Redan is på sjön här , två veckor tidigare än förra året.
Alltså fullt normalt..!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Klimatförändringar kan man räkna med öppet vatten hela vintern?
Collapse
X
-
Det är redan 5 grader i vattnet här i gävletraterna och blir minusgrader imorgon (-5C några mil norr). Såhär kallt hade vi inte på slutet av november 2022 när jag hade min sista fiskepass med båten.
Lämna en kommentar:
-
Vintern ser ut att ha redan kommit uppe i norr lider med alla spinnfiskare.
Lämna en kommentar:
-
Det pratas väl rätt ofta om att väderfenomen, typ stora högtryck med artkisk kyla, bla kan komma att förstärkas. Borde väl vara något omvänt så det blie varmt också som förstärka gissar jag på.
Gissningsvis så kanske vi kommer se en större skillnad
på en varm vår med tidig islossning och ett kallt år så blir isen än mer envis?
Detta är ju enbart killgissningar men va fan.
Lämna en kommentar:
-
Senaste veckan ena stunden isläggning sen öppet vatten sen isläggning igen. Men nu är det öppet vatten våren på ingång högt lufftryck mycket sol här på Småländska höglandet :-)
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
Jag en pajas ? Är väl inte helt fel gissat, men man får ju inte vara alltför allvarlig.
Fråga inte mig, jag frågade inte dig utan Xerup, om han menade dig, mig eller rent av klimatförnekarna när ha sa "pajasfasoner!" efter att du ställt en fråga och jag svarat...
Om det sedan är vettigt ur miljösynpunkt att skrota/byta en fungerande fossilbil lär bero ju på körmönster, bränsleförbrukning och hur mycket man kör per år samt att ekonomin kan sätta hinder som du nämner.Senast ändrad av anteman; 2023-03-27, 22:24.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Jag en pajas ? Är väl inte helt fel gissat, men man får ju inte vara alltför allvarlig.Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
Hur, vad, vem menar du? Klimatförnekarna, Jester Burk eller jag som svarade på hans fråga? Tycker inte mitt svar var konstigt men du kanske kan utveckla?
Lämna en kommentar:
-
Jag har bara fått det intrycket av någon anledning. så jag var nyfiken på om du lever som du lär. Själv försöker jag belasta miljön så lite som möjligt men jag tänker inte betala mig bankrutt som andan tycks vara idag. Tex så måste man enligt klimatajatollorna köpa en elbil och samtidigt byta oljepannan mot tex jordvärme. Och kostnaden för bara de två ligger på 60-70000€.Ursprungligen postat av anteman Visa inläggJester Burk II Du kan väl inte mena mig? På vilka sätt har jag skuldbelagt andra för att göra för lite? Berätta vet jag.
Däremot har jag sagt att jag är övertygad av all forskning, av forskare, vetenskapen, som säger att vi av klimatskäl måste få ned den fossila konsumtionen.
Finns de som inte tror på detta trots mängden bättre vetande och de söker febrilt på nätet för att hitta den ena eller andra udda rösten. En röst eller få som t o m får dem att tro att miljarder andra är lurade och de har funnit den "dolda" sanningen, obegripliga slutsatser i min mening, men pajasfasoner som nån sa... tja?
För övrigt cyklar jag mest, bl a till jobbet, bilen, en rel. snål diesel, körs primärt vid fisketurer, båten har en modern 4-t, flyger inte ofta senast 2016.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av vaarius275Hej vänner!
Jag har blivit väldigt sugen på att testa på att fiska med en original ”The...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2026-08-16, 19:03 -
-
av vaarius275Hej vänner!
Jag har blivit väldigt sugen på att testa på att fiska med en original ”The...1 Foto-
2026-08-16, 19:03 -
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 547 visningar