Morgan ska fånga 50 000 gäddor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Morgan ska fånga 50 000 gäddor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Gäddorna drog av min 0,25 mm nylonlina…

    Jäklar, det var andra tider det. Nu hör ju inte 0,38 mm flätlina till ovanligheterna i sammanhanget.

    Åter till ämnet. Det finns väl inte så många som mest är ute efter ett rent mängdfiske. Drömmen om den stora fisken finns ju oavsett målart.


    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #12
      [QUOTE=Old Firehand;n2624072]
      Ursprungligen postat av Henke E Visa inlägg

      Hej Henke E.
      För mig har antalet Gäddor aldrig varit lika viktig som vikten på Gäddorna. Jag började föra Fiskejournal, fiskedagbok år 1962 med rubriker som datum, tid, plats, bete, antal, fiskart, högsta vikt, lägsta vikt, månstånd, vindriktning, vattenstånd, vattentemperatur, fångstdjup och diverse anteckningar.

      Min första fiskedagbok började lördagen 16/6 1962 och slutade lördagen 6/12 1975.
      I min första 90-sidiga fiskedagbok kan jag på sista sidan läsa datum lördag 6/12 1975, Fisketid kl 10.00 - 14.30, Fiskeplats Luftis vatten Långö St. Ramsö, Bete Westins Jätte, Tiger 7 gäddor +1 hugg, Högsta vikt 13,4 kilo, Lägsta vikt 4,2 kilo, Månstånd dag 4, Vindriktning nord 12 - 16 m/sek, Vattenstånd normalt +- 0 dm, Ytvattentemperatur +4 grader C, Fångstdjup 4 - 6 meter, Diverse anteckningar Torbjörn Gustavsson skribent för tidningen Båtnytt och svågern Nikolai Hammari från Alta, Finmarks fylke i Norge fick varsitt hugg. Mina gäddor samt en stor gädda på 10 - 12 kilo som jag tappade högg vid långsam fart. Vädret var fint och soligt men kallt på grund av den hårda nordanvinden. Alla var nöjda med turen.

      Min bästa gäddfisketur i första fiskedagboken var den 26/7 1962. Fiskeplats Revi vid Hornavan Arjeplog, Antal 24 gäddor +2 hugg, Bete Päijänne finsk wobbler 12 gram silver, Högsta vikt 17,55 kilo, Lägsta vikt 2,6 kilo, Diverse anteckningar: sandbotten och glesvasstränder, ytvattentemperatur +14,1 gr C, Gäddorna drog av min 0,25 mm nylonlina tills jag knöt på en tre dm lång 0,70 mm Tynex nylonlina som gäddtafs.
      Mvh Old Firehand, Leif Engström

      https://www.google.com/search?q=Bild...hrome&ie=UTF-8
      Hej Leif respekt grymt bra punkter i din fiskejournal och du ha väl 2 000 gäddor över 10 kg också om man inte minns helt fel. Fiskedagbok är alltid bra kul och gå tillbaka och se bakåt i tiden personligen kör jag liknande effektivt lägga pusslet för varje månad.

      Kommentera


      • #13
        [QUOTE=Old Firehand;n2624072]
        Ursprungligen postat av Henke E Visa inlägg

        Hej Henke E.
        För mig har antalet Gäddor aldrig varit lika viktig som vikten på Gäddorna. Jag började föra Fiskejournal, fiskedagbok år 1962 med rubriker som datum, tid, plats, bete, antal, fiskart, högsta vikt, lägsta vikt, månstånd, vindriktning, vattenstånd, vattentemperatur, fångstdjup och diverse anteckningar.

        Min första fiskedagbok började lördagen 16/6 1962 och slutade lördagen 6/12 1975.
        I min första 90-sidiga fiskedagbok kan jag på sista sidan läsa datum lördag 6/12 1975, Fisketid kl 10.00 - 14.30, Fiskeplats Luftis vatten Långö St. Ramsö, Bete Westins Jätte, Tiger 7 gäddor +1 hugg, Högsta vikt 13,4 kilo, Lägsta vikt 4,2 kilo, Månstånd dag 4, Vindriktning nord 12 - 16 m/sek, Vattenstånd normalt +- 0 dm, Ytvattentemperatur +4 grader C, Fångstdjup 4 - 6 meter, Diverse anteckningar Torbjörn Gustavsson skribent för tidningen Båtnytt och svågern Nikolai Hammari från Alta, Finmarks fylke i Norge fick varsitt hugg. Mina gäddor samt en stor gädda på 10 - 12 kilo som jag tappade högg vid långsam fart. Vädret var fint och soligt men kallt på grund av den hårda nordanvinden. Alla var nöjda med turen.

        Min bästa gäddfisketur i första fiskedagboken var den 26/7 1962. Fiskeplats Revi vid Hornavan Arjeplog, Antal 24 gäddor +2 hugg, Bete Päijänne finsk wobbler 12 gram silver, Högsta vikt 17,55 kilo, Lägsta vikt 2,6 kilo, Diverse anteckningar: sandbotten och glesvasstränder, ytvattentemperatur +14,1 gr C, Gäddorna drog av min 0,25 mm nylonlina tills jag knöt på en tre dm lång 0,70 mm Tynex nylonlina som gäddtafs.
        Mvh Old Firehand, Leif Engström

        https://www.google.com/search?q=Bild...hrome&ie=UTF-8
        Personligen ta jag med ex vattentemperatur, bete, plats, väder, vikt, art, huggperiod, vind, fiskemetod i fiskedagboken även fotar filmar mvh

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Gäddorna drog av min 0,25 mm nylonlina…

          Jäklar, det var andra tider det. Nu hör ju inte 0,38 mm flätlina till ovanligheterna i sammanhanget.

          Åter till ämnet. Det finns väl inte så många som mest är ute efter ett rent mängdfiske. Drömmen om den stora fisken finns ju oavsett målart.

          Fånga så många olika arter är roligast.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
            10 gäddor om dagen varje dag i nästan 14 år. Går det ens att göra?
            Ska han köra på ett och samma ställe hittar ingen info om det?

            Kommentera


            • #16
              Henke, det tror jag, han drog 3000 gäddor under en säsong i den sjön som han skriver om, tog även då ledigt från arbetet.

              Kommentera


              • #17
                Kul challenge med sig själv typ, men va fan 50000 arter känns ju lite mer spännande

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Henke E Visa inlägg

                  Ska han köra på ett och samma ställe hittar ingen info om det?
                  Nej..

                  Kommentera


                  • #19
                    https://www.fiskejournalen.se/fisken...9DUVklfiWV26aE

                    4000 gäddor.

                    Kommentera


                    • #20
                      Frågan är vilket favoritbete han har. Skulle vara kul att höra.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 317 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 557 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X