Fixa eller nåt bra å linda gamla rötna korkhandtag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fixa eller nåt bra å linda gamla rötna korkhandtag?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fixa eller nåt bra å linda gamla rötna korkhandtag?

Jag favoriserar gamla solida glasfiberspön i allt mitt fiske (om nån har eller har tips på ett solitt som också inte är delbart så letar jag även det men de gamla klassikerna verkar generellt 2delade såklart).
    Därför blir det också mycket råttätna gamla loppisfynd att byta öglor på etc, ofta ser ju greppen ibland också rätt så... sådär ut... lösa korkringar, söndertuggade korkringar eller helt eller bitvis avsaknad kork...

Nån med smarta tips på lite fix av sånt? finns det nåt slags smartare "rod-wrap" numera än typ innebandylinda?
    finns det nåt smart lim/smet man kan kladda över/in mellan lösa korkringar å få det ok?
    eller är innebandylindan fortfarande de enda som är "vettigt"? även fast jag tycker just innebandylindan är sisådär i vatten regn snö å annat sånt som fisket ibland erbjuder...
    https://www.facebook.com/OKspinners/

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
    Jag favoriserar gamla solida glasfiberspön i allt mitt fiske (om nån har eller har tips på ett solitt som också inte är delbart så letar jag även det men de gamla klassikerna verkar generellt 2delade såklart).
    Därför blir det också mycket råttätna gamla loppisfynd att byta öglor på etc, ofta ser ju greppen ibland också rätt så... sådär ut... lösa korkringar, söndertuggade korkringar eller helt eller bitvis avsaknad kork...

Nån med smarta tips på lite fix av sånt? finns det nåt slags smartare "rod-wrap" numera än typ innebandylinda?
    finns det nåt smart lim/smet man kan kladda över/in mellan lösa korkringar å få det ok?
    eller är innebandylindan fortfarande de enda som är "vettigt"? även fast jag tycker just innebandylindan är sisådär i vatten regn snö å annat sånt som fisket ibland erbjuder...
    Kan du inte montera nya korkringar på den bakre delen av fästet?

Testa annars självvulkande gummitejp eller grov krympslang.

Kommentera

Finns special krympslang som är greppvänlig som funkar mkt bra
      I just found this on AliExpress: 80,86kr | 1.6M Length High Quality Honeycomb DNA Hexagonal Heat Shrink Tube for Fish Rod or Handle

Kommentera

Ursprungligen postat av Backslag Visa inlägg

Kan du inte montera nya korkringar på den bakre delen av fästet?

Testa annars självvulkande gummitejp eller grov krympslang.
        hmm, ja jo, nya korkringar kanske man kan/borde fixa, i alla fall på ett spö... kanske... vore väl såklart snyggast... men jag ville ju vara slö... grov krympslang kanske vore något?
        Det som Cosmoz 08 länkat ser ju smidigt ut...

får fnurla på det!
        är ju ändå så att jag "bara" ska fiska med dom, inge museiföremål (annat än sett till åldern dårå ; ) ) utan ska ju ändå dängas runt med i båt å på land... men ska ju vara bekvämt oavsett att fiska med så...
        https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

I'd probably go with new cork rings if the handle is badly damaged, since they'll last much longer and keep the original feel of the rod. But if it's mainly for getting an old fishing rod back into regular use without spending too much time or money, the textured heat-shrink tubing mentioned above seems like a really practical solution.

I've also seen people fill small gaps or loose cork with a mixture of cork dust and waterproof wood glue before lightly sanding it smooth. It won't make the handle look factory-new, but it's often enough to stabilize the grip and make it much more comfortable to fish with. For rods that are meant to be used rather than displayed, I'd definitely prioritize durability and comfort over a perfect cosmetic restoration.​
          basketball stars

Kommentera

Krympslang kan jag också rekommendera. Har använt det på flera spön, mycket användbart i flera situationer.

Kommentera

Sprang härförleden på en riktigt gammal spöfäktare med ett uppseendeväckande gammalt glasfiberspö.
              Över korken på spöet hade krängt på nån grov gul armerad trädgårdsslang!
              Det blev att vi kom till att snacka lite, och ang slangen så tyckte han ungefär att: ”ja det ser för jävligt ut, men den håller för allt.”
              Dessutom säljer dom slang i olika diameter på metervara hos Bauhaus så… Och plastic padding har de oxå om man skulle behöva lappa korken innan man tvingar på slangen. Lite diskmedel i början på slangen gör att den glider på lättare.
              Jag kände på spöet och blev förvånad över hur pass bra grepp man fick med den där armerade slangen.
              I övrigt kan jag bara instämma i gubbens eget omdöme om hur det såg ut…

Kommentera

För blötans skull så lindade jag på sk styrlinda för cykel eller MC ger bra grepp och tål blöta och anant som fisket bjuder på och bara tvätta av om det blir slemmigt.

Kommentera

När det gäller korken har jag sett flera lyckade renoveringar med korkspackel/korkfiller för att fylla urgröpningar och sprickor, och sedan slipning och lite korkförsegling ovanpå. Lösa korkringar går ofta att rädda med tunt epoxilim som får krypa in i skarven innan man pressar ihop allt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                  11 svar
                  13 508 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg jimmy85
                  av jimmy85