Rullolja/fett vilket är bäst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rullolja/fett vilket är bäst?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rullolja/fett vilket är bäst?

    Tänkte serva mina 4 multirullar, men vilken olja+fett rekommenderar ni?
    finns ju alltid nån som är ”bättre” vågar inte bestämma vad som helst, 2 abborre shimano, 2 abu beast som ska servas

  • #2
    Rockets oljor & Cals Grease, blir nog inte mkt bättre än så.

    https://sportfiskeboden.com/collecti...elar-lagprofil

    Kommentera


    • #3
      Både abu's och shimanos smörjmedel fungerar för rullar för vardagligt bruk

      Kommentera


      • #4
        Skulle vilja påstå att i stort sett alla smörjmedel avsedda för fiskerullar fungerar hjälpligt i de flesta fall, även i det aktuella.
        Visst, det kanske inte är lämpligt att kleta på Shimanos fett avsett för tunga havsrullar i en BFS-rulle och det kanske inte är nödvändigt med IOS-fett för 40 kronor per gram i en bruksrulle men det mesta däremellan fungerar för typiska rullar för typiskt svenskt fiske.

        Jag själv, som provat tiotals olika oljor samt fett genom åren, håller med Cosmoz i stort.
        Jag anser dock Shimanos egna "Bantam"-olja vara utmärkt, föredrar den framför Rocket-oljorna men det är nog hugget som stucket.
        Hedgehog i Japan har sin egna olja av olika viskositet som jag använder i vissa rullar, gör ingen större skillnad jämfört med Bantam.
        Det finns diverse "lyxoljor", jag har provat en del mer exotiska varianter men inte märkt någon större skillnad, varken i känsla eller kastlängd.

        Cal's bruna fett fungerar på i princip alla smörjpunkter där fett är lämpligt gällande såväl abborr- som gäddrullar.
        Shimanos "standardfett" kallas (kallades?) DG06 och fungerar även det relativt bra som ett universalfett men jag upplever livslängden som kortare, det skyddar inte riktigt lika väl som Cal's samt har större tendens att bilda emulsion med vatten som kommer in i rullen. Det kan dock i vissa fall ge en lättare, inte nödvändigtvis mjukare, gång.
        Vet inte om Shimano Nordic säljer varken fett eller olja.

        Vad som är "bäst" är svårt att avgöra, skiljer från fall till fall och vad du är ute efter med din smörjning. Vissa smörjer för hållbarhet och väldigt långa perioder mellan underhållet, andra för att rullen ska vara så snabb och gå så lätt som möjligt (och allt däremellan).
        Många gånger är det var och i vilken mängd smörjmedlen appliceras som påverkar mer än vem som tillverkat dem.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        • Newborn
          Svar till Värde?
          av Newborn
          Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
          2024-01-13, 20:31
        • Knox88
          Värde på spön ?
          av Knox88
          Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
          2023-08-13, 11:49
        • Backslag
          Svar till Cisco Kid, mindre
          av Backslag
          Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
          2023-09-03, 20:16

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
        15 svar
        4 563 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        63 svar
        13 320 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg RUSTY HOOK  
        Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
        16 svar
        1 454 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg mrfisker  
        Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
        19 svar
        5 317 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
        20 svar
        25 553 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Arbetar...
        X