Gäddorna stressas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddorna stressas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gäddorna stressas

    https://www.skd.se/2023-01-15/stopp-...dorna-stressas

  • #2
    Vad vill du ha sagt med den länken?

    Kommentera


    • #3
      Ett bra beslut av fiskevårdsområdet.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
        Ett bra beslut av fiskevårdsområdet.
        Varför är det beslutet bra? Finns det några andra alternativ som kan vara bättre?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

          Varför är det beslutet bra? Finns det några andra alternativ som kan vara bättre?
          Det är väl bra att någon tar en mer aktiv roll mot tävlingsfiske?

          Och ska det ändå tävlas i gäddfiske vore väl hösten lämpligaste tiden?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

            Varför är det beslutet bra? Finns det några andra alternativ som kan vara bättre?
            Varför skulle beslutet inte vara bra ?
            En fredad period under leken om fisketrycket är högt låter som en utmärkt idé.

            Kommentera


            • #7
              Det blir mest gissningar då det inte finns mycket forskning inom området, och troligen skiljer det åt när det är som mest skadligt för den enskilda gäddan eller för beståndet.

              Min gissning är att fiske runt leken, då menar jag sent förleksfiske på romsprängda gäddor och under lek då man stör och av avbryter lek är negativt för beståndet.
              Däremot borde ett mindre bestånd betyda mer mat per individ och större medelvikt. Men allt är bara gissningar och spekulationer även här.

              Ett fiske på utmärglade efterleksgäddor borde vara sämre för individen, men tror inte det är i närheten av hur pass dåligt det är för gäddan att bli uttröttad i höga temperaturer så där avstår jag från riktat fiske efter gädda.

              Summa summarum så tycker jag ändå det är bra att man avstår från tävlingar under högsommaren och förskjuter dom till senare när vattnet kylts av något.


              Kommentera


              • #8
                Det har ju ingen betydelse om det är tävling eller inte... dom här sportfiskarna som tävlar åker bara till nån annan sjö... eller fiskar i den sjön som förbjudit tävlingar...

                Vi tävlar ju här... både gädda och abborre från januari till december... ska vi sluta med det för att några tror sig ha facit på allt om fiskars stressnivå?

                Kommentera


                • #9
                  Härligt initiativ! Mer och mer forskning pekar ju på att det är skadligt att fiska i varmt vatten, tycker gott och väl man kan hålla sig till att fiska gädda under tidig förlek samt under hösten. Har för mig att Oscar Trowald sagt att man inte märker någon skillnad på rommens kvalitet när man fiskar förleksgädda, men det känns lite märkligt att de inte skulle ta stryk.

                  Kommentera


                  • #10
                    Nu fiskar jag själv en del i Ringsjön så ett eventuellt fiskeförbud kommer att minska mina fiskedagar något men jag tycker trots det att detta är en bra idé. Det känns som att en del av tävlingarna vuxit sig för stora. Att köra Masters i Ringsjön innebär en jävla massa fiskare som ska reka och sedan tävla. Att åka upp till Blekinge helgen innan eller efter Gäddfestivalen känns lönlöst. Jag tycker själv att det roligt att tävla men har inte gjort det på ganska många år nu. Har full respekt för att andra tycker annorlunda, och det är fine, men jag blir lite orolig för sportfiskets påverkan när jag ser hur många vi blir på tävlingar.
                    Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 585 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 329 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X