Mängdfiske vad tycker ni? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mängdfiske vad tycker ni?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mängdfiske vad tycker ni?

    Catch and release med fokus på mängd. Vad tycker ni om det?

    Jag tycker det känns lite osmakligt. Speciellt som i det bifogade exemplet. Visst han vill visa att hans beten är bra. Men som en profil så kan man väl visa viss måttfullhet?
    Bifogade filer

  • #2
    Jag håller med dig.

    Kommentera


    • #3
      Fast då infinner sig ju frågan…
      Om fisken är i stöten och det blir ett mängdfiske (på predatorer) ska man då sluta fiska och åka hem?

      Av bilden att döma så är ju betet inte litet så det var ju ändå hyfsat selektivt och minstingarna sållades i alla fall bort.

      143 abborrar på 2 personer på ett pass är ju mycket men vissa dagar nappar det verkligen hela tiden. Det hade nog inget att göra med betets förträfflighet.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

      Kommentera


      • #4
        Seriöst!
        Att t.o.m. ha räkneverk med sig… Och att sen dessutom nöjda och belåtna ha mage att brisa om att man rensat, smaklöst!
        Nej sånt fiske tilltalar inte mig!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Fast då infinner sig ju frågan…
          Om fisken är i stöten och det blir ett mängdfiske (på predatorer) ska man då sluta fiska och åka hem?

          Av bilden att döma så är ju betet inte litet så det var ju ändå hyfsat selektivt och minstingarna sållades i alla fall bort.

          143 abborrar på 2 personer på ett pass är ju mycket men vissa dagar nappar det verkligen hela tiden. Det hade nog inget att göra med betets förträfflighet.
          Ja det är väl inte orimligt?
          Ta en kopp kaffe, stanna upp lite och ta in omgivningen och upplevelsen man haft.
          I all fall om man vill prata om fiskevård och hållbarhet inom fisket. För överlevnadsgraden är ju inte perfekt vid återutsättning.


          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg
            Seriöst!
            Att t.o.m. ha räkneverk med sig… Och att sen dessutom nöjda och belåtna ha mage att brisa om att man rensat, smaklöst!
            Nej sånt fiske tilltalar inte mig!
            Det med att de renzat är ju en ordvits. Hade de nackat varenda abborre så hade det varit en helt annan femma.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg

              Ja det är väl inte orimligt?
              Ta en kopp kaffe, stanna upp lite och ta in omgivningen och upplevelsen man haft.
              I all fall om man vill prata om fiskevård och hållbarhet inom fisket. För överlevnadsgraden är ju inte perfekt vid återutsättning.

              Överlevnadsgraden för dessa 143 fiskar hade inte varit 100% oavsett om det hade fiskats på dem eller inte. Jag tror också att detta pass gjorde mindre skada än en mindre pimpeltävling eller ett pass med 2 t-shirtfiskare som tar hem allt de får.

              Ska vi nu vara helt konsekventa så kanske vi inte borde fiska alls.

              Kanske tog killarna paus och drack kaffe eller t.o.m. grillade… annars hade de tagit 211 fiskar.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

                Det med att de renzat är ju en ordvits. Hade de nackat varenda abborre så hade det varit en helt annan femma.
                Jo jag vet det, kan fortfarande inte se ngt tilltalande i dylikt fiske.

                Kommentera


                • #9
                  Pimpeltävlingar är väl 100% bonk, säg 50 gubbar som drar 5-10 kilo var per deltävling - stort folknöje ute i landet.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                    Pimpeltävlingar är väl 100% bonk, säg 50 gubbar som drar 5-10 kilo var per deltävling - stort folknöje ute i landet.
                    Lite min poäng. Det finns andra sportfiskare eller fritidsfiskare som påverkar mycket mer än 2 personer som får 143 abborrar på ett pass och inte tar med någon fisk hem.
                    Vi leker med tanken att 5 av dessa fiskar inte klarade en C&R. Då blev de mat till gädda, rovfågel o.s.v. Jag ser inte problemet.

                    Om dylikt fiske inte tilltalar en är en sak men att göra detta till en etisk fråga blir ju lite skevt i mitt tycke.

                    Resonemanget börjar luta åt resonemang vissa ”traditionalister” hade tidigare här på FS. Har man fått sin kvot så ska man packa ihop och åka hem eller sitta nån timme, dricka kaffe och lukta på blommorna.


                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2022-09-18, 18:27.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 565 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 334 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 318 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 557 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X