Vad krävs för att gäddor skall bli stora? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad krävs för att gäddor skall bli stora?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Bandhagen Visa inlägg
    Jag har funderat på vilka faktorer som egentligen spelar in för att riktigt stora gäddor (med mina mått mätt, över 7 kilo) skall kunna växa till sig i en sjö?

    Har hört att sjöar behöver vara både djupa och stora, men samtidigt har man ju hört talas om gäddor på över 10 kg som fångats i ganska små och grunda sjöar.
    Rent spontant tycker man ju att det mest borde vara tillgången på mat som styr, men vad vet jag

    En annan sak, tror ni man skulle kunna få ledtrådar till huruvida det finns stora gäddor i en sjö igenom att titta på hur fisksammhället i övrigt ser ut i den sjön? dvs om det t.ex. finns jättemycket vitfisk, mycket smågäddor, nästan inga smågäddor, mycket abborrar, nästan ingen abborre och så vidare?

    så kort sagt vill jag utröna ifall de finns några "ledtrådar" att kolla efter när man letar efter intressanta sjöar att testfiska.
    Min ledtråd, testa SÖKFUNKTIONEN, finns redan flertalet av dessa trådar.
    sigpic

    Kommentera


    • #12
      Som den envisa dåre jag är återkommer jag till Gisslaren.

      Sjön har ett medeldjup på ca 3m. Djupast ca 6m. Stora ytor är sommartid täckta av näckrosor och submersa vatten. De långgrunda stränderna är täckta av säv (dyig botten) eller bladvass (mera mineralisk botten). Sjöns botten är i huvudsak dyig eller sten/berg.

      Där finns enorma mängder små björknor, mörtar och abborrar. Braxen, löja, sarv och sutare finns också men inte alls i lika talrikt. De är heller inte speciellt storvuxna.

      Det är bara för gäddorna att gapa och svälja. Det är gott om små gäddor. Skulle man dela in sjön i rutor med sidan 25m är det troligt att det finns minst 1 gädda per ruta. Den stora majoriteten av dessa skulle väga under 4kg. Att få en matgädda är alltså inte svårt.

      De större gäddorna tar för sig av de bästa reviren. I Gisslaren är det alldeles tydligt att vissa vikar vår och höst håller fler grova gäddor än andra men jag kan inte från en position ovan vattenytan förstå varför den ena viken är bättre än den andra. Ingen av dem ligger direkt kantikant med lekområden. Kanske är det så att bottnen i de bättre vikarna har grundvattenkällor och det medför sommartid svalare vatten lokalt och varmare vatten lokalt på senhösten och tidiga våren.

      Alltnog, mina bästa gäddor är över 11kg. Den största togs i början av maj 1981 och hade lekt, den andra togs på hösten året efter och var trind som en gris. Jag har under leken sett gäddor som jag uppfattat vara större än dessa.

      Fram till mitten av 80-talet förekom ett allmänt saxfiske på vintern och det plockade bort många mindre gäddor upp mot 7kg. Då fiskades det även sommartid med långrev, mjärde och nät. Lekplatserna fiskades av med ryssja och hagelbössa. Fångsterna såldes om de inte dog på plats eller i sump.

      Saxfiskaren berättade att vissa platser paktiskt taget alltid gav fisk medan andra sällan eller aldrig producerade gädda. Han kunde inte se någon skillnad i övrigt annat än att det måste vara något på bottnen som gjorde att gäddorna sökte sig till dessa ställen.

      Vintern 1982/1983 släppte en bonde ut gödselvatten orenat i sjön. Mängder av fisk dog och igenväxningen och algblomningen tog fart. Värst var det sommaren 1990. Då var sjön helt blågrön när det var vindstilla. Det togs prover och dessa resulterade i en 2 A4 sidor lång lista på alger, av vilka hälften hade möjlighet att producera gifter.

      Gisslaren kvävs då och då. Då dör alla fiskar som inte kan ta sig upp till öppet vatten i tillrinnande diken. Senaste kvävningen inträffade vintern 2001/2002 och det var nära även vintern 2002/2003.

