Bokslut öringsäsongen 2022. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bokslut öringsäsongen 2022.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bokslut öringsäsongen 2022.

    Träffat en hel del " andra dårar " som vittnat om mängden av mindre öring. Bara hoppas att de får växa upp till feta fajters , många hinder på vägen : skarv, säl , " husbehovsfiskare", vattenbrist i lekområden m.m.
    För min del så var det ett år med skapligt med fisk i januari ( höganässträckan) sen trögt i februari - inte ovanligt och så tog det fart igen en bit in i mars.
    Att det är premiär i havet 1/4 i mina trakter men möjligt att fiska i flera åar från 1/3 är för mig svårt att förstå. Gott om besor i åarna denna tid. Känns som om det bara är några korta veckors fiske i havet innan de oönskade hornisarna dyker upp.
    Fanns en del fisk första aprilveckan sen var det svårt o hitta ngn bättre , i alla fall för mig.
    Sommarfisket är tufft inte ens tuppen har vaknat när det är dags. Fick några vettiga fiskar men inget i närheten av rushen som blev på sydkusten när vattentempen gick ner mot 12 grader. Då plockades flera 4or och någon 5a o 6a.
    September gav en hel del fisk mellan 50-55cm som var blank men även en hel del starka lekfiskar .
    Facit : 130 fiskepass , 35 godkända öringar ( blanka) och cirka 350 öringar totalt. Största öring 62cm - 2,8kg , 2/1.
    Den " långa " hösten får ett välkommet avbrott med en 3dgrs tur till Bornholm 3e veckan i nov.
    Ha det bäst.
    Peter b

  • #2
    Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
    Träffat en hel del " andra dårar " som vittnat om mängden av mindre öring. Bara hoppas att de får växa upp till feta fajters , många hinder på vägen : skarv, säl , " husbehovsfiskare", vattenbrist i lekområden m.m.
    För min del så var det ett år med skapligt med fisk i januari ( höganässträckan) sen trögt i februari - inte ovanligt och så tog det fart igen en bit in i mars.
    Att det är premiär i havet 1/4 i mina trakter men möjligt att fiska i flera åar från 1/3 är för mig svårt att förstå. Gott om besor i åarna denna tid. Känns som om det bara är några korta veckors fiske i havet innan de oönskade hornisarna dyker upp.
    Fanns en del fisk första aprilveckan sen var det svårt o hitta ngn bättre , i alla fall för mig.
    Sommarfisket är tufft inte ens tuppen har vaknat när det är dags. Fick några vettiga fiskar men inget i närheten av rushen som blev på sydkusten när vattentempen gick ner mot 12 grader. Då plockades flera 4or och någon 5a o 6a.
    September gav en hel del fisk mellan 50-55cm som var blank men även en hel del starka lekfiskar .
    Facit : 130 fiskepass , 35 godkända öringar ( blanka) och cirka 350 öringar totalt. Största öring 62cm - 2,8kg , 2/1.
    Den " långa " hösten får ett välkommet avbrott med en 3dgrs tur till Bornholm 3e veckan i nov.
    Ha det bäst.
    Peter b
    Vi får hoppas öringarna klarat gasattacken, kan ju inte vara toppen för ekosystemet.

    Kommentera


    • #3
      Aldrig trevligt med utsläpp men gas löser sig inte i vatten utan når atmosfären , hade varit betydligt värre med oljeutsläpp eller ngn kemikalie. Det är trots allt nån mil ut så jag tror o hoppas att det skall ha en obetydlig påverkan.
      Peter b

      Kommentera


      • #4
        I något nyhetsreportage sa dom att merparten av gasen löser sig i vattnet, låter ju märkligt om så är fallet.

        Kommentera


        • #5
          Är väl om gasen släpps ut grunt den löser sig lättare. Vid stort djup är trycket så högt att det blir gasbubblor ist vilka drar i ilfart mot ytan. Vilket reulterar i att gasen "släpps" ut i luften ist.
          Om jag inte är helt felinformerad.

          Kommentera


          • #6
            Lite märkligt att kommentarerna fastnar runt gasutsläppen.
            Naturgasen som väller ut är till största del metan ( kolväte) , och några procent etan,propan, butan - samma" släkt".
            Metan är inte lösligt i vatten däremot väldigt brandfarligt.
            Peter b

            Kommentera


            • #7
              Det har du rätt i.

              Kommentarerna borde så klart handla om din outtröttliga kamp mot silvertorpederna.
              Det är aktningsvärt vilket fokus och målmedvetenhet du besitter.
              Hatten av för det!
              Hade man haft 10% av ditt kunnande när det kommer till havsöringsfiske hade man sluppit stå med skämsmössan i slutet på var säsong.

              Planen för hösten var fiske efter öring från båt kring lokalerna hemmavid.. Det smög sig kan man lugnt säga.. De gånger man kom ut var det med 4åriga grabben. Öringfisket är inget som står högt i kurs på hans lista över aktiviteter..
              Så man har fått nöja sig med mete efter diverse roliga arter i sundet.
              Inte så illa det heller.. Och grabben blir en mer och mer inbiten fiskare för varje tur : )

              Kommentera


              • #8
                Kan lägga till lite kommentarer om mitt eget "öring-år" här - bästa någonsin för mig, fast givetvis långt från PeterB!
                Åtta öringar blev det totalt, och faktiskt var två av dem över "måttet", både runt 54-55cm. Sedan en som var ganska nära (cirka 42) och så resten småttingar.
                Trots allt framsteg för mig, 2020 fick jag en liten öring, 2021 blev det sju stycken men ingen över måttet. Så i år nytt rekord i antal samt även storlek.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                • Newborn
                  Svar till Värde?
                  av Newborn
                  Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                  2024-01-13, 20:31
                • Knox88
                  Värde på spön ?
                  av Knox88
                  Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                  2023-08-13, 11:49
                • Backslag
                  Svar till Cisco Kid, mindre
                  av Backslag
                  Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                  2023-09-03, 20:16

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                15 svar
                4 581 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                63 svar
                13 592 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                16 svar
                1 467 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg mrfisker  
                Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                19 svar
                5 331 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                20 svar
                25 574 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Arbetar...
                X