Uppdrag Granskning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppdrag Granskning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #91
    Ursprungligen postat av Gotefunk Visa inlägg
    Shit!
    Jag arbetar som fritidsledare och ska ju åka ner till sundet med ett gäng ungdomar och åka ut med en av deras båtar och köra pilkfiske. En resa som är bestämnd sen länge.

    Hur ska man göra nu?? Blir det fel nu??
    Varför skulle det bli fel. Ungdomarna förstår säkert om du förklarar att man inte ska rycka efter fisk.

    Sedan är det odiskutabelt så att kan man få lockande gång på pilk och upphängare så får man mer fisk. Då är det ändå inte ryck som gäller. Oregelbunda småknyckar är melodin. Aningen större om man harnylonlina eftersom den är lite elastisk.
    Är det inte för strömt eller blåsigt fiskar lätt böjda pilkar bättre än helt raka. de får bättre rörelse i vattnet.

    Du kan lugnt åka ner och fiska med dina ungdomar. Ha en trevlig tur.

    Uttern_
    Den gamle och navet
    (han som e ute å cyklar)

    Kommentera


    • #92
      Måste berätta om en episod från i somras när jag var nere med ungdomar från fritidsgårdarna i vår kommun.

      Bredvid mig stod en lätt förståndshandikappad kille som vi kan kalla för Kalle. Han hade knappt sovit en blund på natten, för det var ju så spännande. Ett riktigt äventyr som HAN skulle få vara med på.

      I början var han tyst och blev orolig varje gång båten gjorde en rullning. Når båten krängde grep han krampaktigt i relingen.
      Det gjorde att han fick en ganska speciell stil på sitt fiske. Det var långa pilkstopp följt av några lätta ryck.
      Och rätt som det var högg det rejält. Och han kämpade och slet. Det var i hans ögon tungt och besvärligt och han ojade sig högljutt.
      Tillslut bärgade han en trekilos torsk och han var stolt som en tupp. Från den stunden pratade han oavbrutet med alla. Långa stunder glömde han att hissa spöet och hans ryck var små o sporadiska och han fick massor av fisk, överlägset mest på hela båten.

      I början kommenterade de andra ungdomarna det som tur och röta. Men drar man konstant mycket fisk så är det inte bara tur.
      Det slutade i a f med att kamraterna hela tiden höll koll på om Kalle fick fisk. Fick han inte det ropade de till skepparn.
      - Nu är det dags att flytta på oss, för nu får inte ens Kalle nått här.

      Så ryckfiske lönar sig dåligt.

      Uttern_
      Senast ändrad av Uttern_; 2008-04-09, 08:41. Anledning: stavfel
      Den gamle och navet
      (han som e ute å cyklar)

      Kommentera


      • #93
        Det är kul när ungdomarna blir glada.
        Var ute å fiskade havsöring i höstas. Ca tio ungdomar. Två var helt nybörjare och hade in kastteknik som man sällan skådat. Och lånade spön av mig. Vem fick mest öring!? De två.
        Gå med i Göteborgs Fiskevänner
        http://www.fiskesnack.com/forum/group.php?groupid=13

        Kommentera


        • #94
          Uttern, vet inte hur du läser här på sidan. Men här utrycks det ryckfiske hela tiden som ett normalt fiske.
          Att du själv förstår att inte behövs.
          Men jag påpekar just okunskapen om just ryckfiske som i sig inte alls behövs.
          Att du sen påstår att så inte är fallet.
          Det visar just amatörism i fiskekonsten.
          Läs gärna igenom en gång till vad som sägs om ryckfiske.
          Varför tror du debatten ryckfiske har kommit upp.
          Enligt dej så är det proffs hela ryckarligan.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

          Kommentera


          • #95
            Uttern, du Sundet är bara en liten del av havet i Sverige.
            Det finns faktiskt andra platser i Sverige där det rycks förtvivlat.
            Uttern, rör mig faktiskt i stora kretsar och inte bara i Sundet.
            Vandia är säkert den enda båten i Sverige som det fiskas i från.
            Den som tar illa upp och känner sig nedvärderad borde ju den som ryckfiskar vara.
            Så då borde du ju inte ta åt dig eller ?.
            Fördomar mot ryckfiskare har jag så det står jag för.
            Nåt annat som ligger utanför god etik i fisket får sig en skeppa det med.
            Finns klåpare i alla fiskesätt.
            Men ovanligt med ryckfiske i många andra fiskesätt.
            Där det mer handlar om felkrokning.
            Förvånad tycker jag låter underligt när du själv propagerar mot ryckfiske.
            Nät, ryckfiske, drivgarn, trål är mina hatobjekt så det sa.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

            Kommentera


            • #96
              Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
              Felet med torskfiskare, strömmingfiskare är att dom tror att fisken ska ryckas fast.
              .
              Kan jag tolka dina ord ovan på annat sätt än att du tycker att torskfiskare rycker fast fisk? Du drar alla över en kam. Jag känner mig kränkt för att du kastar skit på mitt sportfiske när du skriver så. Det är det som får mig att reagera. Jag blir pissförbannad för att du generaliserar på det viset. Jag själv skulle aldrig drömma om att kasta skit på andra fiskare i grupper på det viset. Jag drar inte alla över en kam. Vare sig det gäller trolling, jerkbait eller mete

