Nu kan vi sluta köpa nya spön... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nu kan vi sluta köpa nya spön...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nu kan vi sluta köpa nya spön...

    När Hardy 2009 släppte sitt första spö tillverkat med det nya limmet som 3M tagit fram som Hardy köpte ensamrätten till och kallade för Sintrix var det sista gången någonting nytt och revolutionerande kom på spömarknaden... alla andra har sen härmat och apat efter.

    Idag har dom flesta spötillverkarna ett liknande bindmedel i sina premiumspön och det är nu svårt att finna ett spö för över 2500:- som inte har minst 5 års garanti.

    En klinga med exempelvis PowerLux som ABU Garcia kör med i sin Zenon-serie kommer aldrig att kunna "mattas ut" av användning även om spöringar, lindningar och annat kan gå sönder med tiden. Det här innebär ju då att man väldigt sällan kommer behöva köpa ett nytt och "bättre" spö på väldigt många år...

    Nu har jag inga riktiga premiumspön och kommer säkert inte behöva några för min typ av fiske heller... möjligtvis för känslan då. Om jag mot förmodan "behöver" skaffa ett nytt spö så lovar jag här och nu att inte köpa något som inte är värt att reparera om en spöring går sönder eller liknande... ett spö som mitt försäkringsbolag ska få skriva en liten notis om ifall olyckan är framme.

    Hur ser ni andra på slit och slängmentaliteten vi tvingats på av allehanda reklam från tillverkarna?

  • #2
    Flugspön: det var jätteskillnad på billigt och dyrt för 20 år sedan. Ett billigt spö var tyvärr ofta svårt att kasta med. De dyra spöna var riktigt bra redan då och komponenter/bygge matchade ofta prislappen. Idag skulle jag vilja påstå att lägstanivån höjts otroligt mycket och du kan knappt få tag på ett dåligt spö. Tyvärr tycker jag att byggen/komponenter är lite si och så även på premiumspön idag. Har haft nyare Winston-spön där rullfästet lossat, Sage-spön med stora sjok lack vid spöringarna etc. Dvs, skulle jag köpt ett nytt spö idag hade jag antagligen kikat i budget-segmentet först.

    Haspelspön: här tycker jag det hänt mycket! Klingor och komponenter på spön för en tusenlapp eller två som idag är lätta, superkänsliga och väldigt trevliga att fiska med.

    Sen är det väl alltid så att tillverkarna vill påvisa att den här nya serien är SÅ mycket bättre än förra årets. Nån gång har de säkert haft rätt men långt ifrån alltid

    Kommentera


    • #3
      Så har många redan tänkt i flera år, köper inget spö jag inte har i minst 10 år. Varför köpa skit och göda slit och släng kultur.

      Kommentera


      • #4
        Jag köper nya spön och säljer de jag inte använder.
        Bara dumt att låta dem stå och damma bara för att
        Finns alltid något som inte har pengarna eller viljan att betala fullpris.
        Är det dessutom någon lite yngre utan medlen så är det ännu bättre
        Senast ändrad av Mijni; 2023-01-16, 21:55.

        Kommentera


        • #5
          Köpte Scout Lunker under black friday annars hade jag hållt mig till Perchfight crankspin :P

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

            Hur ser ni andra på slit och slängmentaliteten vi tvingats på av allehanda reklam från tillverkarna?
            Om man känner sig tvingad att köpa nytt har man ett problem.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

              Om man känner sig tvingad att köpa nytt har man ett problem.
              Det var inte vad jag skrev :-)

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                När Hardy 2009 släppte sitt första spö tillverkat...

                Hur ser ni andra på slit och slängmentaliteten vi tvingats på av allehanda reklam från tillverkarna?
                Det är ju en rådande mentalitet generellt skulle jag säga. Spöns kvalitet över tid vet jag inte så mycket om men rullar, även dyra förefaller ha mer av inbyggd livslängd nu än för säg ca 10-20 år sedan och reservdelar är i många fall svåra och/eller dyra att få tag på. Sett bilder här på rostiga lager på rullar som gått något år men som enligt uppgift ej har misshandlats även om det är svårt att fastställa... Inbyggd livslängd, dålig, långsam service likaså är tråkiga fenomen men det ger ju merförsäljning.

                Vissa byter spön och rullar som bara den... Och det står ju alla fritt. Vissa jagar t ex det optimala gäddspön men det finns nog inte mer än en stund då flera av oss påverkas av vad som är "inne" , både i spöns längder och aktioner, beten och tekniker. Skulle inte kalla mig "tvingad" till köp och det menar du nog inte men visst påverkas många av oss av reklamen, av FS om nya saker som sägs vara lättare, snabbare, lenare eller kastar bättre.

                Har nu t ex ett SG Parabellum 9'6" - 34g spö till HÖ, säg 10-12 år gammalt . Så lite som jag fiskar HÖ så "duger" det men funderar ändå på ett byte. Ett lättare spö gärna snabbare men inte toppigare inbillar jag mig vore trevligt men det ger knappast mer fisk, kanske lite mer mys under hugglösa perioder men det går väl över...
                Sen har jag en HÖ-multi också men ett+20 år gammalt spö som borde...?

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                • Newborn
                  Svar till Värde?
                  av Newborn
                  Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                  2024-01-13, 20:31
                • Knox88
                  Värde på spön ?
                  av Knox88
                  Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                  2023-08-13, 11:49
                • Backslag
                  Svar till Cisco Kid, mindre
                  av Backslag
                  Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                  2023-09-03, 20:16

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                15 svar
                4 576 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                63 svar
                13 585 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                16 svar
                1 467 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg mrfisker  
                Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                19 svar
                5 329 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                20 svar
                25 573 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Arbetar...
                X