ABU och mitt Roslagen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU och mitt Roslagen!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jo en annan har ju oxå härjat lite på de breddgraderna, i tuttebärens förlovade land!
    Första gången var för drygt 35 år sen, vi var ju rätt möra när vi kom iland, så det blev varje dag depåstopp i en korvkiosk.
    Väl där var det en genomtrevlig kvinna som fixade käket till oss, men det var hopplöst att kunna få lingon till hur vi än försökte förklara.
    Först sista kvällen lossnade det, och vad den utlösande faktorn till detta flyt var minns jag inte, men plötsligt sken hon iaf upp och utropade: Ahh tuttebär!!
    Trötta och slitna som vi var så tror jag garvet åt denna språkförbistring i kombination med hennes tydligt uppenbara aha upplevelse varade i minst 5 minuter…..

Beviljas.
    Om jag inte minns fel så väger den in på ca 1,4 kg, så runt 6 hekto lättare än 6/0.
    Försökte i förra posten bli klok på hur man skulle kunna få ”tangentbordet” på en padda till att skriva storleksangivelsen som finns på rullen på korrekt sätt, men det smög sig. Så om någon via bild kan bli klok på detta så förklara gärna för denna odigitala göken.
    En 7000 som referens.

Click image for larger version  Name:	IMG_2504.jpg Views:	0 Size:	2,61 MB ID:	2668603 Click image for larger version  Name:	IMG_2503.jpg Views:	0 Size:	2,70 MB ID:	2668602 Click image for larger version  Name:	IMG_2505.jpg Views:	0 Size:	2,58 MB ID:	2668601
    Senast ändrad av Piscantur stercore; 2026-07-28, 10:38.

Kommentera

Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg
      Jo en annan har ju oxå härjat lite på de breddgraderna, i tuttebärens förlovade land!
      Första gången var för drygt 35 år sen, vi var ju rätt möra när vi kom iland, så det blev varje dag depåstopp i en korvkiosk.
      Väl där var det en genomtrevlig kvinna som fixade käket till oss, men det var hopplöst att kunna få lingon till hur vi än försökte förklara.
      Först sista kvällen lossnade det, och vad den utlösande faktorn till detta flyt var minns jag inte, men plötsligt sken hon iaf upp och utropade: Ahh tuttebär!!
      Trötta och slitna som vi var så tror jag garvet åt denna språkförbistring i kombination med hennes synbara aha upplevelse varade i minst 5 minuter…..

Beviljas.
      Om jag inte minns fel så väger den in på ca 1,4 kg, så runt 6 hekto lättare än 6/0.
      Försökte i förra posten bli klok på hur man skulle kunna få ”tangentbordet” på en padda till att skriva storleksangivelsen som finns på rullen på korrekt sätt, men det smög sig. Så om någon via bild kan bli klok på detta så förklara gärna för denna odigitala göken.
      En 7000 som referens.

Click image for larger version Name:	IMG_2504.jpg Views:	0 Size:	2,61 MB ID:	2668603 Click image for larger version Name:	IMG_2503.jpg Views:	0 Size:	2,70 MB ID:	2668602 Click image for larger version Name:	IMG_2505.jpg Views:	0 Size:	2,58 MB ID:	2668601
      Den var liten o söt. Lagom för små tonfiskar på ca 50 kg och inga på 300 kg. : )
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Tror nog att den utan större problem står pall för mer. Läste tex för nåt år sen på nåt Amerikanskt forum om en som landade en riktigt rejäl kveite med en dito.

Känns för övrigt som att vi hamnat lite off topic nu….

Kommentera

Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg
          Tror nog att den utan större problem står pall för mer. Läste tex för nåt år sen på nåt Amerikanskt forum om en som landade en riktigt rejäl kveite med en dito.

