Min säsongs fisk (hittills)! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min säsongs fisk (hittills)!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Min säsongs fisk (hittills)!

    Hej på er,

    Inför säsongen sa jag till sambon "Det vore kul att försöka gå för id eller brax denna säsong". Allt det där rann ut i sanden och jag har under sommaren gjort väldigt få längre och riktade fisketurer. Det har mest blivit snabba svängar och bara dängt lite beten och det som vill hugga får hugga.

    Igår var samma sak. Sambon tyckte jag skulle gå ner till älven och göra några kast (bor ett stenkast från Ljusnan). Sagt och gjort, hängde väskan på axeln och tog med mig min multicombo. Hittade ett chatterbait jag knappt fiskat med och tänkte försöka lura någon större abborre alternativt gädda efter vasskanten. På andra kastet tog det fullständigt stopp och en stor virvel uppenbarade sig i ytan. Tänkte direkt att det skulle vara en bättre gädda. Men efter en liten stunds drillning så förstod jag att det var något helt annat men kunde inte avgöra vad.

    När fisken närmade sig strandkanten förstod jag direkt att det var en fisk jag i våras satte upp som något sorts mål: En id! En fin id (för mig dvs)!
    Vågen stannade på 1310 gram och den mätte 46 centimeter.

    Så här har ni säsongens (hittills om inte annat) fisk för egen del!
    [FONT=Tahoma]"Det gäller att inte vara osynlig"[/FONT]

  • #2
    Snyggt!
    Jag fiskade mycket id när jag var yngre, både med fluga och mete med flytande bröd. Kommer man upp kring kilot så börjar fighterna bli riktigt roliga, det är bra krut i dem!

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg
      Snyggt!
      Jag fiskade mycket id när jag var yngre, både med fluga och mete med flytande bröd. Kommer man upp kring kilot så börjar fighterna bli riktigt roliga, det är bra krut i dem!
      Tack!
      Fantastiskt rolig fisk. Har faktiskt enbart fått en id tidigare (många, många år sedan) och den var i storleken "oj vilken krallig mört" :-)
      [FONT=Tahoma]"Det gäller att inte vara osynlig"[/FONT]

      Kommentera


      • #4
        Grymt. Jag prickade av Asp på bucket-listan genom att knipa en trekilos i Mälaren, riktat fiske med tokhemvevat vibrationsbete - riktigt roligt när planen går i lås.

        Kommentera


        • #5
          Rapporterade

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Kryckan Visa inlägg
            Hej på er,

            Inför säsongen sa jag till sambon "Det vore kul att försöka gå för id eller brax denna säsong". Allt det där rann ut i sanden och jag har under sommaren gjort väldigt få längre och riktade fisketurer. Det har mest blivit snabba svängar och bara dängt lite beten och det som vill hugga får hugga.

            Igår var samma sak. Sambon tyckte jag skulle gå ner till älven och göra några kast (bor ett stenkast från Ljusnan). Sagt och gjort, hängde väskan på axeln och tog med mig min multicombo. Hittade ett chatterbait jag knappt fiskat med och tänkte försöka lura någon större abborre alternativt gädda efter vasskanten. På andra kastet tog det fullständigt stopp och en stor virvel uppenbarade sig i ytan. Tänkte direkt att det skulle vara en bättre gädda. Men efter en liten stunds drillning så förstod jag att det var något helt annat men kunde inte avgöra vad.

            När fisken närmade sig strandkanten förstod jag direkt att det var en fisk jag i våras satte upp som något sorts mål: En id! En fin id (för mig dvs)!
            Vågen stannade på 1310 gram och den mätte 46 centimeter.

            Så här har ni säsongens (hittills om inte annat) fisk för egen del!
            -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

            Hej Kryckan;

            Grattis till din Id på 1310 gram med längden på 46 centimeter...

            Den 30 augusti 1965 fick jag Leif Engström, Ekebyvägen 2, Bromma ett brev från PR-chef Eric Swan, AB Urfabriken ABU i Svängsta med följande text:

            "Samtidigt som vi bekräftar mottagandet av Er rapport om en på ABU-Fly fångad id på 3,65 kilo har vi härmed nöjet att sända Er vår hedersutmärkelse "Record - fisken" i guld.

            Visserligen omfattas ej id av våra märkesbestämmelser, men med hänsyn till att Er id är tagen på spinn med ABU-Fly och dessutom är ett av de största exemplar vi någonsin hört talas om - maxvikten för id uppges i facklitteraturen till 3 - 4 kilo - har vi i Ert fall velat göra ett undantag.

            Med vänlig hälsning,
            AB URFABRIKEN
            PR-avdelningen
            Eric Swan"




            Senast ändrad av Old Firehand; 2022-09-21, 15:31.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

              Hej Kryckan;

              Grattis till din Id på 1310 gram med längden på 46 centimeter...

              Den 30 augusti 1965 fick jag Leif Engström, Ekebyvägen 2, Bromma ett brev från PR-chef Eric Swan, AB Urfabriken ABU i Svängsta med följande text:

              "Samtidigt som vi bekräftar mottagandet av Er rapport om en på ABU-Fly fångad id på 3,65 kilo har vi härmed nöjet att sända Er vår hedersutmärkelse "Record - fisken" i guld.

              Visserligen omfattas ej id av våra märkesbestämmelser, men med hänsyn till att Er id är tagen på spinn med ABU-Fly och dessutom är ett av de största exemplar vi någonsin hört talas om - maxvikten för id uppges i facklitteraturen till 3 - 4 kilo - har vi i Ert fall velat göra ett undantag.

              Med vänlig hälsning,
              AB URFABRIKEN
              PR-avdelningen
              Eric Swan"



              Då borde du haft svenska rekordet.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              • Newborn
                Svar till Värde?
                av Newborn
                Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                2024-01-13, 20:31
              • Knox88
                Värde på spön ?
                av Knox88
                Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                2023-08-13, 11:49
              • Backslag
                Svar till Cisco Kid, mindre
                av Backslag
                Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                2023-09-03, 20:16

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
              15 svar
              4 563 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              63 svar
              13 334 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg RUSTY HOOK  
              Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
              16 svar
              1 454 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg mrfisker  
              Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
              19 svar
              5 318 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
              20 svar
              25 557 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Arbetar...
              X