      För att det ska bli någon stor gädda behövs en bred bas och utrymmen som de mindre kan hitta sin föda i. I Gisslaren finns det gott om ställen för små gäddor att växa på sig. Gäddornas huvudsakliga föda tycks vara mört och enstaka björkna. Abborren förefaller inte locka men däremot käkar större abborrar gärna mindre, kanske upp mot 25% av födointaget utgörs av abborre. Fiskarna behöver även tid att växa till sig. Kvävningar kan sätta abrupta stopp för detta men de som överlever kvävningen har goda chanser att bli mycket stora när populationerna börjar öka igen.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Bandhagen Visa inlägg
        Jag har funderat på vilka faktorer som egentligen spelar in för att riktigt stora gäddor (med mina mått mätt, över 7 kilo) skall kunna växa till sig i en sjö?

        Har hört att sjöar behöver vara både djupa och stora, men samtidigt har man ju hört talas om gäddor på över 10 kg som fångats i ganska små och grunda sjöar.
        Rent spontant tycker man ju att det mest borde vara tillgången på mat som styr, men vad vet jag

        En annan sak, tror ni man skulle kunna få ledtrådar till huruvida det finns stora gäddor i en sjö igenom att titta på hur fisksammhället i övrigt ser ut i den sjön? dvs om det t.ex. finns jättemycket vitfisk, mycket smågäddor, nästan inga smågäddor, mycket abborrar, nästan ingen abborre och så vidare?

        så kort sagt vill jag utröna ifall de finns några "ledtrådar" att kolla efter när man letar efter intressanta sjöar att testfiska.
        -----------------------------------------------------------------------------------

        För att gäddor ska kunna växa till 15 kilos vikt och mer krävs stora, djupa eller relativt djupa och grumliga vatten, goda kamouflagemöjligheter, riklig tillgång på relativt fet bytesfisk, trivseltemperatur och lågt fisketryck. Stora och kraftigt kuperade sjöar som Hornavan, Mälaren, Vänern, Vättern och Östersjön har i många områden potential att hålla riktiga monstergäddor om det finns gott om fet bytesfisk i närheten och om fisketrycket inte är för stort. I riktigt grunda sjöar hittas sällan stora gäddor! Här blir vattnet ofta för varmt sommartid och här saknas ju både utrymme och kamouflagemöjligheter. Riktigt stora gäddor har svårt att jaga i grunt och snärjande, vegetationsrikt vatten. I djupa, stora sjöar finns det nästan alltid gott om bytesfisk och här hittar du också stora gäddor om du vet var du ska leta efter dem. Memorera också att i hårt fiskade gäddvatten försvinner alltid de stora gäddorna först! Försök därför hitta områden och platser i de stora sjöarna där det är glest med befolkning och stugor. Där är fisketrycket efter gädda ofta lågt.
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand/Leif Engström
        Senast ändrad av Old Firehand; 2023-05-16, 08:08.

        Kommentera


        • #14
          Tackar BeBest och Mr Firehand för de långa och detaljerade svaren!

          Men behöver en sjö verkligen vara STOR för att hysa STOR gädda?
          Ifall sjön är mer än 10 meter djup, ligger i södra sverige, har ganska grumligt vatten, gott om mört och löja men endast är ungefär 10-20 hektar, hur pass stor gädda skulle den då kunna hysa, rent teoretiskt?

          Kommentera


          • #15
            Något som är värt och lägga på minnet är att en del P&T sjöar hyser GROV gädda. Men det är nog mycket pågrund av att dem kan käka så mkt fet regnbåge samt att regnbågssjöar oftast fiskas ut på gädda innan dem börjar användas som P&T sjöar. Därav mindre konkurrans för dem gäddor som överlever.
            http://www.silverbums.com

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Bandhagen Visa inlägg
              Tackar BeBest och Mr Firehand för de långa och detaljerade svaren!

              Men behöver en sjö verkligen vara STOR för att hysa STOR gädda?
              Ifall sjön är mer än 10 meter djup, ligger i södra sverige, har ganska grumligt vatten, gott om mört och löja men endast är ungefär 10-20 hektar, hur pass stor gädda skulle den då kunna hysa, rent teoretiskt?
              .....eller relativt djupa och grumliga vatten, goda kamouflagemöjligheter, riklig tillgång på relativt fet bytesfisk, trivseltemperatur och lågt fisketryck.
              Old Firehand

              Kommentera


              • #17
                Du hittar faktiskt gott om stor gädda i grunda näringsrika sjöar som har ett maxdjup 1,5-4 meter. Tillgång på mat är god och en högre vattentemperatur gör att fisken växer snabbare än i djupa kalla sjöar.
                Finns mängder med exempel på detta.
                Tyvärr så blir det ofta i dessa sjöar syrebrist vilket ofta tar kål på stora delar av bestånden.
                Man ska dock inte räkna ut dessa pölar heller då stora delar av bestånden verkar hinna med att parkera i närliggande bäckar och åar där de klarar sig pga syrehalten.

