" Testar havsöringsspön " - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

" Testar havsöringsspön "

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • " Testar havsöringsspön "

    Butikschefen på Wittlocks ( Hstd) har gett mig tillåtelse att testa ett antal spön . Han är hos Daiwa idag så testet blir imon tisdag. Trodde först att jag bara skulle gunga dem , men det blir provkastning på en gräsmatta. Mäter upp 50m och använder samma rulle på samtliga spön. Kommer o va spön runt 10 fot och som skall fungera väl med dobb och plåtbit.
    Försöker hinna med så många som möjligt som finns inne i butiken. Ska försöka undvika o snubbla så man inte trampar sönder ett par tusen.
    Lägger ut tråden imon om allt gått enligt plan.
    Peter b

  • #2
    Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
    Butikschefen på Wittlocks ( Hstd) har gett mig tillåtelse att testa ett antal spön . Han är hos Daiwa idag så testet blir imon tisdag. Trodde först att jag bara skulle gunga dem , men det blir provkastning på en gräsmatta. Mäter upp 50m och använder samma rulle på samtliga spön. Kommer o va spön runt 10 fot och som skall fungera väl med dobb och plåtbit.
    Försöker hinna med så många som möjligt som finns inne i butiken. Ska försöka undvika o snubbla så man inte trampar sönder ett par tusen.
    Lägger ut tråden imon om allt gått enligt plan.
    Peter b
    Spännande ser fram emot resultat!

    Kommentera


    • #3
      Instämmer med föregående talare! Ska bli intressant att se hur de moderna (?) lite mer bottenstyva, toppigare spöna levererar. Bra tror jag med viss kastteknik men jag vill ändå ha lite djupare, förlåtande aktion då jag kör flätlina med och ibland utan nylon/FC tafs.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Instämmer med föregående talare! Ska bli intressant att se hur de moderna (?) lite mer bottenstyva, toppigare spöna levererar. Bra tror jag med viss kastteknik men jag vill ändå ha lite djupare, förlåtande aktion då jag kör flätlina med och ibland utan nylon/FC tafs.
        Då borde du kolla in Reliant Searun 2.0, har det gamla och det är perfekt balanserat med rätt aktion och längd, 2.0 kan inte va sämre….

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
          Butikschefen på Wittlocks ( Hstd) har gett mig tillåtelse att testa ett antal spön . Han är hos Daiwa idag så testet blir imon tisdag. Trodde först att jag bara skulle gunga dem , men det blir provkastning på en gräsmatta. Mäter upp 50m och använder samma rulle på samtliga spön. Kommer o va spön runt 10 fot och som skall fungera väl med dobb och plåtbit.
          Försöker hinna med så många som möjligt som finns inne i butiken. Ska försöka undvika o snubbla så man inte trampar sönder ett par tusen.
          Lägger ut tråden imon om allt gått enligt plan.
          Peter b
          Spännande, är det bara Daiwa spön lr från flera olika fabrikat du skall få testa? Kul med testutlåtande från någon som inte är märkesbunden oxå. Är det personalen från Wittlocks som skall rycka i linändan för att simulera fisk och stilkänsla?

          Kommentera


          • #6
            Kul att ni hänger på. Från början tänkte jag ngt litet gungande i butik men nu har det vuxit till ett större projekt så pressen ökar.
            Jag har på egen hand valt ut spöna efter mitt tycke och självklart vad som fanns inne i butiken. Frågade när jag var klar om de tyckte att jag missat några vilket inte va fallet.
            Jag gör detta helt på eget initiativ som en kul grej. Det finns massor av andra spön som säkert är minst lika bra men det var dessa som fanns inne.

            Westin 10 fot , 7-30g : W 3an ( nya ) W 4an ( nya ej inne) , W 6an

            Sölv 10 fot , 10 - 30g : AG 3 och AG 2

            Daiwa Luvias 10.1 fot , 4 del 5 - 25g
            Daiwa Luvias 10.1 fot , 2 del 10- 35g

            SG parabellum travel 10.6 fot , 8 - 28g
            SG 4 travel shore game 10.1 fot , 12 - 35g
            SG custom coastal 9.6 fot , 9 - 27g

            Får se om jag hittar nån lönebidragare , skolan ligger nära så ngn pigg mellanstadieelev med mycket spring o hopp kanske går o " felkroka ".

            Tittar på följande : finish/känsla , balans i handen , rullfäste/grepp/bakhandtag och kastegenskap.
            Kom med feedback på detta om ni har lust , sen kan jag nog inte infria alla önskemål.
            Fram mot kvällen borde jag fått upp tråden om jag inte tappat den .....
            Peter b

            Kommentera


            • #7
              Hej Rusty .
              Personalen på W har så dåligt Fulton så det fick va och ägarn som annars hade funkat va inte tillgänglig.
              Ang Searun vet du ngt om det nya .
              Var det 9.6 du tänkte på , för 10 fot kändes för tungt och högt klassat för min smak.
              Peter b

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
                Hej Rusty .
                Personalen på W har så dåligt Fulton så det fick va och ägarn som annars hade funkat va inte tillgänglig.
                Ang Searun vet du ngt om det nya .
                Var det 9.6 du tänkte på , för 10 fot kändes för tungt och högt klassat för min smak.
                Peter b
                Ja det är 9,6an, tiofotan är i grövsta laget till HÖ, men säkert perfekt till landlax, det jag gillar med Searun spöna är balansen och aktionen, har gamla 9,6 an och balanspungten är exakt vid rullen så det känns som att hålla en fjäder i handen och det är bra, det enda negativa jag har att säga om Searun är att ringarna blir angripna av korrosion, Kigan, samma ringar som gamla St croix legend tournament serien hade, tror nya serien har Fuji. Hursomhelst ringarna på mitt spö har i alla fall tålt stryk och dom håller, bara lite ytrost typ….

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                • Newborn
                  Svar till Värde?
                  av Newborn
                  Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                  2024-01-13, 20:31
                • Knox88
                  Värde på spön ?
                  av Knox88
                  Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                  2023-08-13, 11:49
                • Backslag
                  Svar till Cisco Kid, mindre
                  av Backslag
                  Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                  2023-09-03, 20:16

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                15 svar
                4 563 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                63 svar
                13 303 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                16 svar
                1 453 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg mrfisker  
                Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                19 svar
                5 314 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                20 svar
                25 553 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Arbetar...
                X