Bryr vi oss inte eller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bryr vi oss inte eller

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bryr vi oss inte eller

    " Sir fish a lot" la upp en tråd , bra initiativ, om hur strömmingen som fiskas i Ö- sjön går till djurfoder ( det storskaliga fisket)
    vi uppmanades rösta via en länk för att försöka stoppa detta vansinne . Ett jobb på max 2min. Om inte vi som är intresserade av fiske får ändan ur vagnen o bryr oss = agerar, hur skall vi då tro att " allmänheten " gör det. Vår insats på forumet så här långt betyg : Pissdåligt.
    Peter b

  • #2
    Tyvärr ser det ut som det gör i resten av samhället, man kan tänka sig att rösta en gång vart fjärde år.
    sen åker skygglapparna på och man tänker det där fixar någon annan.
    Men det är aldrig för sent att ändra på sig, upp till kamp nu mot kräken som förstör våra vatten!

    Kommentera


    • #3
      När man drar upp de internationella riktlinjerna för industrifisket struntar man tydligen helt i vad forskningen säger, eller vad särintressen som sportfisket ger uttryck för - totalt oansvarig politik med andra ord.

      Kommentera


      • #4
        Bryr oss gör vi absolut! Kan vi påverka genom att lämna en namninsamling? Knappast. Har man följt utvecklingen i Sverige och världen ser man en tydlig bild att folkviljan är något som politiker och multinationella företag bokstavligen skiter i.

        Så varför ska jag slösa två minuter av min tid för en namninsamling att stoppa rovfisket på industriell skala? För att få ryggdunk? För mitt samvetes skull?

        Ledsen att säga det men jag har tappat tron på demokrati och att den lilla människan kan påverka genom symbolhandlingar.

        Jag väljer att uttrycka min cyniska ståndpunkt, det påverkar mera än en namninsamling.

        Mvh Ziggy ​​​​​

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg
          Bryr oss gör vi absolut! Kan vi påverka genom att lämna en namninsamling? Knappast. Har man följt utvecklingen i Sverige och världen ser man en tydlig bild att folkviljan är något som politiker och multinationella företag bokstavligen skiter i.

          Så varför ska jag slösa två minuter av min tid för en namninsamling att stoppa rovfisket på industriell skala? För att få ryggdunk? För mitt samvetes skull?

          Ledsen att säga det men jag har tappat tron på demokrati och att den lilla människan kan påverka genom symbolhandlingar.

          Jag väljer att uttrycka min cyniska ståndpunkt, det påverkar mera än en namninsamling.

          Mvh Ziggy ​​​​​
          Det hjälper nog en del att folk lägger om kosten också och inte köper odlad lax uppfödd på strömming osv som rensas o kina och säljs här när den vart på andra sidan klotet och vänt .
          ja tron till pappskallarna som bestämmer är inte hög då det inte är dom skarpaste knivarna i lådan när det gäller miljö/ekosystem osv utan allt i slutänden styrs av pengar

          var inte meningen att citera dig men cynisk har man all rätt att vara

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

            Det hjälper nog en del att folk lägger om kosten också och inte köper odlad lax uppfödd på strömming osv som rensas o kina och säljs här när den vart på andra sidan klotet och vänt .
            ja tron till pappskallarna som bestämmer är inte hög då det inte är dom skarpaste knivarna i lådan när det gäller miljö/ekosystem osv utan allt i slutänden styrs av pengar

            var inte meningen att citera dig men cynisk har man all rätt att vara
            Citera på du det gör inget.
            Precis som du säger, pengarna styr. Skulle man kunna förskjuta maktbalansen och strypa efterfrågan på odlad lax t.ex då skulle det ha betydligt större inverkan. Dock är det nog en utopi

            Kommentera


            • #7
              Tänkte just på det där med norsk lax och ett inslag på SVT. En lokal fiskare som fick så lite fisk att sälja att han börjat köpa norsk lax att förädla (röka) för att gå runt.

              Paradoxen är att den norska laxen ätit fisk som fiskfoder från de vatten han själv fiskar.... Megatrålare förstör hans fiske å han tvingas köpa produkten av hans olycka, galet?

              Svenskt yrkesfiske och svensk fiskeripolitik förefaller vara ett moras av viljor där den storskaliga, industriella yrkesfiskelobbyn vinner gehör på högst oklara grunder...
              Senast ändrad av anteman; 2022-10-29, 08:32.

              Kommentera


              • #8
                Våra folkvalda och myndighetsfolk är varken dummare eller smartare än övriga i befolkningen. De har olika agendor och styrs av olika lobbygrupper som försöker påverka dem. Fördelen med en demokrati är att det står var och en fritt att engagera sig och ha en åsikt utan att bli straffad för den vilket är en utopi i många länder.
                I Halmstad ville politikerna bygga ett 18 vånings hotel på en populär yta. Det startades en namninsamling och det ledde till folkomröstning i samband med valet - förslaget stoppades.
                Peter b

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
                  Våra folkvalda och myndighetsfolk är varken dummare eller smartare än övriga i befolkningen. De har olika agendor och styrs av olika lobbygrupper som försöker påverka dem. Fördelen med en demokrati är att det står var och en fritt att engagera sig och ha en åsikt utan att bli straffad för den vilket är en utopi i många länder.
                  I Halmstad ville politikerna bygga ett 18 vånings hotel på en populär yta. Det startades en namninsamling och det ledde till folkomröstning i samband med valet - förslaget stoppades.
                  Peter b
                  Så Stefan Löfven, Anders Ygeman, Annika Strandhäll, Tovatt, Jan Jönsson, Dan Eliasson och Farmanbar som exempel utgör med den logiken ett tvärsnitt av intelligensen hos Sveriges befolkning?
                  Förklarar med all önskvärd tydlighet varför Sverige ser ut som det gör idag.

                  För övrigt var det en exempel där demokratin fungerar. Tyvärr är mörkertalet stort gällande de gånger folkviljan blir rövkörd av makten...

                  Sverige är inte längre en demokrati, snarare demokratur.
                  Nog med OT.

                  Over n out
                  Senast ändrad av Ziggystardust; 2022-10-28, 20:03.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jaa... Inressant att du av alla nämnde just dem... Vad ska man då tycka om eh.. "vuxna" personer som ganska nyligen var helt emot vissa kretiner, idag finner dem eh.. mogna, nästan magiskt snabbt?

                    Så är vi OT? Bryr man sig mer om yrkesfisket, rovfisket nu eller är allt helt magiskt bra nu?

                    Undrar om inte demokratur är en benämning bland vissa när demokratin är något som går emot någons åsikt eller åsyftas senaste valet?
                    Senast ändrad av anteman; 2022-10-29, 08:34.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 566 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 334 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 318 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 557 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X