  
              Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
              16 svar
              1 463 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg mrfisker  
              Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
              19 svar
              5 328 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
              20 svar
              25 571 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Arbetar...
              X