Mängdfiske vad tycker ni? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mängdfiske vad tycker ni?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag ser inte problemet med mängdfiske så länge man anstränger sig för att behandla fisken så bra som möjligt, samt följer andra fiskeregler. Abborren är den av våra predatorer som klarar catch and release bäst om jag minns rätt. Sen bör man inte mängdfiska på 10 meters djup för att undvika tryckskadad fisk.

    Kommentera


    • #12
      Onekligen ett moraliskt dilemma, som jag nog helst inte vill tänka på för mycket då jag får erkänna att jag nog är lite av en "C&R-mängdfiskare" själv...
      Brukar faktiskt alltid ha med räkneverk när jag fiskar abborre, mest för att jag för noggrann statistik över allt fiske, och ibland är det svårt att komma ihåg exakt hur många man fått.
      Nu är det aldrig några tresiffriga antal för mig, mitt allra bästa var ett 4-timmars-pass där jag slutade på exakt 50 abborrar, men det hör verkligen inte till det vanliga, mitt snitt är nog snarare runt 5-10 skulle jag tro.

      Sedan kan jag tycka att det är lite tråkigt att det verkar som många tycker att "det rätta" sättet att fiska är att bara rikta in sig på stor fisk, sitta och nöta timme efter timme och kanske ha ett eller två hugg på en dag.
      Jag tycker det är skoj när det händer nåt, även om det inte är de största fiskarna alltid.

      Kommentera


      • #13
        Catch and Release riktat på enbart de största fiskarna, hur ser ni på det? Man fiskar riktat på fiskar som har de bästa generna och störst betydelse för ekosystemet? Alla är vi överens om att dessa fiskar måste man vara speciellt försiktiga med, ändå ska det fiskas hårt efter dom. Sen ska det fotas, vägas, mätas. Varje sekund av extra exponering ökar dödligheten. Dör en eller ett par av dessa topp-predatorer kan det påverka vattnet mycket.

        Nej, tacka vet jag mängdfiske efter mindre fiskar där 99% av fiskarna exponeras 5-10 sekunder innan release och skulle någon fisk dö så påverkar det inte ekosystemet på något sätt överhuvudtaget.

        Kommentera


        • #14
          När vi pratar större abborrar som fångas grunt (under 10m) på beten med enkelkrok som i övervägande fall fastnar i överläppen utan blödning som följd skulle jag tro att dödligheten är extremt låg såvida man inte håller på och lallar i flera minuter med fisken. Djupa krokningar är givetvis mycket värre, beten med många krokar som fastnar utanpå fisken likaså. Men sätt den risken i relation till allt annat som kan drabba en fisk, predation från andra djur, sjukdomar, nätfiske osv.

          Kommentera


          • #15
            Att använda räkneverk är verkligen en styggelse.
            Ser många guider som använder dessa, tyvärr ofta på dessa sydligare breddgrader. Ingen nämnd, ingen klämd... finns på sociala medier...



            Mängdfiske är OK enligt mig, krokar man av i vattnet, hanterar fisken vettigt osv så är det för mig hållbart.
            (Och DEN meningen kommer få någon att gå bananas, så häll upp en whiskey och gå loss?)

            I kanalen i Malmö kan man utan problem ha dagar med 60-100 fisk/pass. Sånt händer och man kan hantera fisken därefter också. Även om man fiskar där för att medelvikten på fisken ofta är av det högre slaget.
            Dessa passen kan va hysteriskt kul, speciellt med några kul fiskekompisar.

            Klicker eller räknare borde dessa "offentliga profiler" förstå att det inte är OK och är det någon som påtalat detta för herr Renz? (I detta fallet)

            Men som någon skrev, om vi diskuterar mängdfiske, är det då OK med att fiska efter enbart de stora fiskarna? Men det är ju en helt annan fråga...

            Nej, jag tänker inte ta det så långt som "Vadååå ska vi inte ens fiska?" (Får gärna läsas med den dialekt du tycker är roligast)
            Senast ändrad av Mijni; 2022-09-19, 07:57.

            Kommentera


            • #16
              Abborre som sportfiskefisk är betydligt mer lämplig för ett mängdfiske jämfört med gäddan. Sen är det självklart bra om man selekterar sitt fiske. Att det tävlas så mycket i gäddfiske är problematiskt då gäddan som art är betydligt mer känslig än vad abborren är.

              Ett betydligt större problem som jag ser det är när varumärken, fisketävlingar och guider använder det fria handredskapsfisket på kusten och de stora sjöarna för att casha in utan att ge en krona tillbaka till vatten och fiskevård.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
                Ett betydligt större problem som jag ser det är när varumärken, fisketävlingar och guider använder det fria handredskapsfisket på kusten och de stora sjöarna för att casha in utan att ge en krona tillbaka till vatten och fiskevård.
                Där vill jag ge en tumme upp till guiderna i Stockholm, som frivilligt donerar pengar till fiskevård och skottpengar på skarv.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                • Newborn
                  Svar till Värde?
                  av Newborn
                  Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                  2024-01-13, 20:31
                • Knox88
                  Värde på spön ?
                  av Knox88
                  Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                  2023-08-13, 11:49
                • Backslag
                  Svar till Cisco Kid, mindre
                  av Backslag
                  Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                  2023-09-03, 20:16

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                15 svar
                4 577 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                63 svar
                13 592 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                16 svar
                1 467 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg mrfisker  
                Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                19 svar
                5 331 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                20 svar
                25 573 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Arbetar...
                X