HÖ: vad var det som hände? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

HÖ: vad var det som hände?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • HÖ: vad var det som hände?

    Var ute i norra bohuslän 30 Juli och tänkte fiska lite HÖ för första gången i mitt liv. Det blåste 17 m/s och jag stod i ett stenröse vid en udde som vågorna gick runt. På 60 minuter drog jag upp 6 öringar på 0,5 - 2 meters djup, vara av två stycken på 1,5 kg och en kring kilot. Och hade större än så på kroken. Napp på vartannat kast ungefär på jensen sild blå/silver. Allt jag har läst om öring verkar det vara helt fel tid att fiska efter den. Så frågan är varför nappade det som i en fiskodling?

    - Hade jag bara en jävla tur med väder/drag?
    - Är vattnet kallare än normalt och därför finns det ovanligt mkt öring vid kusten?
    - Är detta Sveriges bästa öringställe?

    //glatt överraskad, men ovetande fiskare

  • #2
    Var detta på natten/kvällen/morgonen? Öringen går in grunt på sommarnätterna! Kanske därför.
    http://www.silverbums.com

    Kommentera


    • #3
      Kan bero på vädret också. Med den blåsten och en udde kan det vara mycket ström och vågor som drar ut maten ur tångbuskarna. Öringarna passar på att kalasa.
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

      Kommentera


      • #4
        Plus att strömt vatten och som evetuellt ligger nära djupare vatten (vilket torde vara ganska vanligt i bohuslän) inte värms upp på samma sätt som grundare och mindre ström vatten, det vatten är även friskare och syrerikare. Dessa faktorer gör att öringen borde gilla att vara där ifal det är varmt sommarvatten runt om kring. På vintern går de istället in på grunda, lugna vatten som är något varmare än det omkringliggande. Fisket efter havsöring kan vara bra på sommaren även på dagen, speciellt när det är, som tidigare nämndes, busväder.
        KNÆK OG BRÆK

        http://trosansfiske.blogspot.se/

        Kommentera


        • #5
          - Hade jag bara en jävla tur med väder/drag?
          Exakt rätt blåsväder upprört vatten nära land gott om byten precis vad som händer då om fisken finns i närheten.
          Tempen är underordnad i detta fallet kan (nästan) svära på att solen var dalande också! kul för dej inte ofta det händer direkt.
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            - Hade jag bara en jävla tur med väder/drag?
            Exakt rätt blåsväder upprört vatten nära land gott om byten precis vad som händer då om fisken finns i närheten.
            Tempen är underordnad i detta fallet kan (nästan) svära på att solen var dalande också! kul för dej inte ofta det händer direkt.
            Det var på eftermiddagen vid 17-tiden jag drog in dem, men hade ett par napp på förmiddagen när jag var ute igen. Tack för svaren, jag ska testa igen på samma ställe senare i höst. Skitfiske på er!

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            • Newborn
              Svar till Värde?
              av Newborn
              Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
              2024-01-13, 20:31
            • Knox88
              Värde på spön ?
              av Knox88
              Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
              2023-08-13, 11:49
            • Backslag
              Svar till Cisco Kid, mindre
              av Backslag
              Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
              2023-09-03, 20:16

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
            15 svar
            4 563 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            63 svar
            13 327 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg RUSTY HOOK  
            Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
            16 svar
            1 454 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg mrfisker  
            Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
            19 svar
            5 317 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
            20 svar
            25 557 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Arbetar...
            X