Blue Fox FireX 9ft 5-25g årtal??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blue Fox FireX 9ft 5-25g årtal???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Blue Fox FireX 9ft 5-25g årtal???

    Tjenixen!
    Försöker febrilt lista ut (kommer fan inte ihåg saker längre) om detta spöet (som jag just nu oxå fiskar mest med faktiskt) är det spö som jag köpte som första "riktiga" egna spö, "för egna pengar" (yeah right, "egna" ;D pengar som typ veckopeng då isf???... hade definitivt inget jobb när detta begav sig pga snorunge jue... ; ))

    Så, nån som har en aning/gissning om ålder på detta spö?
    Skulle kunna va ett av farsans otaliga ena spön också, men han är dels dement och osäker på vems det var när det begav sig, för, vem brydde sig egentligen om sånt så länge man fick fiska.
    Men troligen är detta spöet mitt, rätt säker på det då det har en röd underbar lyster i klingan i solsken som jag minns som smått magisk på den tiden!

    Eller, nån som råkar ha ett och vill sälja bort? eller en topp som råkar va hel å vill sälja? detta jag fiskar med är...rätt så misshandlat.... och lappat... och lagat... saknar inlägget i toppöglan å en av öglorna längre ner
    Har också spräckts lite på längden nere vid spödelningen i honan (toppsektionen alltså) så där har jag i omgångar lagat med kevlartråd (senast nåt gjordes där är just exakt NU faktiskt, la på ett lager kevlar å lack till).

    Sen kvittar väl inläggen i ringarna, fiskar ändå nylonlina med det så, och kan/ska (kanske? gillar slitenheten oxå på nå vis) såklart byta toppöglan bara ja köper mig en passande...

    mvh/peter
    Senast ändrad av Gädd-jos; 2022-08-19, 07:57.
    https://www.facebook.com/OKspinners/

  • #2
    Har du bild på det?

    Kommentera


    • #3
      mjaäe, men kan fixas!
      https://www.facebook.com/OKspinners/

      Kommentera


      • #4
        https://www.facebook.com/OKspinners/

        Kommentera


        • #5
          för å få se den mörka rödheten i klingan behöver jag nog dock va ute i solen men kan nog ordnas de med va de lider!
          Senast ändrad av Gädd-jos; 2022-08-19, 21:37.
          https://www.facebook.com/OKspinners/

          Kommentera


          • #6
            Tror det var ett exakt likadant jag hade i mitten/slutet av -90 talet?
            Korkhandtag.

            Fantastiskt fint spö
            tyvärr har jag de ej kvar

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
              Tror det var ett exakt likadant jag hade i mitten/slutet av -90 talet?
              Korkhandtag.

              Fantastiskt fint spö
              tyvärr har jag de ej kvar
              Jo korkhandtag!
              supermysigt spö att fiska med!!!
              https://www.facebook.com/OKspinners/

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
                Tror det var ett exakt likadant jag hade i mitten/slutet av -90 talet?
                Korkhandtag.

                Fantastiskt fint spö
                tyvärr har jag de ej kvar
                om det var kring mitten 90tal som du köpte detta spö så skulle det nog bekräfta min teori om att det faktiskt är det här som var mitt; "första egna RIKTIGA ;p fiskespö!!!" ;P
                Låter rimligt att jag skulle varit kanske ~14? då det införskaffades? så hade man hunnit fiska på med metspön och olika abumatic i ~10år innan uppgraderingen kom, och vilken uppgradering det upplevdes som sen!!!
                Ännu fiskar jag också med "min" abumatic 120 av och till, farsans 170 är dock tyvärr borta, skönare rulle annars, mennden har försvunnit i tidens dammlager som lagt sig som ett täcke över allt, ingen som minns vad som hände med den...

                Är fan på tok för skönt att fiska med Blue Foxen för att jag ens ska våga byta ut toppöglan som saknar innerringen... blir orolig att det kommer bli sämre då det ser ut som jag då kommer måsta korta spöet typ ~1-2cm i processen då det har en lite udda infästning... känns som jag lika bättre kan köra på med det hela så som det är, battle scars and all, jag fiskar det ju som sagt ändå med nylonlina så då funkar ju den nakna hyfs obehandlade metallen där i toppöglan ändå ok!
                Får bli toppöglebyte först om/när det blir ett faktiskt problem, som sagt, vågar faen int bråka med detta magiska spö!? '; )

                Däremot känns de som jag skulle velat få fatt i nån annan mer passande rulle...

                Fiskar just nu med en billig neongrön 13fishing 2500 som kom i nåt set som jag i nåt svagt ögonblick råkade köpa på mig... (nån som vill byta till sig ett 7fot 13fishing-set? hojta till!!!)
                Den kombon med bluefoxen+13Frullen funkar helt klart och fiskar skönt, men är rätt fult ihop med detta spöet... har också en grå shimano aero 2000, kanske nånstanst troligen den rulle som jag hade då det begav sig??? men den är bakbromsad och bromsen känns lite väl misshandlad och ojämn numera... så frågan är om de e värt å försöka piffa upp den? skön rulle annars!!! om än jag nog tycker 2000strl är onödigt liten rulle...
                Senast ändrad av Gädd-jos; 2022-08-25, 10:39.
                https://www.facebook.com/OKspinners/

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                • Newborn
                  Svar till Värde?
                  av Newborn
                  Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                  2024-01-13, 20:31
                • Knox88
                  Värde på spön ?
                  av Knox88
                  Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                  2023-08-13, 11:49
                • Backslag
                  Svar till Cisco Kid, mindre
                  av Backslag
                  Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                  2023-09-03, 20:16

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                15 svar
                4 563 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                63 svar
                13 331 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                16 svar
                1 454 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg mrfisker  
                Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                19 svar
                5 318 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                20 svar
                25 557 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Arbetar...
                X