Blir det och fynda något speciellt under Black Friday? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blir det och fynda något speciellt under Black Friday?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Ursprungligen postat av senzitivity Visa inlägg

    Precis så som det ska vara, set and forget. I min tveksamhet har mitt onda öga redan börjat snegla på 19 Antares, men nog lär det komma en ny nästa år, så behåller sannolikt Bantam.

    Beställde f.ö. HG, men Upplev lyckades skicka en vanlig, 6.2. Mitt användningsområde är främst cranks och jiggfiske, det senare ofta med lugn hemtagning och knackningar på stenbotten efter gös.

    Frågan är om 68cm mot 78 i hemtagning skiljer sig så mycket IRL? Vid ett kast på 50m tar det ca 73 vevtag med standard mot 64 varv med HG. Men visst, 200 kast senare blir nio vevtag snabbt 1800 fler.
    Det märks och du kommer definitivt uppleva rullen som långsammare om du sen tidigare är van vid en HG eler XG modell

    Kommentera


    • #72
      Ursprungligen postat av Hugo H Visa inlägg

      Det märks och du kommer definitivt uppleva rullen som långsammare om du sen tidigare är van vid en HG eler XG modell
      Kollar efter linintag per varv och föredrar i regel ca 75-78cm på såväl multi som haspel. Blir nog ett byte, utesluter inte en retur. Men frågan är vilken rulle i Shimanos lineup man klickar hem istället...

      Kommentera


      • #73
        Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

        Nu har jag inspekterat den noga och suttit och vevat en stund. Nu känns den lenare. Antagligen så behövde man veva in fettet lite. Knappen till låset på luckan känns inte så gedigen. Gaveln känns plastig och finishen inte den bästa. Har jämfört med mina daiwor och shimanos bland annat några jdm rullar och helt ärligt så hittar jag imperfektioner på alla rullar. Men om jag hittar 1-3 ställen med dålig finish på dom rullarna så har zenon cirka 10.

        Till det positiva så är den liten och pallmar väldigt skönt med mitt megabass levante. Får se hur den känns på vattnet om jag vågar behålla den :-)

        Av alla rullar på bilden så har min gamla Aurora från 2009 bäst finish och känns mest gedigen.
        Fina rullar! blir nog svårt att bli nöjd med abu:n om du jämför med dina daiwor och shimanos

        Kommentera


        • #74
          Ursprungligen postat av Hugo H Visa inlägg

          Fina rullar! blir nog svårt att bli nöjd med abu:n om du jämför med dina daiwor och shimanos
          Det där beror på. Gamla generationen Abu-rullar är faktiskt riktigt trevliga. Gamla Premier, Aurora, MGX, MGXtreme och LTZ är riktigt riktigt trevliga.

          Kommentera


          • #75
            Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

            Det där beror på. Gamla generationen Abu-rullar är faktiskt riktigt trevliga. Gamla Premier, Aurora, MGX, MGXtreme och LTZ är riktigt riktigt trevliga.
            Ja och dessutom med tanke på hur mycket problem dagens shimano och daiwa har.

            Kommentera


            • #76
              Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

              Det där beror på. Gamla generationen Abu-rullar är faktiskt riktigt trevliga. Gamla Premier, Aurora, MGX, MGXtreme och LTZ är riktigt riktigt trevliga.
              Jaså det var som tusan, Minns att jag känt på en MGXtreme någon gång i butik och var inte alls imponerad tyckte den kändes väldigt plastig och knarrig samt att den inte var lika len och fin som shimanos och daiwor kan vara. Kanske är lite väl biased mot japanerna nu men men

              Kommentera


              • #77
                Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                Det där beror på. Gamla generationen Abu-rullar är faktiskt riktigt trevliga. Gamla Premier, Aurora, MGX, MGXtreme och LTZ är riktigt riktigt trevliga.
                Något som stör mig enormt med zenon är att centrufigal bromsen skramlar. Har provjerkat med rullen hemma och bromsarmarna skramlar emot bromsplattan. Var det samma med dom gamla rullarna? Det kanske inte är så farlig när man spolar på lina.

                Ibland kan saker låta och kännas annorlunda med påspload lina och när man är ute på vattnet.
                Senast ändrad av Alman; 2022-12-01, 18:39.

                Kommentera


                • #78
                  Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                  Något som stör mig enormt med zenon är att centrufigal bromsen skramlar. Har provjerkat med rullen hemma och bromsarmarna skramlar emot bromsplattan. Var det samma med dom gamla rullarna? Det kanske inte är så farlig när man spolar på lina.

                  Ibland kan saker låta och kännas annorlunda med påspload lina och när man är ute på vattnet.
                  Jag känner inte igen fenomenet. Jag har hört talas om det, men det har aldrig varit märkbart på dem IVCB-6 bromsar jag hanterat.

                  Kommentera


                  • #79
                    Lägger upp en bild på den usla finishen. Vad tycker ni, är det acceptabelt?

                    Och det finns cirka 10 ställen till med lufbublar och dålig lackering i kanter. Kan lägga upp fler bilder om någon misstror.

                    Kommentera


                    • #80
                      Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                      Lägger upp en bild på den usla finishen. Vad tycker ni, är det acceptabelt?

                      Och det finns cirka 10 ställen till med lufbublar och dålig lackering i kanter. Kan lägga upp fler bilder om någon misstror.
                      I mitt tycke, för prisbilden ämnad, inte ok.

                      Jag hade skickat tillbaka den.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 320 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 317 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 553 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X