              Jag fiskar torsk i Sundet. Jag fiskar torsk med Stahre på Falken över vraken i Östersjön. Jag har förutom Vandia varit ute med Tumlaren, och Svalandia, Elinor Tärnö och Emma.
              Förutom torsk har jag i havet fångat: Långa, Bleka, Vittling, Fjärsing. Multe, Makrill, Sandskädda. Skrubba, Rödspätta, Piggvar (återsattes naturligtivs liksom) Slätvar. Kolja. Sej. Havskatt och Pigghaj (de två sista var på 70 talet, nu har ju bestånden krympt betänkligt), Sill, Alligatorfish, Seabass, Barraccuda. och säkert ännu fler som jag inte kommer på i hastigheten.
              Så kalla mig inte amatör och semesterfiskare.

              Jag rycker inte fisk. Ogillar metoden å det skarpaste. Men din bild att torskfiskare, som ju jag bland annat är, automatiskt är ryckfiskare stämmer inte.
              Det är ytterst sällan man ser den fiskemetoden du skriver är vanlig. Jag vet vad jag ser och jag har ju bevisligen varit där.
              Man använder normalt så små pilkar som avdriften och/eller strömmen medger. Det ger mest fisk. Den som kör med stoa pilkar får bevisligen mindre fisk. Ryck fiske är alltså ingen effektiv metod så enkelt är det. Därför är det få som använder den.

              Att vi som fiskar torsk skulle använda uttrycket "rycka torsk" är också bullshit. Jag skulle aldrig ta det i min mun. Och jag har heller inte hört någon annan av mina fiskebröder använda det.

              Detta visar på fördomar i vad du skriver. En fördom är en förutfattad mening utan verklighetsgrund.

              Så du behöver inte ha fördomar mot trål och nätfiske. Det är en verklgihetsgrundad styggelse som håller på att knäcka våra fiskebestånd i haven runt våra kuster. Där är vi helt överens.

              Och vi är också överens om att ryckfiske är skit som smutsar ner vårt sportfiske. Men det är inte lika vanligt som du skriver. Dock är jag ganska övertygad att kvällens uppdraggranskning kommer att få den vinklingen. Vilket i sig är tragiskt.

              Så var inte så kategorisk och fördomsfull mot oss seriösa sportfiskare så blir jag inte så förbannad.

              Uttern_
              Den gamle och navet
              (han som e ute å cyklar)

              Kommentera


              • #97
                Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                [...]Har aldrig mött en ispimpelfiskare som trott att man ska rycka fast abborren med pimpelkroken.
                Det har jag, tyvärr - på Ringsjön i Skåne - De kallar sina pirkar "Huggare"...

                En pirk med 4 krokar fastlödd i nedkant - ÖVERDIMENSIONERADE krokar

                Kommentera


                • #98
                  Uttern, skrev jag inte att det blir nån som gnäller på vad jag skrev.
                  Du och nån till fick ömma tår.
                  Din verklighets bild är ganska långt i från min.
                  Har aldrig annat en sätt och hört när folk ska fiska strömming annat en att dom ska ryckas fast.
                  Dom fiskefilmer som många gånger visar hur folk rycker hårt för att få fast fisk har du blundat för också antagligen.
                  Sen skrev jag inte nånstans att varenda kotte rycker fast sin fisk.
                  Du är väldigt snabbt att döma.
                  Att du blir kränkt fattar jag inte ett smack av.
                  Du måste vara överkänslig mot kritik som riktas mot andra än dig själv.
                  Du får gärna bli ett offer för andras dumhet.
                  Och nån automatik att bli kallad ryckfiskare vet jag inte ens vad du får det ifrån.
                  Offerkänsla igen.
                  Ett fall för Doktor Phil låter det som.
                  Snackar generellt och inte om ditt fiske.
                  Lär dig läsa vad man skriver och tyck inte synd om dig själv.
                  Det är inte dej i huvudsak jag skriver.
                  Men vill du känna dig påhoppad så hjälp gärna till.
                  Läs ett par gånger till så kanske det jag skrev klarnar.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

                  Kommentera


                  • #99
                    Felet med torskfiskare och strömmingsfiskare tror att dom ska ryckas fast.
                    Det var kanske inte exakt vad jag menade.
                    Felet med dom flesta torskfiskare och strömmingsfiskare tror att dom ska ryckas fast vore bättre skrivet.
                    Men att märka ord går ju att göra i absurdum har man sett här tidigare.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

                    Kommentera


                    • "Felet med torskfiskare, strömmingfiskare är att dom tror att fisken ska ryckas fast."

                      Hur fan menar du att Uttern skulle kunna misstolka detta uttalandet från din sida Elanen???
                      Jag kanske inte hade mvg i svenska men nog fan kan jag förstå om en sportfiskare som Uttern eller mig själv för den delen kan känna sig påhoppad av detta påståendet.
                      Jag vill påstå att det är din verklighetsbild som Dr Phil behöver granska, om du inte själv förstå hur korkat det uttalandet är!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 576 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 590 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 331 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X