                Kommentera


                • #18
                  Okej, tänkte jag skulle sammanfatta alla de faktorer som kommit upp hittils:
                  Har satt frågetecken på vissa.
                  Ser ni något som ni inte tycker stämmer eller har något ytterligare att komplettera med, hojta till!



                  Djup: En sjö med stort djup är inte lika känslig för
                  syrebrist och gäddorna har tillgång till vatten med
                  trivseltemperatur under större delar av året.

                  Vattentemperatur: Ju varmare vatten destå snabbare tillväxt. Därför
                  blir gäddor snabbare stora i t.ex. tyskland än i
                  norrland. Dock bör temperaturen inte vara över 14
                  grader.

                  Näringsrikhet: En näringsrik sjö har större produktion av
                  fet betesfisk= mer mat för gäddorna.

                  Fisketryck:
                  Stora gäddor försvinner först ifall fisketrycket är
                  hårt.

                  Konkurrens:
                  Finns det lite gäddor i en sjö trots att den är
                  näringsrik/ mycket betesfisk skulle det kunna
                  indikera en god andel stor gädda?

                  Gott om kamouflage: Stora gäddor har lättare att smyga sig på och
                  äta upp småfisk.

                  Grumligt vatten: Samma som ovan?

                  Storlek: Ju större en sjö är destå större chans att så
                  många som möjligt av de här förutsättningarna
                  uppfylls?

                  Så, rent teoretiskt borde det "ultimata" mindre storgäddevattnet se ut så här:

                  Näringsrik, grumlig, relativt grund sjö som ändå har ett eller ett par djupare partier. Relativt stort vattendrag som rinner in i sjön så att fisk kan klara sig vid syrebrist. Ligger relativt avsides och inte många fiskar där.

                  Vad säger ni?
                  Senast ändrad av Bandis; 2007-11-12, 14:26.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Bandis Visa inlägg
                    Okej, tänkte jag skulle sammanfatta alla de faktorer som kommit upp hittils:
                    Har satt frågetecken på vissa.
                    Ser ni något som ni inte tycker stämmer eller har något ytterligare att komplettera med, hojta till!



                    Djup: En sjö med stort djup är inte lika känslig för
                    syrebrist och gäddorna har tillgång till vatten med
                    trivseltemperatur under större delar av året.

                    Vattentemperatur: Ju varmare vatten destå snabbare tillväxt. Därför
                    blir gäddor snabbare stora i t.ex. tyskland än i
                    norrland. Dock bör temperaturen inte vara över 14
                    grader.

                    Näringsrikhet: En näringsrik sjö har större produktion av
                    fet betesfisk= mer mat för gäddorna.

                    Fisketryck:
                    Stora gäddor försvinner först ifall fisketrycket är
                    hårt.

                    Konkurrens:
                    Finns det lite gäddor i en sjö trots att den är
                    näringsrik/ mycket betesfisk skulle det kunna
                    indikera en god andel stor gädda?

                    Gott om kamouflage: Stora gäddor har lättare att smyga sig på och
                    äta upp småfisk.

                    Grumligt vatten: Samma som ovan?

                    Storlek: Ju större en sjö är destå större chans att så
                    många som möjligt av de här förutsättningarna
                    uppfylls?

                    Så, rent teoretiskt borde det "ultimata" mindre storgäddevattnet se ut så här:

                    Näringsrik, grumlig, relativt grund sjö som ändå har ett eller ett par djupare partier. Relativt stort vattendrag som rinner in i sjön så att fisk kan klara sig vid syrebrist. Ligger relativt avsides och inte många fiskar där.

                    Vad säger ni?
                    Du glömde gott om betesfisk och RÄTT betesfisk.
                    Öring,sik och braxen samt regnbåge är turbokäk för gäddan medans abborre och mört inte är lika energigivande.
                    Min fiskeblogg:
                    www.marcusfiske.blogspot.se

                    Kommentera


                    • #20
                      psst... 14 år gammal tråd...
                      Never let your memories be greater then your dreams...

                      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 576 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 592 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 331 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X