Första intrycket på tatula 70 är mycket positivt. Riktigt bra finish och känns len. Verkar vara samma ram som på min alphas air tw. Men tutulan känns tightare (bättre tolleranser) en alphas. Det som skiljer mot dom lite dyrare Daiworna verkar vara lång spolaxel och air rotorn som inte har två lägen när den aktiveras. Hoppas den inte är överbromsad bara för själva rullen är jävligt len och tight. Ska ut och kasta lite på lördag om vädret tillåter. Återkommer hur den känns på vattnet :-)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Blir det och fynda något speciellt under Black Friday?
Collapse
X
-
Har den dubbelkullagrad pinion?Ursprungligen postat av Alman Visa inläggFörsta intrycket på tatula 70 är mycket positivt. Riktigt bra finish och känns len. Verkar vara samma ram som på min alphas air tw. Men tutulan känns tightare (bättre tolleranser) en alphas. Det som skiljer mot dom lite dyrare Daiworna verkar vara lång spolaxel och air rotorn som inte har två lägen när den aktiveras. Hoppas den inte är överbromsad bara för själva rullen är jävligt len och tight. Ska ut och kasta lite på lördag om vädret tillåter. Återkommer hur den känns på vattnet :-)
Kommentera
-
Bra fråga. När jag läser på daiwas sida så nämner dom inte det men på söders hemsida står det att det är "hyper doubble support".Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
Har den dubbelkullagrad pinion?
Kommentera
-
Jo det är det. Lägger in en bild från daiwas hemsida på betydelsen av hyper doubble support och en länk till daiwa tatula 70 från daiwas hemsida. Har tydligen CRBB kullager som ska tåla saltvatten.
The new Tatula SV 70 TW reel introduces a brand new frame size to be the smallest, lightest, and most palmable Tatula reel Daiwa has ever produced. The amazing new Tatula reel is one of the lightest, most controlled baitcasting reels on the market today. Incorporating Daiwa’s HYPERDRIVE Design concept, Tatula SV 70 TW
Kommentera
-
Lovande!Ursprungligen postat av Alman Visa inläggJo det är det. Lägger in en bild från daiwas hemsida på betydelsen av hyper doubble support och en länk till daiwa tatula 70 från daiwas hemsida. Har tydligen CRBB kullager som ska tåla saltvatten.
https://daiwafishing.com.au/products/tatula-sv-tw70
Enligt min erfarenhet rostar Daiwas CRBB i princip lika lätt som deras andra kullager. Marginellt bättre på att motstå rost möjligen. Dock verkar toleranserna vara bättre över tid i dem kullagren verkar det som.
Kommentera
-
Ok. Bra att veta. Kommer ändå bara köra sötvatten med den. Ville ha en rulle som jag inte är så rädd om. Med det menar jag typ när jag fiskar i min aluminium eka (repar skiten ur rullarna), eller dom få gångerna jag fiskar från land och måste lägga ner rullen för att landa fisk :-)Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
Lovande!
Enligt min erfarenhet rostar Daiwas CRBB i princip lika lätt som deras andra kullager. Marginellt bättre på att motstå rost möjligen. Dock verkar toleranserna vara bättre över tid i dem kullagren verkar det som.
Kommentera
-
Provade tatulan sv 70 igår och måste säga att den presterade över förväntning. Parade ihop den med mitt muse black 3-15g som snarare är 5-20g. Mycket prisvärd rulle (1798kr på rea). Kastar långt. Hade med mig min zillion tw parad med Muse black 5-20g och gekkabijin som satt på benkai 2-7g som referens rullar. Kastar nästan lika långt som min zillion med vikter upp till ca 18g. Efter det upplever jag att zillions "boost" kickar in vilket bidra till längre kast. Kastade rapala countdown elite 4g någon meter kortare än Gekkan. Men då får man ha i åtanken att spöt som användes inte laddade med kastvikter under 7g. Så helt klart godkänd när det kommer till kastlängder med vikter som kan klassas som finess, vilket också rullen är till för. Jävligt skön i invevning (även under last) och en av dom skönaste plattformerna att "palma" (Samma som alphas air, alphas 800 och Gekkan).
Finishen är iallafall på min rulle helt felfri. Inga luftbubblor eller riningar i lacken. Tolleranserna är riktig tighta. Själva gummit på vevknopparna är däremot inte lika sköna som på Gekkan eller Zillion.
Ska man kritisera något så är det väl att gummit på vevknopparna. Sen låter rullen mer en tex Zillion när kastbromsen jobbar. Tror det beror på att själva bromsbanan är i plast och inte metall som på Zillion. Det ghostade spindel motivet är väl inte heller det snyggaste.
Summan av kardemumman så har daiwa lyckats bygga en grym liten rulle till finessfisket som helt klart är värde dom 1798 kr som jag gav för den.
Skitfiske spå er mina vänner :-)
- Gillar 1
Kommentera
-
- Gillar 1
Kommentera
-
Sålde mon beast. Fick aldrig till kasten med rullen. Kändes överbromsad två tredjedelar in i kasten. Försökte med alla möjliga bromsinställningsr men fick aldrig till det. Jämförde mycket med mina ambor vilket kan vara boven till min upplevelse.Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 123 visningar