Torrviftat Sölv AG1 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torrviftat Sölv AG1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Torrviftat Sölv AG1

    Precis gungat ABU premiumspön ur klassen Sölv AG1
    Det fanns 3 olika spön inne :
    9 fot , 6-26g ,142 gram alla spön vägda på digital brevvåg , uppgifterna finns inte bland spec fr ABU.
    9.6 fot , 8- 29g , 150 gram.
    10.3 fot , 9 - 32g , 160 gram.
    Det man frågar sig är: hur lätta spön går det att göra.
    Snygg blå klinga , rullfästet väldigt silvrigt . Har inte bestämt mig om jag tycker det är snyggt eller ser lite " billigt ut " - vanesak
    Det som kändes bäst va inte oväntat 10.3an , lite mer följsamt och lite mer gung i spöt. Ett spö jag skulle kunna tänka mig o köra både dobb o plåt.
    De andra två lite pinnigare , rappare .
    Prisbilden 4.5 - 5 tusingar
    Gör en koll på Daiwa Shogun när det landar i butik samt en
    " efterlysning " på nya W4an.
    Peter b

  • #2
    Jag har sett bilder och det är just silvrigt. Fascinerade hur lätta vissa spö blivit, de ovan och t ex vissa sea-basspön. Shimano Exsence Infinity 9’6” -32g och endast 128g men också 700USD…

    En fråga Peter, du testade ett W4, det finns också en serie som heter W4 Spin 2nd - är det den du syftar på såsom ”nya W4”?
    Senast ändrad av anteman; 2023-01-14, 12:56.

    Kommentera


    • #3
      Klämde på Sölv spöna också i helgen & det är det trevligaste jag har känt på från ABU, det känns verkligen att det är premium spön.

      Kommentera


      • #4
        Att produktspec ”saknas” har man sett förut och tyder alltsom oftast på ett medvetet beslut från marknadsföringsavdelningen.

        Spec som är ledande, lämnas i regel aldrig utanför.

        Man vill nog undvika en oönskad jämförelse mellan en premiumprodukt mot en billigare i produktlinjen, eller hos konkurrenten, som kan förstöra värdet eller associationen med premiumsegmentet.

        Tankeställare mot övriga AG spöna. Ja, helt annan klinga, men lättare spön kan byggas som Anteman är inne på och tål att jämföras.

        Sölv AG3 9 fot, 145gr
        Sölv AG2 9 fot, 135gr

        Visserligen 7-22g kastvikt och ”bara” 8’10” långt.
        Senast ändrad av senzitivity; 2023-01-12, 13:52.

        Kommentera


        • #5
          Japp , 2nd är nya W4an såg att vissa butiker fått in den. Min lokala handlare trodde att de skulle ha den om 2-3v.
          10 fot va väl upp till 30g. Ska känna på den nya o gamla parallellt och se om jag känner " stor" skillnad.
          Peter b

          Kommentera


          • #6
            Bra pris 700 dollares om det varit 1994 då man va i staterna och den kostade runt 4kr.

            Kommentera


            • #7
              Jag kör den här 9’ ML 6-25g, väger 122 gram

              https://fish.shimano-eu.com/content/...P-LUNAMIS.html

              Kommentera


              • #8
                9 fot , 6-26g känns ju perfekt till put and take dessutom samt fjällresor

                Kommentera


                • #9
                  Ja ska man tro vad Westin säger om nya W4 (2nd) så är såväl konstruktion som innehållet i klingan ngt annat och snabbare. Jag hoppas isf att det är snabbare pga kolfibern och inte att det är en mer markerad tapering som gör det snabbare men sannolikt också styvare (toppigare) för det vill jag nog inte ha.

                  Får väl ringa några butiker i Stockholm, kolla vad de har hemma och åka ned och känna, titta på dem lite. Utförande, balans, rullfäste, böjkurva. Gillar dessutom äkta spigotholkar, de är snyggare, känns påkostat och jag inbillar mig att de ger en bättre böjkurva än ”sleeve-over” även om enbart den saken inte är en total deal-breaker.

                  Apropå spövikter så kan de nog inte bli så mkt lättare om man samtidigt vill ha viss hållbarhet. Exempelvis 122g 9' eller 150g 9'6" imponerar och jag tror de håller för kast, mothugg, drillning och så med X-wrap och liknande. Dock inbillar jag mig att lättare spön blir tunnväggiga spön, alltså känsligare för stötar mot t ex sten, mindre repor i densamma så de kan bli spöbrott vid belastning, vi får se. Lätt är trevligt men skulle inte kalla säg 160-170g tungt, hyfsad balans är också behagligt.
                  Senast ändrad av anteman; 2023-01-14, 13:47.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag föredrar spön som inte är mjuka. Kastar kortare då för mig.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 587 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 638 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 580 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X