Är sugen på ett! kommer ha 1 gäddspö. För mångsidighet, bör man köra 30-120 eller 50-180 modellen?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Någon som har testat aava flada?
Collapse
X
-
toppen! Jag kör en hel del med swim och pig shad tournament. men kör också jr en del.Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inläggBeror på hur tunga/lätta beten du tänker fiska med, jag vill gärna ha lite marginal så fiskar du med beten runt 100gr då hade jag valt det kraftigare spöt.
Kommentera
-
180g flada är ett betydligt kraftigare spö när man väl håller i det gentemot modellen under det.
Känns väldigt väl byggt och holken i handtaget känns gediget.
Gillade aktionen i 50-180 modellen då kag kände på det. Skulle säga att toppen är M/F men det böjer sig ner i klingan men inte mer än till knappt hälften.
Dom jag pratat med säger att sweet spot är runt 150g men du kan absolut kasta tyngre med detta spö.
Flera jag pratat med kastar runt 50-60g utan problem med spöt också. Samt det är inte en påk utan ett vettigt gäddspö var själv väldigt nära på att köpa just 180g men köpte j-rod 180g som är jiggars egna spö. 1000:- lappen billigare med.
men skulle absolut inte säga nej till att äga ett flaada spö heller.
Samt grymt bra balans i spöt med en 301 curado rulle på.
Sitter som ett smäck.
Kommentera
-
Really appreciate all the detailed feedback here! I've also been considering the Flada and this thread helped a lot. Sounds like the 50–180g model offers great versatility, especially with the action and how it handles different bait weights. I mainly fish with similar lures (like Pig Shad Jr and swim baits), so it’s good to know it casts well even at 50–60g. The balance with a 301 Curado sounds spot on too. Thanks everyone — might just go for it!stickman hook
Kommentera
-
Its an amazing rod and great balance. It's gonna pair superb with a curado 300.Ursprungligen postat av emmascott63 Visa inläggReally appreciate all the detailed feedback here! I've also been considering the Flada and this thread helped a lot. Sounds like the 50–180g model offers great versatility, especially with the action and how it handles different bait weights. I mainly fish with similar lures (like Pig Shad Jr and swim baits), so it’s good to know it casts well even at 50–60g. The balance with a 301 Curado sounds spot on too. Thanks everyone — might just go for it!stickman hook
I'm not so much into the faster blanks so i went for a wolfcreek damn your rod 8.6ft 60-180g instead. Bends a bit deeper I'm old school but wouldn't hesitate to use a aava flada either. And vision has superb customer service also.
and it really feels like a 1 piece rod beacuse it's a 2 piece but the handle section is separate. But it's not gonna break or come off. Best of two worlds. Wish others would do the same on their rods.
Kommentera
-
Jag tror tyvärr att emmascott är en AI-bot givet udda 'nick name' och första reg i juli 2025. 'De' blir allt bättre på att 'svara' på inlägg ffa om det redan finns lite matnyttigt i tråden som AI kan använda sig av. AI håller nästan igång FS numera, för 5-10 år sen var aktiviteten helt annorlunda men nu har många lämnat. Något oklart varför, mättnad och konkurrerade 'moderna' sociala medier kan man tänka sig...Ursprungligen postat av Zionnoiz Visa inläggIts an amazing rod ...Senast ändrad av anteman; 2025-08-01, 23:53.
Kommentera
-
Klassiska forum är väl egentligen ett ganska dött koncept, folk har flyttat diskussionerna till t.ex Facebook och Reddit.Ursprungligen postat av Zionnoiz Visa inläggTrist att höra att forum tas över mer och mer av AI bottar.
Men det är inte direkt någon fart här inne fast fiske endå är ett populärt ämne.
Kommentera
-
Det beror på att väldigt få är intresserad av en diskussion. Och vill absolut inte få motsatta åsikter eller att andra kan läsa vad man skrivit eller frågat flera år senare. Eftersom alla är världsmästare från början blir det ju ytterst pinsamt om någon långt senare kan läsa om att man frågar hur man kastar med ex en multirulle. Vi har ju haft några facebook "nissar" på forumet ibland. Ställer en fråga och raderar tråden direkt efter svar. Får ju inte finnas några bevis på att jag som kan allt ställer frågor...Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg
Klassiska forum är väl egentligen ett ganska dött koncept, folk har flyttat diskussionerna till t.ex Facebook och Reddit.
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
|
7 svar
1 517 visningar