Känns för övrigt som att vi hamnat lite off topic nu….
          Det gör den säkert bara man sköter bromsen snyggt. När vi var upp till Harstad på 80-talet och fiskade håkäring var jag o kompisen medlemmar i IGFA ifall vi skulle få upp någon stor håkäring men så blev det inte. : ( Det var ju bara barnarov med den jag fick på 18 kg på 350 m djup. Titta i länken nedan.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av MatsN Visa inlägg
            Blåfenad tonfisk....Du skojar. Mina gäddor har inte en gäspning mot detta!
            Finns den utanför och är den återkommande? Detta är ett helt annorlunda fiske och mer exotiskt än mina "små" gäddhistorier.

Jag har sett delfiner (tumlare) hundra meter ut (vilken art vet jag ej) och det var som en uppenbarelse för mig. Det var nog flera och den typiska ryggen som glider ner i vattnet var mer än en. Förra veckan såg jag en sköldpadda under bryggan. Hur glad jag än blev så fattar jag hur skevt hela vår värld har blivit. Samtidigt så är jag så lyckligt lottad att få se dessa underbara varelser!

En dag satt jag på verandan och gjorde mitt när det lät som en hel armé var på väg ner i vattnet. Någon meter från mig och min vän sprang en älgko med sin nästan vuxna kalv och genade förbi innan det var dags för plurret till Svansarna. Herregud, vad naturen toppar allt annat!

Jag är även en glad amatörfotograf och att få se alla rovfåglar tillbaka här i Roslagen är bara som balsam för min annars oroliga själ. Havsörnen har sitt näste på fastlandet och ungarna (samma vuxna men olika kullar) tar en tur tidig morgon och på eftermiddagen ut mot havsbandet för att bli mätta. Rakt över fjärden såg jag hur en ungörn dök och ville ha ejderns småttisar. Ejdern är fasiken tuff och dom lyckades med sitt otroliga frenetiska flaxande att låta örnen leta efter annat. Detta pågick i minuter, om inte i tio.
            Jag kopplade min katt och hade superkoll på henne här efter och var bara några meter från henne. Hon är typ en mumsbit för en hungrig örn!

Som dig så ser jag ljusning i skymningen; gäddorna är inte helt borta här i Roslagen utan på väg tillbaka. Inget som förr och absolut inte i samma vikt, men dom kommer tillbaka och det gör ens sanna naturhjärta glad och försöker föra detta vidare till nästa generation.

Gissa om jag vill veta mer om rullen och gärna se bilder på denna samling. ABU är något vi ska vara stolta över och dessa historier , bilder är det som för arvet vidare. Long live ABU!

Hade ynnesten att få se och uppleva samlingen igår.
            Det var verkligen en upplevelse i den högre skolan. Det ska genast tillstås att jag efter ganska kort tid inte riktigt var vid mina sinnes fulla bruk. Sensorisk överbelastning kallas det visst när det är för mycket för ens sinnen att ta in….
            Bilder har jag i mängder, men kommer inte att posta några här då jag gav mitt ord på att endast ha dem för privat bruk.
            Det kan nämnas att det utöver rullar fanns allt möjligt mellan himmel och jord. Skogar av gamla spön, ex vis en hel vägg med div splitcanes, lådvis med gamla beten i sina orginalkartonger, gammal butikskuriosa i form av planscher, fiskar, miss ABU i full storlek, fulla spö och betesställ, mm, mm, etc osv. Majoriteten av detta var dessutom i nyskick. Sanslöst!
            Med marginal det absolut mäktigaste jag beskådat live efter ABUs museum….

Ang Pebeco så fanns det en rad med dylika på en hylla på flera meter uppe vid taket, samtliga stående ovanpå sina kartonger med vevarna utåt.
            När ABU i begynnelsen skulle sälja in sina Recordmodeller hos handlare etc så fick de in div beställningar av varierande storlekar från olika håll. En av de största beställarna ​​​​​hade som krav att de skulle märkas med Pebeco…..

Hatten av för denna genomtrevliga eldsjäl som tillsammans med sin hustru under ca 30 års tid genom idogt letande, säkrat denna magnifika kulturskatt över Svenskt sportfiske till eftervärlden!
            Tack och bock för en oförglömlig upplevelse!​

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
            11 svar
            13 536 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg jimmy85