Testet av öringspö - check - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Testet av öringspö - check

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Med tanke på att hela testet från butik till testning o tbaka till butik tog nästan 2.5h så var det inte läge och testa med mer än en o samma vikt. Hade tagit minst 4h timmar och vet inte om det gett så mycket mer o bättre info. Enda sättet att snabba på processen hade varit att ha alla 11 spöna riggade med likadana 2500 rullar med samma mängd lina o dimension och 11 likadana drag ( minsta problemet) - faller på sin egen orimlighet.
    Tror att Morethan 5-25g - 10.2 fot skulle va spännande , kommer att testa det när det är tillbaks i butiken. Eftersom jag är inbiten dobbfiskare och under minst 10 års tid fiskat med långa spön 11.2-11.4 fot med lång djup aktion så söker jag denna alltmer " sällsynta" spötyp.
    Innan jag fann mitt favoritspö W8 11.3 fot 7-30g så körde jag med Guidelines lpxe v2 spin 11.3( tror jag) tror igen att det var maxat till 30g. Det var ändå en inskolning på W 8an som jag va tvungen o kasta in mig på. Kändes först väldigt mjukt men ju mer jag pressade det vid kast desto mer gav det tillbaka och vid matchning är det en fröjd att låta spöt arbeta med/mot fisken. Jag tar inte fisken särskilt hårt eller snabbt - vill verkligen njuta av fajten - sån är jag. Inget rätt eller fel - bara mitt sätt.
    Peter b

    Kommentera


    • #22
      Trevlig läsning när fiskeabstinensen är som värst, även om du inte hade så mkt till övers för mitt favoritspö SG Custom Coastal 9’ 6”. Jag uppskattar den lite djupare ”katapult-aktiga” aktionen med något styvare topp på det. Tycker det känns bra med 15-18 grammare men letar nu efter ett spö med snarlik aktion, kanske snäppet krispigare, men för de mindre dragen (runt 10 gram). Gärna lite kortare också, 8-9 fot. Tips välkomnas!

      Kommentera


      • #23
        Hej. Nu tar du väl i Mikael. Det enda som jag vände mig emot va det i mitt tycke korta bakhandtaget. Klingan gillar jag framförallt om du skall fiska dobb 15-20g och lite lättare drag.
        Så länge den som fiskar är nöjd med sitt spö så är jag nöjd.
        Sällan vi är ute på en riktig fisketur och står o byter spön o kan jämföra. Absolut viktigaste är att hitta ett( två ) spön som är anpassat till det fiske som du( vi ) utövar. ( sen har vissa av oss kanske ngt fler spön än vi behöver , annan fråga.)
        Tar paus nu om det inte finns specifika frågor till mig , så får tråden leva sitt liv.
        Peter b

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Mikael.T Visa inlägg
          Trevlig läsning när fiskeabstinensen är som värst, även om du inte hade så mkt till övers för mitt favoritspö SG Custom Coastal 9’ 6”. Jag uppskattar den lite djupare ”katapult-aktiga” aktionen med något styvare topp på det. Tycker det känns bra med 15-18 grammare men letar nu efter ett spö med snarlik aktion, kanske snäppet krispigare, men för de mindre dragen (runt 10 gram). Gärna lite kortare också, 8-9 fot. Tips välkomnas!
          Du har PM!

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
            Toppigare spön kommer väl av två anledningar. Det låter bättre för många med ett spö som är snabbt än ett som är medium.
            Och så är det ett sätt att spara pengar. Man tar bara en klinga som används till spön för havsabborre.
            Det där är lite intressant, finns mängder av spön för sea bass/havsabborre. Flertalet förefaller vara aningen åt det toppigare hållet, säg omkring halvaktion. Vet inte om de främst kör nylon eller flätlina sannolikt det senare och då ”borde” ett mjukare spö vara att föredra ur drillningssynpunkt. Å andra sidan förefaller måmga kasta med snabb kraftrörelse så de väljer det lite styvare även om det finns de med djupare aktion.

            Detta spö ska delvis vara ett sånt spö Exsence Infinity, 9’6” 7-32g 128g. Har snabb återhämtning men djupare aktion. Ska tydligen kasta långt utan att man behöver ta i som en halv gnu. https://www.henry-gilbey.com/blog/sh...remotely-cheap


            Fin böj i bild iaf, skulle gärna pröva men priset sätter hinder...
            Click image for larger version  Name:	Screenshot_20221202-120309_Chrome.jpg Views:	0 Size:	311,7 KB ID:	2612771




            Click image for larger version  Name:	(R)D611478.jpg Views:	0 Size:	68,0 KB ID:	2612772

            Bekvämt handtag som det synes men inte gratis, ca 700 USD i Japan! Nöjer mig med ett Sölv, Westin eller Luvias tror jag.
            Senast ändrad av anteman; 2022-12-02, 13:48.

