Bästa stoppknuten/material till stoppknut för glidande mete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa stoppknuten/material till stoppknut för glidande mete?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Isjonsson, det har inget med fingerfärdighet att göra. Jag knyter kokar (spade end) i strl.22 med nylon på 0,08 mm för hand så oroa dig inte för mina förmågor och tummar.


    Jag skrev vad som funkar till MITT fiske (vi vet ännu inte vad trådskaparen har för spö och vad han fiskar efter).
    Jag har använt samma flötesstopp/glidknutar vi gäddmete och det funkade riktigt bra.

    Dessa flötesstopp/glidknutar är gjorda av rätt material (polyester?) i rätt tjocklek och fastar garanterat inte i spöringarna på mitt spö. Jag har knutit själv av tunnare nylon än huvudlinan (vilket även det är brukligt vid mete med matchspö) och det blev inte i närheten av lika bra och kasten blev avsevärt mycket kortare.

    Om vi vänder på resonemanget är det även bra att inte vara dumsnål... ; )

    Jag köpte i och för sig mina flötesstopp (i olika storlekar) utomlands - 6 st för kanske 4 kr.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2021-01-11, 19:52.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
      Isjonsson, det har inget med fingerfärdighet att göra. Jag knyter kokar (spade end) i strl.22 med nylon på 0,08 mm för hand så oroa dig inte för mina förmågor och tummar.


      Jag skrev vad som funkar till MITT fiske (vi vet ännu inte vad trådskaparen har för spö och vad han fiskar efter).
      Jag har använt samma flötesstopp/glidknutar vi gäddmete och det funkade riktigt bra.

      Dessa flötesstopp/glidknutar är gjorda av rätt material (polyester?) i rätt tjocklek och fastar garanterat inte i spöringarna på mitt spö. Jag har knutit själv av tunnare nylon än huvudlinan (vilket även det är brukligt vid mete med matchspö) och det blev inte i närheten av lika bra och kasten blev avsevärt mycket kortare.

      Om vi vänder på resonemanget är det även bra att inte vara dumsnål... ; )

      Jag köpte i och för sig mina flötesstopp (i olika storlekar) utomlands - 6 st för kanske 4 kr.
      Jo. lite grand om man inte får till fingerfärdigheten att knyta den. Ja, du har då verkligen tekniken inne det hör jag.
      Jag har också provat på modernt mete med att knyta spade end krokar. Minns ej stl men 18-22, tror jag det var.
      Det är väl typ 40 år sedan jag provade på detta fiske. Jag hade kompisar i Huskvarna som var kvicka i fingrarna och gjorde det snabbt, men jag var väl inte lika snabb och fingerfärdig men jag fick till dom iaf.

      Jag hade en sommarstuga n Aneby och en tysk fam till granne. Trevliga och vi var ute o fiskade, m. m. Han hade även kompisar som var med upp som var med upp och fiskade. Dom var intresserade av gösmetet som var min specialitet då. Jag gjorde tackel, flöten fick dom, och likaså sänke o krok.
      Ingen i deras bekantskapskrets hade sett hur man gjorde en stoppknut utan det köpte dom på fiskeredskapsaffärer.
      Dom frågade mig vad jag skulle göra när jag skar av en bit lina från rullen. Jag sa att jag ska göra en stoppknut på tyska. Det blev 2 frågetecken och tittade på mig. I Tyskland köper vi dom på affärer, sa dom.
      Dom lärde sig att göra stoppknut och sedan blev det många fisketurer och många gösar o gäddor på mete och dom var mer än nöjda över fisket och fångsten.

      Jag hoppas att du inte tog illa vid dig över min kommentar! Förlåt i så fall.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera


      • #13
        Isjonsson,
        jag tog absolut inte illa vid mig men ”glimten i ögat” som mitt mothugg var skrivet med syns ju inte så bra utan fungerande smileys.

        Jag håller med om att det för det mesta är bäst (och roligast) att göra tackel och knyta tafsar själv (vitfiskmete, feeder, gäddtsfsar m.m.).

        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

        Kommentera


        • #14
          6 st för 4kr var billigt om man kan hitta dem. Här en bra video https://youtu.be/xxedoNs1-0Y
          Flyline backing är månne dacron? Man kan ju vinterpyssla å knyta upp några på ett sugrör så slipper man göra det på plats även om det inte är svårt... men nog klippte han ändarna väl kort?

          Kommentera


          • #15
            Jag passar på att köpa när jag är i Polen.
            Se där, de kostar fortfarande 4 kr för 6 stopp/glidknutar.
            I Sverige tjänar de flesta fiskebutikerna mest på småplocket.

            Just de på bild från Jaxon har dåliga pärlor men det finns andra märken. Storlekar från mini/match till XL där de senare är till predatormetet.

            Click image for larger version  Name:	AF645B28-AF55-49E0-8FEC-4096B1F4E76E.jpeg Views:	0 Size:	138.5 KB ID:	2568969
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
              Isjonsson,
              jag tog absolut inte illa vid mig men ”glimten i ögat” som mitt mothugg var skrivet med syns ju inte så bra utan fungerande smileys.

              Jag håller med om att det för det mesta är bäst (och roligast) att göra tackel och knyta tafsar själv (vitfiskmete, feeder, gäddtsfsar m.m.).
              Bra när man kan ge och ta pikar, m.. m.!

              Ja visst är det det och då får man tacklerna precis som man vill.
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


              /Stefan

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              • Newborn
                Svar till Värde?
                av Newborn
                Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                2024-01-13, 20:31
              • Knox88
                Värde på spön ?
                av Knox88
                Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                2023-08-13, 11:49
              • Backslag
                Svar till Cisco Kid, mindre
                av Backslag
                Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                2023-09-03, 20:16

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
              15 svar
              4 553 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              63 svar
              13 165 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg RUSTY HOOK  
              Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
              16 svar
              1 452 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg mrfisker  
              Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
              19 svar
              5 296 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
              20 svar
              25 553 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Arbetar...
              X