            Kommentera


            • #26
              Nu kör jag liten utsvävning i tråden men med fiskeabstinens och inte möjlighet att fiska så skriver jag några rader framför Vasaloppet…

              Var i butik och kikade på kortare alternativ till spö än det Savagear Parabellum CCS Travel 10’6 8-28g som står i källare tillsammans med ett Spro Skyvolt 9 fot 12-25g. Jag har haft ett Savagear Parabellum Travel 8 fot 7-21g men sålde det på grund av kort bakhandtag och rullfäste som inte föll i smaken. Eftersom jag tänkte ha det som reserv till flugspöt var 4-delat smidigt. Hursomhelst så klämde jag på ett spö, ett Darts Perchmaster V2 SH 10-35g 7 fot och det var trevligt men för styvt för hö. Dock hade det ett rullfäste som var gummiaktig vilket var oväntat trevligt att hålla i. Då jag nu sett att denna serie finns i 4-delad 7 fot 5-20g är det intressant för min del och eftersom det är toppigt så går det säkert bra att snärta ut små drag kring 10-12g. I övrigt så är det nog så att om man som jag gillar djupare aktion åt det paraboliska hållet så är det oftast de billigaste spelserierna som uppfyller detta. Tyvärr tittar de flesta fiskare på dyra spön då gramjakten styr och då förbises många potentiella öringspön. Till exempel är Berkley Phaser ett sådant spö som jag tycker har bra öringkarma. Rullfästet lämnar en del att önska men det går att förbise sett till priset på spöt. Även hela bakhandtag är bra för balansen då split grip bidrar till minskad vikt och framtunga spön. Billiga spön har även större och färre spöringar vilket jag tycker är toppen då jag fiskar under vintern och avskyr många små spöringar (vilket mitt Parabellum har) som fryser ihop trots nylonlina så under denna period fiskas mitt Spro som är just billigt och har få och stora ringar som klarar bistert väder. Jag förstår att trenden är snabba toppaktioner vilket inte är fel, särskilt om drag används och inte dobb. Dock är dessa spön oförlåtliga vid kast och för mig som slarvar vid kast så ger snabbare klingor oftare fladdrande snurrande beten som resulterar i kortare kast än mina långsamma klingor som hjälper till och kompenserar mina brister och skickar iväg betet längre. Nu är jag ingen dobbfiske expert men kan tänka mig att med snabbt toppigt spö skulle jag säkert kunna smälla av linan vid kast för det har jag lyckats med tidigare med kustvobblers. Så när hö spön ska införskaffas så är testet som Peter B bra för det vägleder då praktiken inte alltid ger det som specifikationer på pappret ger…

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Mikael.T Visa inlägg
                Trevlig läsning när fiskeabstinensen är som värst, även om du inte hade så mkt till övers för mitt favoritspö SG Custom Coastal 9’ 6”. Jag uppskattar den lite djupare ”katapult-aktiga” aktionen med något styvare topp på det. Tycker det känns bra med 15-18 grammare men letar nu efter ett spö med snarlik aktion, kanske snäppet krispigare, men för de mindre dragen (runt 10 gram). Gärna lite kortare också, 8-9 fot. Tips välkomnas!
                en som jag tycker kastar bra för att vara 9' är söders egna Scout silver. styv topp som är rapp! Kan vara något för dig (Y)

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg
                  en som jag tycker kastar bra för att vara 9' är söders egna Scout silver. styv topp som är rapp! Kan vara något för dig (Y)
                  Nu har jag inte testat ditt spö, hur långt bakhandtag är det om du mäter från rullfoten?

                  till Mikael.T så tror jag flera abborre spön skulle kunna passa dig!

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg

                    Nu har jag inte testat ditt spö, hur långt bakhandtag är det om du mäter från rullfoten?

                    till Mikael.T så tror jag flera abborre spön skulle kunna passa dig!
                    har spöt hemma hos min mor. men tycker det var lagom. Tycker den är skön att hålla i och känns lätt att kasta dragen

                    Kommentera


                    • #30
                      harlequine givet att du gillar djupare, lite långsammare spön så tror jag Scout Silver kan bli lite "för mycket".
                      "Detta spö är inte likt traditionella spön avsedda för havsöring då klingan är något snabbare och med lite mer "pulver" än normalt" som Söders säger men känn på det om du kan. Ska själv känna på bl a Sölv AG 3 som med sin T30 kolfiber nog är lite mer lugn än säg Sölv AG 2 eller AG1 med T40. Nu säger inte kolfibern allt utan klingans tapering har betydelse.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 576 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 590 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 331 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X